Sunday

Hari Ke 109 (Ahad 8/8)

Aku tengah melepak kat bunk sesambil melayan blues hari Ahad, sesambil cuba nak lelapkan mata barang seseminit dua sebelum mandi, bila aku terdengar lagu The Man Who Can't Be Moved (The Script) kat tv. Kuat pulak tuh. Terus terbangun aku, terus aku tertengok tv, terus aku teringat kat Carter MamatGQ pasal dulu kat blog lama aku, Dendam Perantau, ada aku taruk video clip lagu tuh masa tulis kisah Carter tuh.

"I thought you don't listen to music", kata Alvin-Guatemala. Tersipu-sipu kemaluan aku dibuatnya. Ketayap pun ada atas kepala.

Termelarat-larat aku fikir pasal Carter dan "kawan-kawan lain", especially David dan King Mongkut. Selama aku di sini, aku tak fikir pun pasal diaorang, mainly sebab aku sibuk fikir pasal diri aku sendiri. Keduanya, aku tak nak diaorang tahu yang aku sekarang nih kat shit hole. Tapi deep down aku rasa macam nak contact aje diaorang, especially Carter tuh pasal he was good to me, he's my good and only friend.

Kalaulah diaorang tahu aku kat tahanan nih, dan kalaulah diaorang tahu keadaan aku, sure diaorang akan bayarkan bond, sure diaorang akan bail me out. Then terfikir pulak yang how miskin I am kan, duit $5000 pun tak ada, kalau tak tuh sure aku dah bebas, sure aku dah merayap-rayap kat Times Square macam selalu.

Itu yang buat aku terfikir, yang harap-harap keputusan aku yang setuju untuk dideport nih adalah satu keputusan yang terbaik yang aku buat. I think it is, sebab jiwa aku tenang aje, aku tak risau sangat pun pasal nasib dan arah tuju aku bila balik Malaysia nanti. Tak ada pun aku terfikir yang bukan-bukan sedangkan aku tahu yang aku nih kalau fikir benda yang bukan-bukan tuh memang nombor satu. Sampaikan aku jadi macam risau dengan keselambaan aku nih, percaya sangat yang "everything will be alright". Memanglah aku sentiasa berdoa semoga "things to be alright", tapi sebagai manusia biasa, kadang-kadang aku rasa aku nih macam give up aje dengan segala kemungkinan.

Walaupun aku selalu berdoa yang aku akan redha dengan segala ketentuan yang Tuhan telah tetapkan untuk aku tapi jauh di sudut hati aku rasa aku ada sikit perasaan yang macam menyerah dan berserah. "Lantak lah, apa nak jadi, jadi lah!", ha, itu bahasa aku lama-lama, bahasa masa aku kutu rock dulu. Tapi aku sekarang pun masih kutu, cuma bukan kutu rock. Instead aku sekarang kutu nasyid ekekekeke.

*Mode nyanyi lagu nasyid* :

Sepohon Kayu Daunnya Rimbun,
Lebat Bunganya Serta Buahnya,
Walaupun Hidup Seribu Tahun,
Kalau Tak Sembahyang Apa Gunanya,

Walaupun Hidup Seribu Tahun,
Kalau Tak Sembahyang Apa Gunanya.

Masa melepak kat luar pagi tadi aku asyik fikir macamana nak menyiapkan blog baru aku nanti. Aku nak tutup Dendam Perantau dan nak bukak blog yang cerita pasal aku kena tangkap dan ditahan nih, khas untuk isikan dengan catatan-catatan yang aku buat tiap hari nih.

Macamanalah nak kasi blog aku tuh such a big hit nanti pasal aku dah berbulan tak online, sure "peminat-peminat" aku dah lari, kan? Ada yang lari sambil bogel lagi kot? *Mamposlah statement artis pencen yang making a comeback ekekeke*

Dan aku kena jugak buat new blog pasal my new life kat Malaysia nanti, bukan untuk orang tahu tapi more untuk kepuasan diri aku sendiri. So, macamana nih? Macamana aku nak ada masa nak buat dua blog sekaligus sedangkan at the same time aku kena uruskan banyak masalah lain, kan? Tak apa lah, semoga Allah permudahkan segala urusan-urusan dunia aku. Amin.

Macam yang aku jangka, mamat bermasalah yang baru pindah dari C1 tuh disuruh pack barang untuk dimasukkan ke The Box. Tak tahu lah aku apa masalahnya tapi dia nih sebijik macam Eric-France, so keputusan C.O untuk hantar dia ke The Box memang dah dijangka. Terpanik jugak aku sebab kitaorang bertiga aje yang dari C1 dulu tuh, diaorang dua-dua dihantar ke The Box, janganlah aku pun kena nasib yang sama. Tapi, aku tak ada buat salah pun, tak menyusahkan orang/C.O pun, aku tak ada langsung taik palatnya walaupun sekelumit. (Eh, betul ker penjodoh bilangan aku nih, sekelumit taik palat? Ekekekek)

Tengahari, ada satu Mamat dari China dipindahkan dari The Box ke Unit nih, so sekarang ada dua Chinese lah. Terrer dia nih, English dia ok dan dia boleh cakap French sebab dia duduk (ada bisnes) kat Quebec City, Canada. Dengar ceritanya esok akan ada segerombolan Mexicans yang akan dideport. Bagus lah tuh.

Lepas lunch/Zohor terus main chess sama Jason-Buffalo, pukul 3 lebih baru keluar ke rec-yard. Sempat "sembang-sembang" sama Garcia-Puerto Rico dan Andy-China.

Gatal aje tangan aku nak isi borang Commisary tapi aku nekad yang tak nak belanjakan duit account aku yang dah tinggal seciput tuh. Bola ping-pong yang pecah semalam tuh pun aku tak nak ganti dah. Biarlah aku terkulat-kulat tengok orang makan jajan nanti tuh. Biarlah aku terpaksa makan meals aku sampai habis sebab aku tak ada jajan untuk dimakan. Biarlah aku terpaksa mengikat perut, kan? Iyalah, NekRock tak kasi aku belanja boros, kan? Ekekekekeke

Dan Puasa pun cuma tinggal beberapa hari aje lagi nih, kitaorang masih belum terima apa-apa berita. Susah kat sini sebab semua bentuk kommunikasi tuh bertulis, nak tanya itu ini semuanya kena isi request form. ImamKhan-Pakistan pulak kat Unit lain, kan? Dulu pun lain-lain Unit jugak tapi kitaorang still dapat sembang melalui pagar, tapi sekarang nih putus hubungan dah, dapat jumpa dia pun cuma masa Muslim Service aje. Walaupun tak ada news dari dia, tapi tak boleh nak salahkan dia jugak, walaupun dia Imam tapi dia detainee jugak, macam kitaorang jugak.