Monday

Hari Ke 91 (Rabu 21/7)

Yousef-Somali suruh tunggu Commisary lady datang dulu baru nak pergi jogging tapi aku tak nak sebab kadang tuh makcik tuh datang lambat. Tak nak lah aku buang masa melepak menunggu bodoh gitu, masa itu sungguh berharga kan? Kat sini senang lenang kitaorang sebab banyak sungguh benda berharga tuh.

Dalam 20 laps aku lari, baru dia datang ikut, then Ky-Vietnam/US pun turut lari but he stopped after 30 laps pasal dia ada Lawyer visit. Managed to run non-stop for 110 laps (record tuh, lari tanpa henti-henti), kalaulah bukan sebab makcik Commisary datang, sure lebih banyak laps yang aku boleh buat.

Masa masing-masing sibuk dengan barang-barang Commisary masing-masing, dua orang Deportation Officers datang. Kat sini, setiap detainee tuh ada diaorang punya Deportation Officer, yang handle kes masing-masing. Kes pengdeportasian lah kan? Diaorang datang setiap hari, hari nih Mr A sama Mr B datang, esok Mr C sama Mr D pulak, gitu, semuanya akan tunggu detainees yang ada apa-apa pertanyaan, ataupun nak beritahu kitaorang pasal perkembangan terbaru kes masing-masing.

Aku tengah melepak sambil menunggu nama dipanggil untuk ambik barang Commisary bila aku nampak Amir-Bosnia tengah sembang sama D.O Gunther. Dia senyum-senyum, dan tiba-tiba dia menjerit, yessss, sambil tangan menumbuk angin. Then terus dia ceritakan kat a few detainees lain yang ada berkerumun kat D.O Gunther. Must have been a very good news nih, like dia akan bebas in a few days, or weeks. Tak ada lah aku pergi kat dia tanya, sebab aku sure dia akan datang beritahu aku, iyalah kan, aku nih dia punya Sifu ekekekek. Walaupun aku rasa happy for him tapi aku dah mula terasa sedih sebab aku akan kehilangan kawan yang baik.

"So, Dexter, this is my protection money!", aku kata gitu kuat-kuat biar C.O DioGuardi dengar, masa aku kasi Dexter-Jamica dia punya Cheetos dan biskut.
"Where's mine?", C.O DioGuardi tanya aku, melawak.

Lepas simpan barang, masa orang tengah sibuk (kesian diaorang nih, dapat barang-barang jajan tuh pun punyalah happy, ke sana sini menayang barang masing-masing) aku pun ke rec-yard semula, nak sambung lari. Then Amir-Bosnia datang cari aku, indeed it was a very good news. Dia kata yang D.O Gunther kata yang minggu depan dia akan beli tiket kapal terbang untuk Amir-Bosnia, dalam seseminggu dua tuh dia akan dideport. It all depends on tarikh ticket sebab Bosnian Embassy dah approved kan dia untuk dideport.

I've never seen him this happy, tak henti-henti dia tepuk bahu aku, tak henti-henti dia ucap terima kasih, dia kata itu semua berkat doa aku. Dia kata yang it looks like kitaorang akan bebas within a few weeks of each other.

"They also pray for you, man. We all do", aku kata gitu kat dia.

Masa kat Muslim Service, Samir-Bosnia tanya aku kalau-kalau aku ada something untuk dimakan, something sweet. So aku kata lah aku boleh kasi dia a few granola bars (aku kasi 6) yang akan aku smuggle kan ke Unit B2 (melalui ImamKhan-Pakistan), dan bars tuh akan dihulurkan ke Samir-Bosnia satu persatu melalui lubang pintu antara Unit B2 ke Unit B1 dia tuh.

Kesian aku kat Samir-Bosnia nih, melalui Amir-Bosnia, aku dapat tahu yang diaorang nih memang kawan sejak kecik, dulu pun dipenjara sama-sama, dan dibawak ke Detention Center nih pun sama-sama. Dia nih di disowned oleh family dia so dia tak ada siapa pun kat luar tuh untuk mintak tolong sebab the only siblings yang dia ada pun (kakak dan abang), diaorang pun dipenjara jugak. Jahat-jahat orang Bosnia nih.

Dia nih tak reti sembahyang, Al-Fatehah pun tak hafal, selalu main-main aje kalau masa Service, tapi hati dia baik, dia yang tukang bentang dan lipatkan alas sembahyang, dia yang bersihkan tandas. Nampak gayanya bila Amir-Bosnia dah bebas nanti, dengan Samir-Bosnia nih pulak lah aku kena buat kawan, walaupun jumpa dua kali seminggu aje masa Muslim Service.

Pagi tadi ada satu Mamat Sudan yang bebas so ada satu seat kosong, itu yang Yousef-Somali sama Nasir-Iran ajak aku sama Amir-Bosnia makan semeja dengan diaorang. Aku tak pernah nak makan sama diaorang sebab aku rasa comfortable makan bawah tangga tuh walaupun table mate aku Rasta-Guyana.

So masa dinner kitaorang makan semeja lah. Puas aku kasi signal kat Amir-Bosnia suruh dia makan, suruh dia buat tak peduli aje kat Nasir-Iran yang sungguhlah memeluatkan kitaorang tuh dengan jokes bodoh dia, cara dia cakap, remarks dia. Semuanya lah. Tak ada benda pun yang aku suka pasal Nasir-Iran nih benarnya, tapi aku tetap cool. Bukan macam Amir-Bosnia tuh yang asyik geleng-geleng kepala the moment Nasir-Iran bukak mulut. As if every time he opens his big mouth, a baby dies kaedahnya.

Malam semalam ada orang buat bising masa lepas head count pukul 11-15 malam (aku tahu siapa, Chen-China, yang kat bunk bawah Amir-Bosnia) so punishment nya, petang dan malam nih kedua-dua tv tak dipasang. Dah lah kat luar hujan lebat tengahari tadi dan masih basah, so punya lah bosannya, lagipun ping pong ada segerombolan gagak tengah main, dan semua meja chess tuh fully occupied.

Lepas Asar, aku, Amir-Bosnia, Yousef-Somali dan Nasir-Iran, kitaorang ke rec-yard, melepak sambil bersandar kat dinding. Tak pernah-pernah kitaorang berempat melepak gitu, biasanya kalau semuanya ada, kitaorang takat bersembang sambil berdiri, sambil bergayut kat pagar, sebab sure nya masa tuh kitaorang bersembang sama either ImamKhan-Pakistan atau Mousa-Guinea dari Unit B2 tuh.

Nasir-Iran bergurau agaknya, dia pulas telinga Amir-Bosnia. Amir-Bosnia memang tak suka dibuat gitu so sambil sembang dengan aku, dia kata kat Nasir-Iran, "Don't do it again!". Nasir-Iran degil, dia buat lagi sekali. Dan lagi sekali. Dan lagi dua kali. Dipulasnya telinga Amir-Bosnia. Amir-Bosnia yang mudah baran tuh kata, "If you do it one more time I'll punch you in the face". Tapi Nasir-Iran nih degil, dipulas nya sekali lagi sambil kata yang dia tak takut kat Amir-Bosnia, dia tak takut pun walaupun Amir-Bosnia selalu buat work-out. Amir-Bosnia nak kasi dia sebijik tapi Yousef-Somali sempat tahan. So dua-dua nya mulalah bertekak. Sampaikan Yousef-Somali tolak kedua-dua nya, nak leraikan diaorang. Aku yang lembab tuh, baru lah perasan yang diaorang nih serious gaduhnya. So aku tarik Amir-Bosnia, suruh dia tenang.

Tapi masa tuh kedua-duanya macam dah dirasuk setan, menjerit-jerit, mencarut-carut, bertolak-tolak, bercekup-cekup. Yousef-Somali tarik Nasir-Iran, aku tarik Amir-Bosnia, saspen jugak aku takut dilepuknya aku sebab Yousef-Somali hampir dikasi se das sebelumnya tadi. Punyalah malu kitaorang sebab masa tuh ramai orang kat luar, even detainees yang dari Unit B2 pun ramai yang datang ke tepi pagar sebab nak tengok diaorang bergaduh. Puas Yousef-Somali kasi nasihat etc tapi kedua-dua nya degil, semakin ganas. Yousef-Somali pulak yang jadi mangsa, ditolak ke sana sini. Aku? Aku lari lah kan? Ekekekekek. Tak lah, aku diam aje, sambil tarik-tarik tangan Amir-Bosnia, sesambil suruh dia sabar, suruh dia tenang, sesambil tuh aku baca lah apa-apa yang patut, Ayat Kursi, ayat Seribu Dinar.

Aku suruh Yousef-Somali bawak Nasir-Iran masuk ke Unit, dan aku tarik tangan Amir-Bosnia ajak duduk. Surprisingly, dia kasi aku tarik dia, dia mengikut aje, tapi tadi tuh bila Yousef-Somali nak sentuh dia aje, hampir ditumbuknya. Aku ingatkan settle lah kat situ, tapi rupanya tak. Nasir-Iran (bila dah jauh tuh lagi lah berani nya kan?) dari pintu masuk, jerit kat Amir-Bosnia, ajak bertumbuk kat corner dalam Unit. Apa lagi, Amir-Bosnia kata sekarang jugak dia nak bertumbuk, sesambil tuh diaorang teruslah menjerit-jerit, mencarut-carut.

Nasir-Iran masuk ke dalam Unit, then keluar semula sambil suruh Amir-Bosnia masuk, kalau berani. Then Yousef-Somali lepaskan dia, dia suruh aku yang handle, nasihat Nasir-Iran tuh sebab dia kata dia dah give up, apa nak jadi, jadi lah. Aku tengok, airmata dia mengalir jer, terus dia ke pagar sorang-sorang. Ish, macam bapok jer Yousef-Somali nih, nak nangis-nangis. Aku, dalam keadaan macam tuh, aku tak akan menangis nya lah, walaupun malu gila babi sebab sesama Islam gaduh. Aku cuma nangis masa aku sayu aje, masa aku sorang-sorang ekekekeke.

"You stay there, don't move!", aku kata kat Amir-Bosnia, again aku rasa pelik sebab dia dengar cakap aku. So aku pergi dekat Nasir-Iran yang masih membebel tuh. Mulanya aku rasa macam nak tampar dia, tapi bila aku tenung muka dia, aku tak terkeluar kata, aku tak tahu apa nak cakap kat dia, so aku tenung aje lah. Tapi dalam hati aku kata, ini lah orang tua tak sedar diri, perangai macam budak-budak. Masa sembahyang tuh macam alim sangat, dah lah dia tukang azan masa Muslim Service, tv dikata harooommmmm, music dikata haroommmm (memang haram pun kan? ), tapi tak sabar orang nya, mudah baran, tak ada tolak ansur, tak nak mengalah. Itu yang aku macam tergamam tak tahu nak kata apa tuh, last nya aku suruh dia zikir.

Then dari jauh tuh diaorang bertekak lagi lah, nak jalan dari pintu rec-yard ke dekat Amir-Bosnia yang masih tegak berdiri tuh, punya lah jauh aku rasa, what with ramai orang tengok, kumat-kamit mulut aku baca apa-apa yang patut. Since kamera banyak kat rec-yard, tak heran lah bila C.O datang keluar nak tengok apa yang terjadi. Then aku nampak Nasir-Iran masuk ke dalam, tak lama tuh Amir-Bosnia pulak masuk, tak sempat aku nak explain panjang lebar kat C.O, cuma aku kata yang everything's under control.

Amir-Bosnia dah ada kat bunk Nasir-Iran, diaorang bertaki maki, then aku nampak C.O menalipun, aku tak pedulikan dah orang lain yang ramai menegok tuh, terus aku tarik tangan Amir-Bosnia sambil kata yang gayanya diaorang akan dihantar ke The Box. Aku beritahu yang dia mungkin tak akan dibebaskan kalau dia terus bergaduh, nanti susah jadinya kalau dikasi new charge.

Aku nak give up dah bila aku sentap (sentak?) tangan Amir-Bosnia yang tengah cekik leher Nasir-Iran yang muka jadi bodoh toya aje bila dicekik tuh. Kat tangan Nasir-Iran ada dua batang pensil. Nasib baik lah C.O datang leraikan, dia kata yang kalau diaorang masih gaduh, dia akan panggil C.os lain. "Not worth it, guys", kata dia.

Nasib baik diaorang beralah, so terus aku pimpin tangan Amir-Bosnia keluar, Parminder-India sama Ky-Vietnam/US urut-urut bahu dia. So lepas tuh aku melepak dengan dia aje lah, aku suruh orang lain jangan tanya kitaorang apa-apa. Biasalah kan, semuanya nak tahu apa yang terjadi. Aku biarkan dia mengomel sorang-sorang, aku urut-urut bahu dia, aku bacakan apa-apa Ayats yang terlintas di kepala. Dia kata dia suka, dan tersentuh bila part yang aku kata, "Fuck, I'm not going, he's my Brother!", bila Yousef-Somali suruh aku pergi tenangkan Nasir-Iran, dan tinggalkan Amir-Bosnia kat rec-yard.

See, I raised to the ocassion lah! ekekekekek

So with that he's done with Nasir-Iran, dia tak nak sembahyang sama kitaorang kalau Nasir-Iran ada, dan dia akan tumbuk Nasir-Iran kalau terserempak dengan dia.

Gila ramai orang yang puji aku sebab kecoolan aku tuh. Aku pun puji diri sendiri. Ekekekeke. So malam tuh aku melepak kat bunk dia ajelah, main chess, ping pong, dia nak ke toilet pun aku pasti kan yang Nasir-Iran tak ada berkeliaran (sebab toilet dekat dengan bunk Nasir-ran). Dia sembahyang pun sorang-sorang, risau jugak aku sebab sebelum sembahyang dia akan tanya berapa rakaat kena sembahyang.

Tidur awal jugak malam nih sebab jiwa tak tenteram. Ya Allah, janganlah terjadi apa-apa tetengah malam nih...............