Saturday

Hari Ke 154 (Rabu 22/9)

Half part of my morning harinih aku melepak kat bunk aje, buat apa-apa yang patut. Teringat pulak yang harinih Carter punya birthday, senang jer nak ingat birthday dia nih sebab tarikh dia sama (lain tahun aje) dengan tarikh aku mula tulis blog aku dulu tuh, Dendam Perantau.

Tak apa lah, balik Malaysia nanti lah aku hantar dia belated birthday card, aku kena buat tuh pasal walaupun aku dah masuk bulan keenam kat tahanan nih tapi keclassyan aku masih utuh ekekekeke. Eh, tapi nampak sangat aku nih memilih bulu, birthdays member aku yang lain aku buat donno aje kan tapi apa pasal pulak birthdays member Mat Salleh aku, aku boleh ingat. Siap nak hantar card lagi tuh kan? So aku nih diklasifikasikan sebagai keclassyan yang terpilih, atau keclassyan yang memilih bulu lah kot? Ala, benda-benda yang melibatkan Mat Salleh, semuanya classy kan, as opposed to benda yang melibatkan Melayu ekekek

Elok jer pulak tuh Commisary lady datang awal pagi nih, so bergelumang dengan makanan lah aku. Tambah pulak Ghaly-Egypt banyak kasi aku his jajans sebab dia happy sangat bila dapat news yang dia akan bebas secepat mungkin sebab dia dapat bonds $5000 dan akan dibail out asap.

Melompat-lompat, menjerit-jerit dia sebab according to his Lawyer, belum pernah orang yang kes sama macam dia nih, akan dibuka semula kes nya. So he's one of the chosen ones lah. Itu yang dia tak lalu nak makan, asyik menyanyi lagu-lagu Jesus dia aje.

Walaupun aku happy tapi ada jugak rasa sedihnya sebab aku tahu yang aku akan hilang member paling baik kat Unit C2 nih, member main ping-pong, dan member sembang-sembang. Dan setisp kali ada detainee yang bond out, aku jadi macam sedih aje pasal aku dulu tak berusaha untuk dibail out. Memang lah aku tak ada duit untuk bayar bond tapi I could have asked David atau Carter for help kan?

Muslim Service harinih hambar, tak ada drama dan tak ada yang gaduh pun, ImamKhan-Pakistan pun macam tak bersemangat aje. 3 brothers yang confirmed akan dideport dan dibebaskan within these few days, salah sorangnya Haidir-Kazakhstan, dia akan dideport next Monday. Samir-Bosnia tak datang pulak, so aku tak dapat nak tanya pasal Amir-Bosnia. So aku banyak melepak sorang-sorang aje lah di sepanjang lepas Service tuh, tak ada kawan yang nak diajak bersembang.

Aku tak tahu pun yang one of the Chinese yang masuk sini semalam tuh dari Malaysia, ingatkan dia dari China. Tapi tadi tuh, Iqbal-India tanya aku, apa kod nak talipun Malaysia sebab Chinese tuh nak try talipun. Terus lah aku pergi kat Chinese tuh, dan bila dia nampak aku menuju kat dia, terus dia tanya aku, "Apa Khabar?". Cibai punya orang, dia tahu aku Malaysian, saja jer dia tak nak beritahu dia pun Malaysian jugak, malu kot nak mengaku Malaysian?

So aku ajar Seong-Rawang tuh macamana nak set up kan phone account and stuff. Lepas pada tuh terus ajelah sembang sama dia, in Malay mostly. Puas aku mencibaikan dia pasal semalam tuh kitaorang main ping-pong sama-sama, tak ada pun dia beritahu dia dari Malaysia sedangkan dia ada tanya aku dari mana.

"Ghaly, I'm leaving soon looks like, I've got someone to replace me", aku kata kat Ghaly-Egypt, referring to our joke ituhari lah yang bila ada sesiapa dari his own country, makna nya dia akan bebas soon. Ghaly-Egypt akan bebas sebab ada pengganti dia, Hassan-Egypt. Patel-India mungkin akan bebas sebab dah ada Iqbal-India sebagai pengganti. Sekarang, aku pulak lah kot pasal aku dah ada Seong-Rawang untuk gantikan aku, untuk menaikkan nama Malaysia di persada Amerika nih ekekekeke.

Bodoh sombong Seong-Rawang nih mulanya. Digelakkan kan aku bila aku beritahu yang aku dah masuk bulan keenam kat sini, dia kata yang dia tak nak pergi court, dia nak balik sendiri sebab dia ada ticket, dia tak nak duduk di tahanan nih.

"You jangan ketawa itu macam, you dengar dulu saya cerita", aku kata gitu kat dia, masa tuh aku dah hangat hati dah. Iyalah kan, dia belum pun sehari kat sini, nak lekeh-lekehkan aku pulak. Tak kan lah aku sebodoh ini nak melepak lama-lama kat tahanan nih kan? So aku ceritakan kat dia, satu persatu step nya, apa yang dia kena buat, apa prosesnya, stuff like that.

Susah dia nak percaya tapi aku tunjukkan surat Lawyer aku, aku tunjukkan surat Court aku, semuanya, baru tu lah dia mula cakap slow-slow aje. Then bila aku kata yang dia mungkin akan berada kat sini for like 3 months (dia ada Court Hearing 26 Oktober, lagi sebulan lebih), terus tunduk dia, sambil geleng-geleng kepala. Ha itu lah, tadi gelak-gelakkan aku, padan muka ko, ma cibai! Ekekekekek.

Aku beritahu dia yang aku dah nak masuk minggu ke 9 pakai uniform biru (12 minggu aku beruniform oren) and I'm still here, so basically dia pun akan ikut step aku jugak nanti. So the rest of the day tuh aku sama seong-Rawang aje lah, banyak plan dia nya, tapi aku kasi nasihat kat dia. Dia dulu ada ditanya samada nak bond atau tidak tapi dia kata tak nak. Tapi sekarang nih dia nak request untuk dapatkan bond then dia akan bebas untuk sementara, dan dia akan ke New York City untuk cari kerja sementara tunggu Court Hearing. Dia tak ada fikir pun pasal kat mana nak duduk, kat mana nak cari kerja, so aku kasi nasihat pasal tu lah, daripada habiskan duit untuk bayar bond (walaupun duit tuh dapat semula nanti) dan habiskan untuk menampung perbelanjaan, might as well duduk aje kat tahanan nih sampailah Court Hearing nanti, jugak sampai masanya bila tiba waktu dideport nanti.

"Saya 3 tahun duduk New York City lah, saya tahu macamana susah nya", aku kata gitu.

"But I cannot live like this, I don't like (it) here", kata dia.

"Apa, you ingat saya suka duduk sini? You ingat semua orang suka?", aku jawab gitu.