Wednesday

Hari Ke 150 (Sabtu 18/9)

Aku masih batuk-batuk lagi harinih so tak melepak kat luar pun pagi-pagi, instead aku tengok in-house movie, Prince Of Persia. Bagus Detention Center nih, film-film baru yang selalu ditayangkan.

Lepas tuh barulah sembang sama Ghaly-Egypyt, Lam-China, kat rec-yard. Terralit kitaorang kasi semut makan, Ghaly-Egypt tu lah yang buat dajalnya, dicebiskan besar-besar roti, lepas tuh kitaorang dok kira berapa ekor semut yang mengusung roti tuh. Semut pun macam manusia gak, diaorang bila letih tuh, diaorang lepak sekejap, then usung lagi, last-last sampai jugak kat hujung. And it was fun tengok semut tuh bertali arus aje.

Aku ada cuba talipun Amir-Bosnia tapi tak connected pun, ada lah sekali tuh dapat dengar suara tapi aku tak sure samada itu suara dia sebab it was in Bosnian dan tiba-tiba line putus. Aku akan talipun lagi esok lusa.

Kebetulan agaknya, masa Tazkirah lepas Asar, Hassan-Egypt kasi contoh cerita pasal semut, ada dalam Quran pun kisah tuh, cerita di zaman Nabi Sulaiman. Aku ingat-ingat lupa aje kisah tuh tapi I remember yang I did come across pasal cerita tuh a few times selama aku baca Quran/Terjemahan nih.

Dan another kebetulan agak nya, masa aku baca Quran/Terjemahan lepas Sembahyang tuh, aku sampai ke Surah An-Naml (Semut). Sampaikan terberhenti aku sekejap, aku fikir, this can't be a kebetulan kan? Hints after hints yang aku dapat nih, what is it all about? Apa-apa lah, aku teruskan jugak baca, sambil ingat kat Khutbah semalam yang suruh dijadikan baca Quran tuh sebagai habit seharian.