Tuesday

Hari Ke 146 (Selasa 14/9)

Another boring day today, aku rasa macam nak buat Puasa 6 tapi masalah lah pulak sebab aku kena save kan makanan aku dan what if C.O datang buat raid? Memang setiap hari diaorang akan buat pemeriksaan dan aku sure yang makanan yang aku simpan tuh akan dibuang. Nak explain kat diaorang yang aku Puasa, sure diaorang tak akan terima pasal diaorang tentu akan kata yang Ramadhan is over, apa nak Puasa nya lagi kan?

Lagipun, macaman dengan Sahur? Banyaklah problems nya kalau aku nak Puasa, tak cukup makanan yang aku dapat save kan, itupun kalau aku dapat sorok dari C.O. Tak apa lah, mintak-mintak aku dideport sebelum Syawal berakhir so boleh lah aku Puasa 6 kat Malaysia. Tapi, boleh ker aku Puasa kat Malaysia nih nanti sebab aku punya aktivit pertama dan utama once aku sampai Malaysia, aku nak makan sepuas-puasnya.

Aku punya highlight of the day, bila aku talipun Ky-Vietnam/US. Happy gila dapat sembang dengan dia, he sounded so cheerful, dia kata macam susah nak percaya yang he's now a free man. Walaupun dia masih ada kes immigration yang akan berlanjutan yang akan diselesaikan tapi the fact yang dia sekarang tak lagi ditahan, itu dah cukup menggembirakan dia. Dia kata he's enjoying life, been eating non stop dan he's been online 24/7 sejak sampai Atlanta. I'm so happy for him.

Satu benda yang buat aku terfikir, lepas bercakap dengan Ky-Vietnam/US tadi tuh. Infact, aku siap berhenti baca Quran/Terjemahan, semata-mata sebab nak fikirkan apa yang aku terfikir tuh. Ataupun memang aku dah nak berhenti baca pun dah masa tuh dan aku jadikan itu penyebab nya aje kot?

Ky-Vietnam/US kata, when we are away for a while, or when you are being locked up for a while, you tend to forget all those small and petty things in life. Aku setuju sangat dengan pendapat dia tuh. Kalau kita hidup susah, terpaksa hidup susah, kalau kebebasan hidup kita terbatas (dipenjarakan for example), pemikiran kita akan jadi simple. Kita will end up cuma fikir pasal basic necessities in life, tak ada langsung nak fikir pasal ropol-ropol kehidupan. Bagus jugak tuh sebab benda-benda gitu lah yang menyenakkan hidup kita kan?

Malam, masa melepak kat bunk, aku buat something yang tak pernah aku buat selama ini. Aku tau yang aku kuat berangan, kuat mengelamun, selalu termenung, selalu tapi aku nih bukanlah jenis yang suka menconteng kertas. Tapi tadi tuh, aku conteng kertas, berhelai-helai kertas, aku tulis, aku lukis, aku conteng tah apa-apa, sampai berhelai-helai. It shows yang how bored nya aku masa tuh, ataupun how berkecamuknya fikiran aku masa tuh.

Ada ICE Officer datang ke Unit malam nih so Ghaly-Egypt tanya dia pasal D.O Koson. Officer tuh kata yang D.O Koson is away for a while, he'll probably be here Friday nanti, tapi itu pun belum sure. Hmmm, nampak gayanya lama lagi lah aku di sini, unless dia dah book kan ticket untuk aku sebelum dia bercuti. I doubt it though.