Wednesday

Hari Ke 158 (Ahad 26/9)

Again, harininih aku spent most of my day kat rec-yard, sesambil merenung kisah-kisah lama, memplan apa-apa yang aku nak buat nanti. Sesambil memikirkan yang boleh ker aku rasa happy dan tenang macam kat sini sekarang nih once aku kat luar nanti. Aku tahu yang cabaran besar menanti aku kat luar sana, dugaan-dugaan, tapi dapat ker aku memaintain ke coolan aku?

Kat Malaysia pulak tuh panas, kan? Sure cepat baran nanti nih, nak deal dengan Officers kat mana-mana Jabatan Kerajaan. Tau aje lah Melayu, kan? Itu yang buat aku rasa macam takut sikit tuh, itu yang buat aku rasa yang kalau aku dapat hidup macam sekarang nih (ataupun macam yang the last few months, tenang dan cool aje), alangkah bestnya.Tapi itu lah, although I have seen yesterday and I love it today but I am afraid of tomorrow.


"Hey, why do you look sad, man?", Siva-SriLanka tegur aku. He's a fool. Aku bukan nya sedih, aku mengreflecting aku punya life selama ini, do I look sedih to you? Aku memang gini orangnya, masa aku serious, aku memang look serious. Kalau masa sedih tuh, aku sampai keluar-keluar airmata, kan?

Aku ingat lagi dulu tuh, ada sekali masa aku ikut Tabligh, ada lah this one Brother yang tanya aku apaa pasal aku nampak serious sangat, dan aku kata lah yang aku tak ada fikir apa-apa, memang macam nih cara aku. Then terus dia kata, "You ni boleh jadi pelakun Drama Swasta lah". So the very pundeks kan?

Satu lagi yang buat aku takut, pandangan orang terhadap aku nanti. Aku tau yang tak ramai Melayu macam aku nih (kot?) so sure orang akan pandang aku semacam aje nanti. Fuck it, life is short, I don't want to waste time worrying about what people think of me. Everyone is necessarily the hero of his own life story, kan? Lagipun, I create my own destiny kan, so deal with it lah ekekekekekee

Tapi, fikir punya fikir tuh, kadaang-kadang aku tergelak sengsorang jugak. Tergelak bila memikirkan yang my life story nih exactly macam stories yang aku baca masa aku kecik-kecik dulu. Dulu, bila baca buku cerita Enid Blyton, aku selalu imagine yang aku jadi one of the guys. Aku nak sangat jadi macam diaorang. Ditakdirkan aku ada anak nanti, mampos aku tak nak kasi anak aku baca buku cerita yang gitu-gitu. Aku nak haramkan cerita Harry Potter pun jugak ekekekekeke

Whatever lah, no man is rich enough to buy back his past kan? I should have known yang liife is never easy for those who dream. Dan aku tahu yang every few years or so nanti, I'll look back on my life and I will have a good laugh.

------------------------------


1. Aku siap kemaskan barang-barang aku, as if aku akan dibebaskan esok. Manalah tahu kot-kot esok kan? Rasa macam orang yang nak dihukum gantung aje kan, tahu bila akan dihukum cuma tak tahu exact date aje. So, kata lah aku dideport esok, aku dah bersedia dah.

2. Baru aku terperasan yang bila aku kemas-kemaskan paper-works aku, ada satu surat nih yang kata aku tak boleh masuk Amerika dah dalam masa 10 tahun. You can kiss my ass lah America, I'm done with you, ko tak tahu yang aku dah lama pelan nak mengembara ke South America. Dan aku pun ada kawan kat Bosnia kan?

3. C.O Bleecher yang baik dengan aku nih macam nak beritahu aku something aje tapi dia macam takut-takut. "I have news for you but I'm afraid I can't tell you what it is. Not now", kata dia. "That's not news then, that's a secret", aku kata gitu. Mulanya aku pelik jugak, apa lah news nya pun sebab aku dah nak dideport nih. Ker dia tahu yang bila aku akan dideport?

4. Aku sempat "sembang-sembang" sama a few detainees yang kat C1, sama Parminder-India, Mamat-Angola, Chen-China, Andy-China, aku rasa aku tak akan jumpa diaorang dah nanti.

5. Rahim-Bangla tanya aku kalau-kalau aku tahu apa-apa Ayat yang elok untuk diamalkan, dan bila aku tunjukkan dia Ayat Seribu Dinar, dan kasi Fadhilat-fadhilat dan cara nak amalkan Ayat tuh, dia macam perli aku, dia kata apa pasal aku tak kasi tahu kat dia dari dulu lagi?

6. Seong-Rawang tanya aku kalau-kalau aku boleh sampaikan surat yang dia akan tulis, kat mak bapak dia yang di Rawang. Aku kata boleh aje, I'm sure mak bapak dia nak tahu pasal dia kan? Aku kata yang aku akan ke Rawang nanti, nak spend a few hours sama keluarga dia, nak ceritakan keadaannya kat Detention Center nih.

7. Basically aku dah dapat semua contact info detainees lain yang baik dengan aku, Patel-India, DrGeorge-Liberia, Faye-Senegal, Musa-Nigeria, Lam-China. Just in case aku dibebaskan esok.

8. Tadi aku tolong Iqbal-India isi form untuk apply Travel Document dia. Complicated sangat form nya, dan dia nih tak reti sangat menulis. Most of the guys here (Ghaly-Egypt, Amir-Bosnia, just to name a few) diaorang tak reti menulis walaupun diaorang punya English tuh very fluent. Aku nih kan ker pandai orangnya, aku sekali tengok aje aku dah boleh ingat semuanya. So bila aku tulis balik dia punya info, bila aku isi kan details dia, pelik sangat dia sebab aku tahu "Jaipur".

"Have you been there?", dia tanya aku."Then how do you know Jaipur?", bila aku kata aku belum pernah ke India. As if itu tak cukup untuk mengimpress dia, then aku kata lah yang there's a very expensive hotel in Jaipur, one of the most expensive in the world.

"Hey, how do you know that?", dia tanya lagi. Dia siap kasi tahu Patel-India (yang kebetulan ada kat situ) lagi, yang aku tahu a lot of things pasal Jaipur. Apa yang dia tak tahu, semua info tuh aku dapat pun sebab aku kan ker dulu-dulu suka baca The New York Post? Bab-babgossip especially. Oooppsss. Dulu, a few months lepas, selalu keluar pasal hotel tuh sebab kat situ lah Anderson Cooper CNN pergi holiday sama boyfriend dia.

See, whenever I go I never fail to impress people ekekekeke.