Monday

Hari Ke 143 (Sabtu 11/9)

Pelik, walaupun harinih Sabtu dia biasanya tak ada detainees baru yang dimasukkan ke sini, atau dipindahkan ke tempat lain tapi pagi nih lain pulak cerita nya. 4 orang detainees yang beruniform oren dari Unit nih dipindahkan ke Unit lain. Dan 2 daripada diaorang tuh, Brothers, Gadou-Sierra Leone sama Alpha-Somali. Ayoo, dua orang Brothers sekali diangkutnya. Dengar ceritanya diaorang nih dimasukkan ke Unit A1 atau A2, kat cell. Macam diturunkan taraf lah gitu, dipisahkan , tak boleh duduk macam kat dorm, kena duduk kat cell masing-masing, macam real penjara gitu.

Nice weather outside so sementara tunggu head count, melepak kat rec-yard aje lah. Entah-entah ini weekend aku yang terakhir di sini kot? Entahlah, setiap kali weekend, aku berfikir macam tuh tapi weekend after weekend aku masih di sini. D.O Koson tak ada pun datang semalam tuh (he comes once a week, setiap friday) nak aku tanya pasal status aku. Ghaly-Egypt pun resah jugak sebab dia ada banya hal nak tanya D.O Koson tuh.

Lepas dinner, 4 orang lagi yang beruniform oren dipindahkan ke Unit lain. Dan salah sorangnya, Haidir-Kazakhstan. Tersedih aku jadinya, pagi tadi masa diaorang dipindah, aku tak sedih sangat pun, aku tak bersalam pun dengan that 2 Brothers, takat sembang dari kejauhan aje. Tapi bila dapat tahu Haidir-Kazakhstan kena pindah, jadi sayu aku, Musa-Nigeria sama Faye-Senegal (satu bunk dengan Haidir-Kazakhstan) sama, sedih aje kitaorang.

Macamana pun aku rasa bersyukur jugak sebab aku sempat habis ajar dia Sembahyang, ajar dia berwirid, berdoa. Nasib baiklah dia nih mudah ingat dan senang menghafal orangnya. So kitaorang tolong-tolong dia kemaskan barang, nasihat dia itu ini. Budak lagi Haidir-Kazakhstan tuh, first time pergi overseas, dia masih ada return ticket pun, yang akan digunakan untuk dihantar balik nanti, so dia akan balik secara "volunteer departure", instead of dideport. Cuma dia akan kena ke Court untuk kes selanjutnya sebab dia nih under Federal.

Untuk menyedapkan hati dia dan hati kitaorang, aku kata lah yang kemungkinan dia akan dihantar ke Unit C1 atau B2 pasal kalau akan dihantar ke Unit lain yang lebih teruk, sure dah dihantar pagi tadi, sama group yang tadi tuh. Dan aku beritahu yang detainees kat C2 baik-baik belaka (I was there for 3 months kan?), kat situ ada Nasir-Iran sama Yousef-Somali yang boleh protect dia. Kat B2 pulak, ada ImamKhan-Pakistan, Mousa-Guinea dan Jihad-Morocco. Aku suruh dia jangan baik sangat dengan Jihad-Morocco tuh, kalaulah dia dihantar ke B2 pasal aku ada terperasan yang masa Muslim Service, Jihad-Morocco selalu sembang sama Haidir-Kazakhstan nih. dan kemungkinan jugak dia akan bertemu semula dengan 2 orang kawan baik dia yang sama dihantar ke Unit C2 nih dulu tuh, Mamat Peru sama Mamat Lebanon/Canada sebab diaorang mungkin belum dideport lagi.

Memang betul pun, rupanya dia dihantar ke C2, masa aku mengintai kat cermin pintu kat rec-yard, aku ternampak Haidir-Kazakhstan, sorang-sorang aje dia, muka sedih aje sampaikan Patel-India pun terperasan, dan dia kata, "He doesn't look too happy".

So bersembang dengan Patel-India aje lah aku sepetangan. Kitaorang cerita pasal ini lah, pasal ramai detainees yang dipindahkan ke Unit lain. Dia kata dia ada terdengar desas desus yang mengatakan Mamat-Mali akan dipindahkan ke Unit lain. Either C3 atau C4, sebab dia nih beruniform biru. Tersuka aku mendengarnya. Dalam ramai-ramai tuh, Mamat-Mali lah yang paling dia tak suka. Aku pun tak berapa berkenan dengan Mamat-Mali tuh benanrnya tapi sebab dia Islam, aku bias lah sikit. Patel-India kata dia happy bila dapat tahu Gadou-SierraLeone sama Alpha-Somali ditukar ke Unit lain sebab diaorang bertiga (termasuk Mamat-Mali) yang dia paling tak suka sekali. Aku pun sama sebenarnya.

Itu yang aku terturut mengumpat tuh, tak tahu lah dikategorikan mengumpat atau tidak tapi aku rasa, kalaulah Mamat-Mali dengar apa yang aku cakap pasal dia tuh, sure dia tak suka (ataupun dia buat bodoh aje sebab dia nih semua orang dia tak suka pun, semua orang dikata bodoh, and that's one of the reasons apa pasal kitaorang tak suka dia. Ada banyak lagi sebab lain).

Then baru aku tersedar yang aku termengumpat, terus aku terberhenti. Walaupun aku rasa macam berdosa sebab termengumpat tuh tapi aku rasa macam ada kelainan lah sikit kat diri aku. First sebab aku tersedar, dan aku terus berhenti, then aku rasa bersalah. Kalau dulu, walaupun tau aku bergossip, dan kalau cerita benda-benda pasal orang, laju aje aku sembangnya. Kat Ym for example, sambil gelak-gelak lagi bergossipnya. Tapi kali ini aku tak terlanjur, dan kalau pun aku terlanjur, mintak-mintak Tuhan ampunkan dosa keterlanjuran aku tuh.