Saturday

Hari Ke 119 (Rabu 18/8)

Off lagi harinih, rasa slow pulak masa berjalan bila hari off nih, nak menunggu habis pagi tuh punya lah lama rasanya. Aku jalan-jalan kat rec-yard aje the entire morning, aku kira, dalam satu round tuh aku boleh baca 5 kali Ayat Seribu Dinar, 5 kali Al-Fatehah dan 4 kali Ayat Kursi, itupun baca cepat-cepat.

Ghaly-Egypt macam bertengkar sama Masoud-Egypt aje pagi nih, sampai riuh diaorang bertekak, in Arabic lah, Masoud-Egypt sampai ludah-ludah. Tapi tak lama lepas tuh, aku nampak diaorang berbaik semula. Dari pengamatan aku, Masoud-Egypt nih suka berdebat, dan selalu sangat tanya Ghaly-Egypt tuh itu ini, sampaikan bosan dia dibuatnya. Ituhari dia beritahu aku yang Masoud-Egypt nih selalu tanya dia benda kecik-kecik, yang remeh-temeh tuh, berulang kali pulak tuh, mostly pasal kes dia, pasal ikhtiar selanjutnya yang dia kena fikirkan. Ghaly-Egypt dah bercakap sama anak Masoud-Egypt kat phone, dah terangkan semuanya tapi Masoud-Egypt tetap tak faham, masih tertanya-tanya lagi.

"This is exactly like what happens over there in Egypt", kata Ghaly-Egypt kat aku. Dia kata dengan aku aje dia selalu mengadu pasal dengan orang lain tuh susah sikit. Dengan aku nih, mengikut kata dia lah, aku nih mendengar orangnya, aku nih "normal", tak macam orang lain yang fikir nya bukan-bukan. Too bad dia nih Kristian, kalau dia nih Islam, memang aku suka sebab pembawakan dia tuh, cara dia, memang bagus dan baik.

Terkulat-kulat lah aku bila menengok orang menerima habuan asing-masing masa Commisary lady datang pagi nih. Dah lah aku Puasa, kan? Itu yang kena sabar tuh, so melepak kat bunk ae lah sesambil tulis "surat" balasan kat Ky-Vietnam/US.

Enam orang dari Unit C2 ke Muslim Service harinih. Aku, Musa-Nigeria, Faye-Senegal, Mamat-Mali, Masoud-Egypt dan Haidir-Kazakhstan. Macam tak best aje Service harinih, hambar gitu, tak ada yang didiskus kan sangat, ImamKhan-Pakistan asyik tanya pasal makanan Sahur dan berbuka aje, kalau-kalau Brothers ada apa-apa nak komplen. Masing-masing kata ok lah makanannya, ada a few aje yang kata kitaorang patut hantar memo dan request, mintak disediakan makanan yang bersesuaian untuk Sahur sebab makanan yang disediakan tuh tak "heavy'.

Mood aku pun tak berapa baik hari nih, Samir-Bosnia pun tak ada nampak nya. Dia sengaja tak nak datang kot pasal dah tak ada member, Amir-Bosnia dah dideport dan dengan Amin-Bosnia tuh dia tak rapat sangat. Atau entah-entah dia dah dideport, kena tunggu Friday lah baru tahu, kalau dia tak datang jugak Friday, besar kemungkinan dia dah dideport.

Malas aku melayannya Nasir-Iran sama satu Mamat-Bangla dari C4 nih yang asyik tanya aku pasal penyediaan makanan berbuka. Siapa yang masak, halal ke tidak ayam yang dimasak, bersih ke tidak cara diaorang masak, things like that, bila diaorang tahu yang main dish untuk berbuka tuh dimasak oleh kitchen staff Detention Center nih, bukannya oleh detainees Islam macam yang dibuat tahun-tahun sebelum ini.

Aku tak tengok dengan mata kepala aku sendiri bungkusan ayam tuh (walaupun aku cuba jugak selidik-selidik kat dapur) tapi Yousef-Somali kata yang dia yakin sepenuhnya ayam-ayam tuh halal sebab last year dia kerja di dapur dan dia yang selenggarakan semuanya. Tak ada pun dia cerita dia gaduh besar masa kerja tuh (yang menyebabkan tahun ini pihak Detention Center buat keputusan tak nak ambik detainees sebagai tukang masak), aku tahu cerita tuh pun dari Wendy sama Anne-Supervisor.

Aku tahu lah yang diaorang concern pasal makanan tuh tapi sekali dua dah lah tanya aku kan? Ini tak, asyik desak aku suruh aku check betul-betul, mana lah aku tak bengang. Termasuk Haidir-Kazakhstan, ada 4 orang Brothers yang baru masuk. 1 dari Pakistan, 1 Yemen dan sorang tuh dari Mekah, Arab Saudi. Dibesarkan kat sini gayanya mamat tuh pasal perangainya mengalahkan apa lagi, cakap kuat, gelak mengilai, masa orang dengar ImamKhan-Pakistan mengajar, dia buat bising bersembang, kat lengannya ada setompak tattoo gambar ular.

Lepas Asar aku keluar kejap aje ke rec-yard, itupun sebab dapat pesan dari Patel-India yang kawan dari Unit sebelah nak jumpa kat tepi pintu. Rupanya Ky-Vietnam/US, dia nak thank aku pasal surat yang aku kasi dia melalui Yousef-Somali tuh. Gitulah kitaorang, setiap kali Service kitaorang berutusan surat.

Tak berapa best makanan berbuka hari nih pasal lauknya sekeping chicken patty yang sebesar daging burger aje. Yang lain tuh sama lah, salad, nasi etc. Since snack bag aku isinya dikasi kat orang, bila lapar aje malam tuh terpaksalah aku makan jajan aku yang semakin tinggal sikit tuh.

The rest of the night macam biasa, berenam kitaorang berjemaah Maghrib, dan aku Tarawikh sorang-sorang aje kat bunk aku. Sebelum tidur, main chess sama Jason-Buffalo, then a few rounds of ping-pong sama Lam-China, Ghaly-Egypt, Luis-Honduras dan Alvin-Guatemala.