Saturday

Hari Ke 153 (Selasa 21/9)

Masa lunch tadi, kebetulan Iqbal-India duduk semeja dengan aku, so dia tanya aku apa pasal makanan aku lain dari yang dia punya. Then dia kata lah yang makanan dia tuh sikit, dan tah apa-apa, "I can't eat this stuff,man", kata dia. So aku tanya dia kalau-kalau dia nak request Kosher foods sebab Kosher foods tuh banyak, dan walaupun aku tak pernah cuba tapi aku tahu yang ramai orang yang kalau boleh memang nak kan Kosher foods. Tapi Kosher foods hanya untuk Muslims dan Jews aje, orang ugama lain tak boleh request.

"You will die man, eating this food", kata dia lagi sambil tunjuk makanan aku.

"I've been here 5 months now, I eat this stuff every day", aku kata gitu.

"Why don't you eat chicken or beef?", dia tanya lagi.

"I'll pass on that, no, thank you", aku kata gitu. Tak nak lah aku beria-ia sangat explain sebab Hassan-Egypt macam tak puas hati aje dengan aku. Aku try to avoid tengok makanan dia sebab itulah, takut dia ingatkan yang aku pandang dia semacam sebab dia pakai bantai aje makan apa makanan yang disediakan.

"Nobody can say if this food is halal or not, only God knows", kata Hassan-Egypt. Laaa, aku tak kata apa pun, dia yang terasa sendiri.

"You don't know that?", Iqbal-India tanya aku. Dia punya tone suara tuh macam pelik sangatlah kan? As if aku nih tak tahu apa. Aku selamba aje lah makan, sambil sembang sama Lam-China, yang pelik agaknya sebab kitaorang asyik cerita pasal halal haram aje, dia mana lah tahu apa-apa pun. Sekali-sekala ajelah aku kasi my I-don't-give-a-fuck look kat Hassan-Egypt sama Iqbal-India tuh. Apa-apa pun we are still Brothers, kitaorang Sembahyang sama-sama.

Aku selalu mati kutu kalau sembang sama Hassan-Egypt tuh pasal dia macam ingatkan yang aku nih tak tahu apa-apa, macam aku nih cetek sangat pengetahuan ugamanya. Bukanlah aku nak kata yang aku tinggi dan dalam ilmu pengetahuannya tapi simple and basic things tuh aku tahu lah kan? Lagipun dia nih kalau sembang tuh selalu sebut, "Scholars say....... Scholars say....."

So dah genap lah 5 bulan aku kat tahanan nih dan tadi masa melepak kat rec-yard, aku dah macam tak terfikir langsung pasal kemungkinan yang aku akan dideport soon. Aku terfikir pulak yang pasal kemungkinan kedua, yang aku akan dibebaskan to the street, andaikata aku tak dapat Travel Document dari Consulate kat New York. Lama lagi tuh, end of November paling awal pun. Kalau lah betul, terpaksalah aku tunggu, another 2 months lah aku kat sini. Tapi, the thought yang aku akan duduk kat New York semula, itu yang buat aku kena banyak fikir tuh.

Then again, tak mungkin kot jadi macam tuh sebab MrT kat Consulate kata yang dia akan issuekan Travel Document secepat mungkin. But that was like what, 3 weeks ago kan? What's taking ICE too long untuk deport aku, that I don't understand.

Aku berpakat sama Ghaly-Egypt, nak takut-takutkan Iqbal-India, and at the same time nak nasihat dia. Sebab dia nih itulah, asyik merungut aje, asyik komplen aje, semuanya tak betul, semuanya menyusahkan dia, semuanya tak adil. "I cannot sleep", "How can you eat shit like this?", "I cannot live like this, man", "How can you survive living like this" blah blah blah, ayat-ayat tuh aje lah yang diulangnya ke sana ke mari.

Kitaorang kata yang dia patut bersyukur dengan apa yang ada, nanti kalau dia komplen banyak-banyak, kalau C.Os dengar, kemungkinan dia akan dihantar ke The Box, atau ke A1 atau A2. C2 nih macam haven kalau dibandingkan dengan A1 atau A2, or even The Box. Kat sini macam dorm, makan beratur, boleh mandi sebanyak kali mana pun, boleh menalipun, boleh melepak kat rec-yard. Tapi kat A1, A2 atau The Box, itu memang sebijik macam penjara, tak ada kebebasan langsung.

Masuk jugak kat kepala otak Iqbal-India tuh agaknya, lepas tuh dia dah macam senyap sikit, dan kalau dia komplen pun, dia komplen sambil cakap perlahan-lahan aje, tak ada lah macam dulu, cakap kuat-kuat supaya C.O dengar.

Hassan-Egypt bengang agaknya dengan aku, dinner tadi dia duduk kat meja lain. Again, like I give a fuck, kan? Lepas Asar, bukan lah niat nak balas dendam ker apa tapi aku tegur lah pasal Sembahyang dia tuh, yang lambat bangunnya lepas Sujud, sampaikan Makmum lain semuanya mendahului dia. Boleh dia kata, "Why didn't you tell me earlier?" Dang, he's getting on my nerve tapi aku still respect dia pasal dia nih warak, cuma dia perlu sedar ada a few screws yang loose here and there yang perlu diketatkan.

Ramai yang keluar masuk harinih, berperingkat-peringkat. Dalam 10 orang yang dipindahkan ke Unit lain (semuanya oren) dan 6 orang beruniform biru yang masuk. Ada 2 Chinese, 1 Kazakhstan dan 3 South Americans. Ingatkan yang Kazakhstan tuh Islam, rupanya dia Kristian, so terus aku sembang dengan dia. Aku even ajak dia ke rec-yard, kebetulan Haidir-Kazakhstan memang ada mengintai kat cermin pintu rec-yard, so aku kenalkan diaorang. Diaorang janji akan jumpa kat Muslim Service besok. The rest of the day main chess sama ping-pong sama Rovolov-Kazakhstan aje lah, one of the Chinese yang baru masuk tuh pun main jugak.