Friday

Hari Ke 97 (Selasa 27/7)

Sesekali dua aje aku nampak gang-gang aku yang kat Unit C1 tuh pagi nih masa aku melepak kat rec-yard. Diaorang tanya aku, apa pasal aku tak exercise, aku tak lari, so aku katalah yang aku tak nak buat apa-apa, nak lepak aje. Lagipun kat Unit C2 nih tak ada pun yang nak exercise, masing-masing melepak aje kerjanya. Yang ramai pun amigos, diaorang main sepak-sepak bola. Lain sangat dari keadaan di C1, kat sana hampir semua orang buat exercise, badan fit-fit belaka yang kat sana. Kat sini semua yang boroi-boroi, yang lembik-lembik.

Aku nampak a few muka baru jugak kat C1 tuh, dan ramai gang Bible Study yang jogging, kalaulah aku ada kat sana, sure best nya, lari ramai-ramai. Kalau ada Eric-France kat cermin pintu tuh, dia selalunya bawak pensil dan kertas, dia communicate sambil menulis, ditulisnya besar-besar, dan dihalakan ke cermin. They (member di seberang sana) will do the same thing jugak. So aku pun ikut style dia jugak. Payah kadang tuh guna sign language nih, aku mudah naik angin kalau orang tak faham, atau bila aku tak tahu apa yang diaorang cakapkan.

Jadi bengang aku kat Habibi-Trinidad nih, dia tengah meradang kat kakak dia yang lambat bayar bond, so bila aku tanya, ditengkingnya aku, then bila dia mintak cookies lepas lunch tadi, aku buat tak layan aje dia. Walaupun dia mintak maaf sebab berkasar tapi aku malas dah melayannya.

Spork (spoon + fork) ada yang tak cukup, hilang, masa lunch tadi so from now on bila nak makan, kena sign nama barulah dikasi spork tuh dan bila dah siap makan, disign nama sekali lagi. What a stupid idea lah kan, so aku nak makan guna sudu kecik yang aku dapat masa beli soup itu aje lah. Dan as a punsihment, tv tak dipasang dan rec-yard tak dibukak sepanjang hari. So jadi bodoh ajelah kitaorang semua kat Unit tuh, puas aku tidur, baca Quran/Terjemahan, tidur, tapi masa lambat sangat berjalan rasanya.

Aku saspen jugak nih, macamana nak habiskan masa aku seharian. Terutama di bulan Puasa nanti. Sebab aku kat sini tak ada kawan dan I don't intend to make any friends pun. Dah aku perhatikan sorang-sorang, kelaku masing-masing, kalau-kalau ada yang boleh dibuat kawan tapi masing-masing macam buat hal sendiri aje. Mungkin sebab masing-masing tahu yang diaorang tak lama di sini, walaupun ada yang dah hampir 2 tahun kat Unit nih. Ada lah sesorang berdua.

Aku rasa, paling cepat pun aku akan dibebaskan, dalam 2 bulan lagi. Sebab lepas Court Hearing minggu depan, aku kena pergi Immigration Court pulak, yang date nya belum ditetapkan bila. Lepas tuh baru diaorang akan contact Consulate Malaysia di New York untuk apply travel documents, lepas tuh baru lah diaorang book aku punay fligh ticket. Funny bila diingatkan balik yang masa aku mula masuk sini dulu, aku ingatkan aku akan hanya berada di sini dalam sesebulan aje, tapi sekarang nampak gayanya 6 bulan aku akan berada di sini. Itulah, tak tahu aku macamana aku nak habiskan another 2 atau 3 months here dalam keadaan begini.

Mungkin aku kena re-register sebagai volunter cook untuk bulan Puasa kot pasal ituhari aku registered, aku kat Unit C1. Masa Muslim Service baru nih ImamKhan-Pakistan ada suruh aku keep on submitting my request form sampailah diaorang kasi jawapan. Tak nak lah aku asyik nak request aje, hantar sekali aje lagi dah lah kot, kalau dapat tuh, Alhamdulillah, kalau tak dapat, aku nak buat macamana kan? Kalau dapat nanti, sure dapat jumpa Muslim Brothers yang lain kot, dan sure masa akan berlalu cepat sikit.

Bengang jugak aku kat dua amigos nih yang mengutuk aku in Spanish, masa aku keluar ke rec-yard tadi. Diaorang tengah main sepak-sepak bola, so masa aku keluar tuh, terkacaulah sikit permainan diaorang sebab nak kasi laluan kat aku. Diaorang ingatkan aku tak faham bila diaorang maki dan kutuk aku in Spanish. Aku jeling tajam aje kat diaorang.

Masa aku tengah baca Quran/Terjemahan, ada this one Guatemalan yang tanya aku kalau-kalau dia boleh pinjam one of my Quran Translations. Aku ada 2 buku Translation, satu aku beli dan satu lagi yang Ky-Vietnam/US kasi (kawan dia kasi) so aku pinjamkan lah Alvin-Guatemala tuh sebab dia kata dia lama dah nak cari Quran Translation, dia nak baca.

The rest of the day gitulah, melepak aje kat bunk. Di sini, nothing to look forward to. Tak macam masa kat C1 dulu, lepas lunch/Zohor dan dinner/Asar, terus main chess atau ping pong, then lepak kat luar sembang-sembang. Kat sini aku mati kutu, tak ada kawan. Dah lah sembahyang sorang-sorang.