Monday

Hari Ke 90 (Selasa 20/7)

Sepatutnya hari nih aku punya Court Hearing date, kan? Tak apa lah, ditunda lagi 2 minggu, aku terpaksa tunggu, apa aku boleh buat,kan?

Pukul 6 pagi, elok aje aku nak tidur balik semula lepas Subuh, Medical Department panggil aku untuk ambik darah. Masam aje muka-muka detainees lain yang ada kat Department tuh, iyalah, muka-muka baru bangun tidur semuanya. Darah aku diambik, 2 tube. Ish, dah lah aku nih kurang darah, banyak pulak tuh diambiknya.

Yousef-Somali off dari joging hari nih, dia beritahu aku semalam yang dia keletihan, badan sakit-sakit, tak sanggup dah dia nak lari lama-lama every morning. Nasib baik Ky-Vietnam/US ada, so lari sama dia ajelah, dia buat record jugak, lari tak henti-henti for 65 laps. Kacang jer tuh bagi aku.

Chen-China sama Amir-Bosnia yang baru habis working out kat dalam Unit pun ikut lari, Amir-Bosnia kata dia nak work on his legs yaang kurus macam lalang tuh.

Amir-Bosnia got into 2 separate arguments harinih, even masa nak sembahyang pun dia marah pasal masa dia ajak Yousef-Somali sembahyang, mamat tuh buat tak tahu aje, terus aje tengok tv. So dia pun buat bodoh jugaklah, bila kitaorang nak sembahyang, puaslah nak mengajak dia yang buat selamba aje tuh. Then mula lah dia memulang paku buah keras. Mudah sangat barannya dia nih, lepas tuh mula lah mengadu kat aku, mula lah tanya, apa pasal dia cepat benar marahnya. Tak ada pulak aku nasihat suruh baca Quran ker (sebab dia tak reti baca), berzikir ker apa ker, aku cuma cakap yang keadaan kitaorang kat situ yang buat kitaorang cepat marah, semua detainees kat sini jenis yang full with anger.
Jihad-Morocco macam nak marah kat aku petang nih. Semuanya gara-gara mamat Angola yang mulut cabul tu lah. Setiap hari aku kasi mamat Angola nih either epal atau oren (aku selalu dapat extra sebab ramai yang kasi aku. Iyalah kan, aku orang baik lagi ternama ekekekek), so aku kasi lah kat dia. Aku takat makan sesebijik dua aje sebab aku kan ker banyak benda lain (jajan) yang nak dimakan?

So itulah kaedahnya, setiap hari aku kasi dia buah-buahan sebab dia nih selalu memintak-mintak, dia kata dia lapar dan tak ada benda nak dimakan. Tapi pagi tadi, the moment aku kasi dia oren, terus dia pergi cari Jihad-Morocco, kasi oren tuh kat dia. Bengang lah aku, kan? Kalau aku kasi dia apa-apa makanan, aku nak dia yang makan, bukan kasi kat orang. (Kalau orang kasi aku, itu hak aku lah kan, samada nak makan atau nak kasi kat orang, kan? ekekekek)

So aku tegur dia, aku kata yang aku tak nak kasi dia buah-buahan dah, dan jangan sekali-kali kasi kat Jihad-Morocco tuh pasal dia memang mengutip buah-buahan dari orang lain jugak. Ituhari, C.O Miss Fischer The Trash Picker tuh dapat 27 bijik oren dari bunk Jihad-Morocco, dalam sekali serbuan. Aku, Parminder-India sama Amir-Bosnia beria lah nasihat mamat Angola, sebab kitaorang bertiga aje punca rezeki dia tuh, kitaorang nih jenis yang sanggup tak makan asalkan dia dapat makanan, sebab dalam kelonggaran screw dia tuh, mamat Anggola nih lucu orangnya.

So tengah aku melepak sama Amir-Bosnia, sama Parminder-India sementara menunggu gang dia dari Unit sebelah datang untuk baca kitab, Jihad-Morocco datang kat kitaorang, tanya kitaorang apa pasal kitaorang cakap kat Mamat Anggola supaya jangan kasi apa-apa kat dia. Laaa, rupanya mamat Angola mengadu kat Jihad-Morocco rupanya.

Aku tahu yang Jihad-Morocco nak marah kat aku, dan aku boleh bayangkan mamat Angola ada sebut nama aku sebab tadi nya, aku lah yang bersungguh-sungguh nasihat kat dia jangan kasi kat sesiapa apa yang kitaorang kasi dia tuh. Malas beria-ia, aku terus kata yang aku simple aje, kalau aku kasi something kat seseorang tuh, aku nak dia makan benda tuh, jangan kasi kat orang. Tapi tadi aku nampak yang dia kasi kat orang (Jihad-Morocco) so lepas nih aku tak nak kasi dah, aku cakap gitu.


Lepas Jihad-Morocco blah, Amir-Bosnia cerita kat aku something pasal Eric-France yang sekarang nih baik sangat sama Jihad-Morocco tuh. Asyik berdua aje diaorang tuh, di mana ada Jihad-Morroco di situlah ada Eric-France. Di mana tak ada Eric-France, di situ sure tak adanya lah Jihad-Morocco.

Rupanya Eric-France tuh bayar "protection money" kat Jihad-Morocco. C.O Dioguardi sendiri yang confirmed kan berita sahih tuh. Nak tergelak aku mendengarnya, Eric-France yang badan besar tuh boleh jadi tertakut, boleh nak pakai body guard lagi tuh? Semuanya pasal itulah, Jihad-Morocco kata yang ramai orang nak pukul Eric-France tuh , especially gagak (yang marah aku masa aku nak menalipun ituhari) yang bengang kat Eric-France pasal dia banyak melawan cakap. Then again, Eric-france memang annoying, so tak heran lah kalau ramai yang tak suka dan ramai nak pukul dia.

So itu EricFrance sudah jadi takut, dan Jihad-Morocco pun ambik kesempatan lah. Mode pembayaran nya, barang-barang Commisary. Eric-France tuh kaya orangnya, so tak jadi masalah langsung bagi dia untuk order like $15 worth of jajans untuk Jihad-Morocco setiap minggu. Hmm, patutlah locker Jihad-Morocco tuh penuh dengan harta karun, patutlah mewah aje hidup dia, asyik makan, asyik penuh meja dengan makanan aje kalau dia tengok tv tuh. Dulu, masa aku mula masuk sini dulu tuh, dia nih baik sangat dengan 4 orang Chinese (gang-gang Chen-China) tapi sekarang tak ada dah aku nampak diaorang bermakan-makan sama-sama.

Amir-Bosnia tahu banyak pasal Jihad-Morocco nih pasal diaorang makan semeja. Aku nih bukan lah jenis yang Cik Wokz sangat kan, so mana lah aku nak ambik tahu pasal benda-benda gitu tuh. Tapi, once aku tahu benda-benda rahsia gitu, aku akan korek habis-habisan ekekeke.