Tuesday

Hari Ke 104 (Selasa 3/8)

Bila dah penuh Unit C2 nih dengan detainees, mula lah kecoh. Since most of the new arrivals tuh beruniform oren, makna nya some of them tuh baru lepas menjalani hukuman penjara di tempat lain, dan dihantar ke sini untuk proses-proses terakhir sebelum diaorang dideport. Diaorang nih garang-garang, very experienced, dan kaki pukul semuanya. Jenis yang melawan tokay gitu, jenis yang tak boleh ditegur, diusik walaupun sikit, nak gaduh aje kerjanya. So sepanjang harinih adalah a few dramas dan actions.

Gang-gang yang biasanya rileks dan santai kat rec-yard waktu pagi, bengang aje menengok gang Spanish tuh yang menderu keluar main bola. Itu yang kitaorang tak dapat nak melepak tuh. Biasanya kat ceruk sini ada yang baring-baring, kat ceruk sana ada yang duduk-duduk, dan a few others termasuk aku, kitaorang jalan-jalan sekeliling rec-yard tuh.

Masa kat Unit C1 dulu, pagi-pagi tak ada pun orang yang main apa-apa games sebab pagi tuh dikhaskan untuk sesiapa yang jogging, walking, exercising or plain lepakking. Lepas lunch atau dinner baru lah ada yang main basketball, handball atau football. Itu yang bengang aje kitaorang menengoknya, tambahan pulak diaorang tuh semuanya beruniform oren, they are here to stay. Bukan macam yang beruniform biru, kat sini sekadar persinggahan aje.

Sesambil merungut tuh (Ghaly-Egypt, DrGeorge-Liberia, Patel-India, Lam-China, Musa-Nigeria, Faye-Senegal, Juan-Portugal) sesambil diaorang mengutuk Eric-France yang semakin hari semakin in trouble, dia tak tahu pun sebenarnya. Masing-masing cerita pasal Eric-France yang selalu "checking them out" masa diaorang mandi/berak. Lagi satu, Eric-France nih selalu sangat mengadu kat C.O, ada aje yang di adu nya, sentiasa dia ada berkeliaran kat meja C.O, he's the type yang always have something to say.

Siva-Sri Lanka tepuk-tepuk dahi bila aku kata yang aku tak nak bayar bond. Dia nih dapat bond jugak tapi $20,000, 4 dari kawan dia yang sama ditangkap ituhari semuanya dah bebas sebab bayar bail, dia sorang aje yang tinggal. "You are such a fool, man. Don't be stupid, man!", dia kata gitu kat aku. Bengkek jer aku mendengarnya.

Melalui kaca pintu tuh, aku "sembang" sama DeSilva-Brazil, dia kata dia akan dideport minggu depan. Tak nampak pun orang lain pagi dan tengahari nih, kecuali Parminder-India aje, itupun dia lambai tangan dari jauh aje, tak ada pun dia datang kat pintu.

Lepas dinner baru lah aku nampak diaorang yang tengah buat exercise, so "sembang" sama Ky-Vietnam/US sama Amir-Bosnia kejap. Diaorang kata aku dah gelap, dah hitam. Mana tak nya, tiap dan sepanjang hari berjemur. Kat C1 dulu ada jugak tempat terlindung, tempat berteduh. Lagipun, sampai 7 lapan jam sehari aku kat luar, kan? Apa lagi lah yang nak dibuat kat C2 nih kecuali melepak kat luar yang walaupun panas tuh. Kat dalam pulak sejuk, kena pakai jacket, dan tak ada nak buat apa jugak kecuali pura-pura tengok tv Spanish.

Malam aje yang best harinih sebab sepanjang masa kitaorang, aku sama Ghaly-Egypt dan Lam-China, main ping pong. Aku tidur awal jugak malam nih pasal esok hari penting, aku ada Court Hearing kat Buffalo.