Friday

Hari Ke 139 (Selasa 7/9)

Harinih off so lepas Subuh aku sambung tidur lama sikit, sedar-sedar dah 9-30 pagi. Pelik aku harini pasal biasanya, pagi-pagi, aku mandi dan berak (dah 5 bulan lebih gitu lah rutinnya) tapi harinih puas pulak aku memanggil taik yang tak kunjung keluar tuh.

Harinih practically aku tak buat apa-apa kecuali baca Quran/Terjemahan. The whole day. Even masa melepak kat rec-yard pun aku bawak Quran/Terjemahan, dan sambung baca kat luar. Hari-hari terakhir Puasa nih, dan aku nak khatamkan sebelum Puasa tamat kalau boleh. A few more Juzuks aje pun lagi yang tinggalnya. Lagipun, mana lah tahu kalau aku akan dideport dalam masa terdekat kan? Itu lah aku, walaupun harapan tinggal harapan, aku akan tetap berharap.

Kalau semalam aku rasa dan berfikir yang aku banyak takut untuk menghadapi hari pengdeportan aku, tapi Alhamdulillah, hari ini aku tak rasa setakut semalam pun. Mungkin sebab aku ada benda lain yang nak ditakutkan kot. Atau pun sebab aku mungkin dapat ketenangan sedikit sebanyak hasil dari baca Quran/Terjemahan. Semua orang tahu yang kalau nak kasi hati tenang, baca lah Quran banyak-banyak, betul-betul. Allahua'lam.

So, macam yang aku cakap, aku dah tak takut sangat dengan apa yang aku ada fikir semalam tuh, itu semua di luar kuasa aku yang tak berkuasa nih. Aku harinih lebih takut dengan kandungan Quran yang aku baca nih. Bukanlah selama ini aku tak takut, tapi sebab berulang kali bacanya, semakin takut jadinya. As if kandungan Quran tuh berecho, sebab aku rasa macam baru aje lepas baca that particular Ayat for example, aku terjumpa lagi the same Ayat. Dan semakin aku baca, semakin aku takut dan semakin aku rasa down dengan segala dosa dan kesalahan aku. Aku rasa takut yang setakut-takutnya sampaikan aku dah tak rasa takut langsung dengan segala kemungkinan lain, dengan benda-benda lain yang menghantui fikiran aku. Datanglah sebanyak mana pun masalah, aku akan cool aje for all I care.

Dan aku macam menyesal apa pasa lah dulu aku tak maca sekarang nih. True yang aku pernah lebih baik dari sekarang tapi itu lah, Iman manusia tuh ada turun naik nya. Dan sepanjang penyesalan aku tuh, terbayang-bayang, teringat-ingat jer masa-masa aku so-called happy dulu, suatu waktu dulu, terloncat-loncat menari masa tengok konsert Bon Jovi sampaikan terlibas-libas perut orang bunting. Teringat jer yang aku sanggup bersejuk, sanggup berhimpit-himpit kat Times Square semata-mata sebab nak tengok New Year punya countdown. Teringat jugak yang aku tunggu sampai 3 pagi kat luar Madison Sqaure Garden, semata-mata nak catch a glimpse of Sting, Jon Bon Jovi, George Michael, Bryan Adams.

Those were the days kan?