Monday

Hari Ke 111 (Selasa 10/8)

Awal pagi nih dapat news yang mengatakan nama aku "cleared" untuk kerja di kitchen for Ramadhan. Bukan senang nak dapat kerja nih sebenarnya, patutlah tak ada orang yang nak apply, walaupun kerja volunteer. Orang-orang yang beruniform biru dan oren (yang dah selesai criminal case dia) aje dipilih untuk kerja, yang beruniform merah jangan harap untuk diconsider. Sebab di kitchen kan ker banyak perkakas-perkakas tajam? Takut nanti bergaduh pulak, maklumlah ini kan ker macam penjara tempatnya?

Aku tak tahu sangat apa kerjanya sebab aku ingatkan start kerja di waktu petang tapi C.O tuh kata yang aku kerja pagi, pukul 8. Dia kata yang tahun ini tak ada detainees dibenarkan kerja memasak sebab tahun lepas ada gaduh besar. Yousef-Somali bergaduh sesama Brothers lain rupanya tahun lepas tuh, itu pasal tahun ini dia tak dibenarkan kerja lagi dah.

Dan since makanan akan disediakan oleh orang lain (pihak Detention Center ada their own kitchen staff), kerja aku cuma menyediakan snack bags, breakfast bags (untuk sahur) aje. Dulu aku ingatkan bila kerja di dapur, haruslah kerja-kerja memasak, potong bawang, bertanak nasik, things like that kan? Rupanya tak. Tengoklah macamana nanti, akan aku reportkan satu persatu, ekekekeke.

Since besok aku ada Immigration Hearing pukul 9 lebih so tak dapatlah aku nak mula kerja, instead aku akan start lusa.

"Are you excited about Ramadhan?", C.O Miss Lauck tanya aku, rupanya diaorang dah biasa pasal Ramadhan nih, dah 13 tahun Detention Center nih ada, setiap tahun memang ada peruntukan untuk Ramadhan.

C.O Miss Fischer datang cari aku masa aku tengah jalan-jalan kat rec-yard, dia tanya aku bahasa apa yang aku cakap, then dia tanya lagi, orang Egypt cakap bahasa apa. Terus aku tunjukkan arah Ghaly-Egypt, "He's an Egyptian, he speaks Arabic", aku kata gitu. Rupanya ada orang baru, asalnya dari Egypt, he doesn't speak a word of English, walaupun dah berpuluh tahun kat Amerika nih.

Dah berumur dah orangnya Masoud-Egypt tuh, muda sikit dari ayah aku aje. Nasib baiklah ada Ghaly-Egypt, kalau tak memang susahlah dia tuh sebab nak explain semuanya, pasal head counts, pasal makan, pasal rules lainnya. Respek habis aku kat Ghaly-Egypt tuh yang walaupun tak suka dengan Islam dan orang-orang senegara dia yang Islam tapi dia tolong Masoud-Egypt nih habis-habisan.

So aku pun mengekor diaorang berdua ajelah, tolong explain pasal Puasa yang starts esok, pasal Muslim Service every Wednesday dan Friday, pasal Kosher food request etc, aku yang tolong isikan request forms (Ghaly-Egypt tak berapa reti menulis in English), things like that.

Aku terperasan yang ada sorang new detainee nih yang gayanya macam Pakistani atau Indian, tapi dia nih tak bercampur dengan orang. Dah lama perhatikan dia, aku tegurlah, memang pun dari Pakistan (Islam). Tapi bila aku cakap pasal Puasa, pasal Muslim Service, dia kata dia sibuk nak uruskan pasal bonds, pasal nak bebaskan diri dia dari Detention Center nih, dia tak ada masa nak fikir pasal benda-benda lain.

"Sembang" sama Parminder-India sekejap tadi, dah lama tak nampak dia, dah 3 hari. Panas sangat kat luar, itupun aku berkelubung dengan tuala, so tak lah lama aku melepak kat rec-yard petang nih. Kepala aku rasa pening-pening gitu (pasal panas sangat) tapi aku tetap main ping pong sama Lam-China, Ghaly-Egypt dan Jason-Buffalo. Kalah memanjang aku but it was fun, walaupun kepala dah berdenyut-denyut.

Semakin teruk pulak sakit kepala aku lepas Maghrib tuh, so melepak kat bunk aje lah. Macamana nih, esok dah start Puasa, tak tahu kisah pun samada diaorang akan hantar makanan untuk Sahur pagi esok. Esok pulak aku kena pergi court. Macamana pun aku makan dua batang granola bars sambil pesan kat Musa-Nigeria suruh kejutkan aku kalau-kalau dia bangun Sahur.