Saturday

Hari Ke 130 (Ahad 29/8)

Entah lah, aku rasa aku nih dah jadi macam Biro Pemantau pulak gamaknya. Ada aje benda yang tak betul nya, ada aje benda yang tak kena nya. Bukan aku yang buat, tapi orang lain. Aku buat benda tuh semuanya betul, semua nya kena, kan? Ekekekeke

Rahim-Bangla tu lah. Dia nih alim orang nya, Sembahyang Sunat sepanjang waktu, ok itu aku exaggerate aje tapi most of the time aku nampak dia, dia tengah Sembahyang, or at least duduk kat Sejadah. Yang aku pantau nya bukan apa, lepas Sahur, since waktu semakin panjang sekarang nih (waktu nak tunggu Subuh maksud aku), so memang boleh lama lah kitaorang Sembahyang Sunat etc.

Masalahnya, dia Sembahyang Subuh tuh cepat, belum masuk waktu lagi dia dah Sembahyang, then dia terus tidur. Kalau minggu lepas dia Sembahyang 5 minit sebelum masuk waktu, tapi minggu ini, dah jadi 15 minit. So, dengan lain perkataan, dia Sembahyang awal, sebelum waktu Subuh masuk. Aku tak berapa lah pelik sangat kalau dalam lima minit ker macam tuh kan tapi ini dalam 15 minit (atleast) dia Sembahyang terlebih awal. Nak kata dia tak tak tengok photocopy jadual Sembahyang, tak pulak, sebab dia tahu pukul berapa Iftar setiap hari.

Aku mulanya nak tegur dia tapi aku takut aku yang salah sebab dia boleh kata yang zaman dulu, tak ada jam pun, kan? Atau, mungkin dia akan bangun semula untuk Sembahyang, he's just taking a break sebab letih Sembahyang Sunat kot? So, memang dari sehari ke sehari aku tengok cara dia, pulun Sembahyang Sunat (dia Sembahyang depan aku), then before 5 dia dah siap Sembahyang, sedangkan Subuh masuk pukul 5-15 pagi.

Tapi itu semua aku senyapkan aje sebab Faye-Senegal pun Sembahyang awal. Dia kerja kat kitchen, masuknya pukul 5-30 pagi so dia kena get ready awal lah. Entahlah, aku tak tahu, aku nih lurus orangnya, Subuh masuk 5-20 pagi, aku tunggu jer walaupun aku rasa C.O tuh fikir, apalah mamat sekor nih buat agaknya, orang lain dah siap Sembahyang tapi dia masih kat Sejadah lagi. Argh, aku peduli apa.


Terpaksa kerja sampai pukul 12 harinih pasal Wendy off so aku yang kena ambik sendiri segala bahan untuk disediakan. Biasanya, bila aku sampai aje kat kitchen, dah tersedia dua bijik carts yang penuh berisi segala makanan yang nak aku kerjakan tuh. Tapi best jugak sebab sunyi dan sepi aje harinih kat kitchen, detainees lain diaorang semuanya kerja kat bahagian lain, sebab harinih diaorang buat pembersihan sikit.

Tengahari aku lebih banyak kat dalam aje sebab berjam-jam main ping-pong sama Lam-China, Ghaly-Egypt dan a few Jamaicans yang baru masuk. Gang lain, Musa-Nigeria, Faye-Senegal, Siva-SriLanka, diaorang asyiklah main cards dari lepas lunch, sampailah ke waktu nak buat face count pukul 4-15 petang. Diaorang pelik apa pasal aku tak pernah main cards pun, aku kata aku sikit pun tak reti nak main benarnya. It shows yang aku nih baik orangnya kan? Ekekekeke

Aku dah terisi form Commisary tadi tuh tapi akhirnya tak jadi nak submit. Aku isi tuh bukan apa, aku nak guna duit gaji kerja kat kitchen tuh, aku tak nak sentuh pun duit balance yang tinggal berapa aje tuh. Tapi, what if aku dideport minggu depan? Before hari pembahagian barang-barang Commisary? Akan burn gitu aje lah akhirnya, so itu yang aku lupakan hasrat nak order barang tuh. Tak apa lah, walaupun aku teringin sangat nak makan Granola Bars, Jalapeno Cheetos, tapi aku akan kuatkan semangat aku.

India Singh tuh bergaduh dengan a few detainees harinih, lepas sorang, sorang diajak bertumbuk. Seriously, dia nih tak betul orangnya. Dia buat bodoh jer, sampaikan amigos semua tuh macam takut-takut aje kat dia. Tapi aku rasa, kalau gini lah perangainya Singh tuh, ada harapan dia akan dihantar ke The Box lagi sekali.

Baru lah aku ternampak Jason-Buffalo kat rec-yard C1 petang nih, infact aku nampak segerombolan detainees yang dulunya kat C2 nih tapi dipindahkan ke C1. Nampak gayanya, diaorang macam satu puak aje, tak campur dengan detainees C1 yang lain tuh.

Ada amigo mana tah, dia nak "beli" snack bag aku, sebab dia kata dia tahu yang aku tak makan pun isi nya, semuanya aku kasi kat orang. So, lebih baik dijual aje, dia nak kasi aku 2 noodle soups setiap hari, dan aku kasikan dia snack bag aku. Macam yang Masoud-Egypt buat, sejak day one lagi dia jual snack bag dia. Tapi sebab aku dah ada "regular customers", aku beritahu amigo tuh yang aku tak nak jual snack bag aku.

Dan elok aje aku kasi penut butter, jelly dan roti aku kat Patel-India, selamba aje dia turun ke bawah dan kasi peanut butter tuh kat this one Brazilian. Bengang lah aku sebab aku kasi kat dia, aku nak dia yang makan, kalau dia kasi kat orang, baik aku jangan kasi kat dia dah. Sedangkan dia kata dia suka sangat makan peanut butter. So, kalau suka, apa pasal kasi kat orang? Memang kuat auta lah Keling nih. Pandai Patel-India nih, ramai yang kasi dia isi snack bags, dia kumpul banyak-banyak then kasi kat orang. So ramai orang puji dan suka kat dia.

Dan kebetulan pulak Jose-Dominican tanya aku, apa pasal aku tak pernah kasi dia makanan, then aku kata lah yang aku dah kasi orang lain dan aku tahu yang Musa-Nigeria ada kasi dia makanan setiap malam, so itu yang aku tak pernah kasi dia tuh.

Pandai ajelah aku twistkan cerita sikit, aku beritahu Patel-India yang from tomorrow onwards aku dah tak dapat kasi dia makanan sebab Jose-Dominican ada komplen. So, might as well aku tak kasi kat sapa-sapa, makan sendiri aje lah semuanya tuh.