Friday

Hari Ke 151 (Ahad 19/9)

Selalu aku terbaca dalam Quran/Terjemahan, yang masa paling bagus untuk baca Quran adalah waktu Fajar, tapi sejak aku ditahan nih kan, belum pernah rasanya aku baca Quran/Terjemahan waktu/lepas Subuh. Biasanya aku sambung tidur semula, then bangun for breakfast. Mungkin sebab gelap, cahaya yang ada pun cuma lampu yang dipasang kat lower tier, kat tempat C.O punya meja aje, so basically memang tak dapat nak buat apa sangatlah.

Macamana pun harinih, pagi ini, lepas Subuh, instead of sambung tidur, aku baca Quran/Terjemahan dalam kegelapan tuh. Bolehlah nampak sikit-sikit, memang boleh baca pun, cuma susah sikitlah dan aku kena tukar posisi, kena halakan sikit ke arah ada light.


Awal-awal lagi aku dah order jajan dari Commisary, macam minggu lepas punya order lah, so basically aku dah guna habis dah duit gaji kerja kitchen Puasa lepas, sekarang nih guna balance duit kat main account pulak lah. Ghaly-Egypt pun ada order barang tapi dia kata yang kalaulah dia dibebaskan lepas dapat barang Commisary tuh Rabu nih, dia akan kasi kat aka some of his stuff.

Masa lunch/dinner, Hassan-Egypt selalu tanya aku, yang cukup dan berkhasiat ker makanan aku tuh sebab aku punya vegetarian foods. Dia makan makanan yang detainees lain makan, dia tengah fikir samada nak request for Kosher foods atau tidak. Aku kata lah yang aku tak ada pilihan lain dah so aku terpaksa makan vegetarian foods tuh. Then dia tanya aku, sebab memang aku dari dulu vegetarian ker atau sebab Ugama.

Peliklah aku bila dia tanya gitu sebab dia pun Islam, warak pulak tuh, bukannya macam some of Brothers lain yang bantai aje makanan apa yang diaorang sediakan. Aku tak jawab pun sebab aku aku nih kurang ilmu pengetahuannya, aku selalu terjumpa/terbaca dalam quran/Terjemahan yaang mengatakan yang hasil sembelihan yang disediakan oleh Ahli Kitab boleh dan halal dimakan. Itu part yang aku tak berapa faham tuh. Tapi at the same time kita sebagai orang Islam, WAJIB mencari dan berusaha mendapatkaan makanan halal. Tak semestinya dibolehkan makan makanan yang disediakan oleh Ahli Kitab sedangkan kalau kita beurasaha sedikit aje lagi, kita dah boleh dapat makanan halal, kan?

Kebetulan pulak Luis-Honduras ada kasi extra food kat sesiapa yang nak, so Hassan-Egypt (yang aku peratikan, dia nih banyak makannya sebab badan dia besar) kata dia nak. Sambil kata, "I don't eat pork, if it is chicken or beef then I'll take it".

Aku tengok aje lah dia, dan bila dia perasan yang aku dok peratikan dia, terus dia kata, "Everything is halal Brother, just say Bismillah". Aku tahu yang dia based kan satu cerita kisah zaman Nabi dulu, ada orang yang kasi daging untuk Nabi dan para Sahabat, then para Sahabat tanya lah Nabi, diaorang tak tahu samada binatang tuh disembelih atas nama Allah atau tidak. So Nabi kata, baca lah Bismillah.

Memang aku tahu ramai orang yang jadikan itu sebagai "bukti" (or rather "alasan") yang makanan yang kita tak tahu kesahihahnnya, boleh dimakan atau tidak. Aku senyapkan aje lah pasal aku tahu, aku nih cetek sangat pengetahuan Ugama nya dan dia tuh warak, dari negara Arab dan banyak ilmu nya. As for now, aku buat macam style aku lah, aku tak makan dan aku jauhkan makan benda-benda yang aku tak yakin kesahihannya. Dah belasan tahun aku duduk luar negeri (termasuk masa aku student dulu), aku jaga permakanan aku, and I'm going to keep that way lah, bukan lama sangat pun lagi aku kat sini kan?

Cuma satu aje yang aku hampir tertanya Hassan-Egypt tadi tuh, "So apa bezanya kedai yang tulis "halal" dengan kedai yang tak jual pork kan? Sama aje lah kan? Maknanya, kedai yang tak jual pork tuh kedai halal jugak ker? Entahlah, aku tak tahu.

Again, aku cuba nak kurangkan dari mengomplen atau memerhatikan orang. Aku cuba nak kurangkan jadi Cik Wokz sangat, walaupun dalam hati aku kata yang aku kena perihatin dengan benda-benda yang melibatkan Ugama, seberat mana sekalipun, aku kena beritahu, aku kena betulkan, I have to let them know so that diaorang sedar dan perbetulkan kesalahan diaorang.

I'm talking about Hassan-Egypt nih sekarang. Ada satu lagi benda yang aku tak puas hati, yang aku terperasan sejak dia jadi Imam Sembahyang kitaorang. Masa bangun dari Sujud for example, dia sebuat "Allahuakbar" tapi dia masih belum bangun. Bila aku jadi Imam (dulu tuh), bila aku sebut Allahuakbar dan bangun dari Sujud, aku pastikan aku sebut Allahuakbar tuh lama sikit dan aku bila habis aje aku sebut, aku dah berdiri untuk Rakaat seterusnya. Dengan dia nih, dia dah habis sebut Allahuakbar tapi dia masih belum bangun, jadi, Makmum lebih awal bangun dari dia (sebab Makmum mana lah nampak pergerakan dia masa Sujud kan?), sedangkan dia masih belum berdiri lagi. Maknanya, Makmum dah mendahului Imam sedangkan Makmum mana boleh dahului Imam kan?

Nasib baik aku perasan awal-awal lagi so setiap kali dia jadi Imam, aku lambatkan sikit pergerakan aku. Tapi, yang bab bangun dari Sujud tuh memang lambat sangat, dan aku tahu yang setiap kali Sembahyang, semua Makmum (kecuali aku) mendahului Imam bangun dari Sujud. So, itu yang aku nak sangat beritahu dia suruh dia cepatkan bangun dari Sujud, atau Makmum lambatkan sikit bangunnya, tapi aku macam takut-takut.

Sebab aku rasa selama ini aku banyak sangat tegur orang. Tapi ini punya hal memang jelas sangat yang aku kena tegur. Pun begitu, aku masih tak tegur-tegur, aku masih macam nak tengok, entah-entah dia akan sedar sendiri, entah-entah Makmum lain akan sedar sendiri, dan diaorang akan cuba menyesuaikan keadaan, lambatkan sikit bangun lepas Sujud. Allahua'lam.