Monday

Hari Ke 132 (Selasa 31/8)

Since harinih off, so aku sambung tidur lepas Subuh. Baik punya tidur, sedar-sedar dah 9-30 pagi, terus kelam kelibut mandi etc sebab nak melepak kat rec-yard.

Sembang-sembang sama Musa-Nigeria (awal pulak dia bangun harinih, biasanya dekat waktu Zohor baru dia bangun), sama Patel-India. Diaorang tengah sembang pasal music, masa aku masuk campur tuh. Terkejut gila diaorang bila tahu aku tahu banyak pasal music, pasal artis, pasal filem. Iyalah kan, selama ini diaorang tengok aku senyap aje, pakai ketayap pulak tuh. So aku ceritalah yang aku mula pakai ketayap nih sejak kat Detention Center nih aje, kat luar sana sebelum ini memang aku macam kutu aje. Dan masa aku kutu-kutu dulu tuh memang aku suka music, memang aku selalu pergi tengok wayangs, concerts, pendek kata memang aku tahu banyak lah pasal benda-benda berkaitan music nih.

Patel-India kata dia macam tak percaya bila aku tahu more than apa yang dia tahu sebab bila dia cuba ingatkan something, aku terus kasi jawapannya. Bila dia tak tahu nama lagu, penyanyi atau filem, selamba aje aku beritahu dia. Ok, contoh-contoh soalan dia:

There was this singer from manchester area..... Rick Ashley.
I don't remember the name of this film, set in Tuscany, about an American who went to Tuscany and fell in love with it.... Under The Tuscan Sun.
I want to watch this movie about 3 women who go on vacation and..... My House In Umbria.
I bet you don't know who Cliff Richard is. I was at his concert in KL.

Aku nak sembang lama dengan diaorang sebab jarang aku dapat sembang pasal music (yang telah aku tinggalkan nih ekekekeke) tapi masa dah suntuk, aku nak menalipun.So aku talipun Deo, cerita gitu-gitu lah, aku banyak tanya dia pasal macamana nak apply semula all those documents i.e MyKad, Surat Beranak, Driver's Licence. Jugak pasal EPF, ASB. Itu aje kot benda yang aku kena ikhtiarkan bila aku balik Malaysia nanti, MyKad sama Surat Beranak yang paling penting sekali. Yang paling tak penting, Lesen. Pasal aku tak ada duit nak beli kereta.

Yang kedua penting, passport, tapi aku tak berharap sangat pasal aku rasa aku tak boleh ada passport selama beberapa tahun kot nanti, as a result daripada kesalahan aku ni lah. Tak apa kot kalau macam tuh, tak ada passport. Entahlah, sekarang nih, keadaan aku kat sini sekarang nih, aku tak rasa pun the need of having a passport nanti tuh. Tapi tak tau lah macamana perasaan aku nanti, bilakata aku dah di Malaysia, dan bilamana aku cuba nak apply passport dan diaorang kata aku tak dibenarkan apply. Atau permohonan aku ditolak. Haruslah hancur luluh hati aku kot?

Well fuck, I don't give a shit, I've been thru' a lot in life, kasi lah apa-apa news pun, I don't care.

So itulah, lepas sembang dengan Deo tuh, dan bila fikirkan pasal the troubles I have to go thru' nanti tuh, jadi tertakut pulak aku dibuatnya. Akan susah aku nanti nih, akan banyak problems nanti nih. Selama ini aku tak tahu pun yang aku memeram masalah. Dan masalah-masalah tuh semua akan menetas once aku balik Malaysia nanti. So aku jadi bodoh aje lepas tuh, terus mood jadi tak baik, terus jadi malas nak buat apa-apa.

Kitaorang nak Sembahyang, C.O stop kan kitaorang. Dia kata dia ada nak beritahu something, dia kata urinal tersumbat dan dia agak mesti one of us yang kasi urinal tuh tersumbat. Masa aku kat C1 lagi, pernah aku ternampak, Nasir-Iran, Yousef-Somali, kalau diaorang nak kencing, diaorang cuci kote guna tisu yang dibasahkan. Then tissue tuh dibuang aje kat dalam urinal (pasal kecik aje kan tissuenya?), memang selalu aku nampak gitu tuh. Dan urinal selalu tersumbat, sebab itu lah.

Apparently C.O nih pun dah tahu yang itu penyebabnya, so itu yang dia suspect kitaorang yang punya angkara. Memanglah tak ada siapa mengaku tapi aku tahu yang orang terakhir guna urinal tuh, Musa-Nigeria, dan dia memang kadang tuh guna tissue basah jer untuk cuci kencing.

Kecoh malam nih, masa kitaorang nak bukak Puasa. Singh India tuh, dia bogel! Dia baru lepas mandi, dia punya bunk tuh dekat area kitaorang makan. Dia selamba aje bogel, dan bila dia tahu kitaorang toleh-toleh sebab macam tak percaya dengan apa yang kitaorang tengok, makin lah hebat dia buat aksi, urut-urut kote, aksi-aksi konkek. Amigos pun tengok. Nasib baiklah C.O tak nampak, dan nasib baik lah tak ada Americans yang tengok (tak ada pun Americans kat Unit nih), kalau tak tuh sure dah jadi besar kes dia nih sebab kat America nih kalau pasal sexual harassment, benda-benda macam tuh, itu dah kes besar tuh.

Sejak petang, sampailah ke malam, aku asyik termenung aje. Banyak mengelamunnya.Aku asyik fikir yang apa lah yang akan jadi kat aku bila balik Malaysia nanti. Selama ini memang aku ada fikir pun pasal semua tuh tapi tak ada lah terasa takut sangat pun. Cuma sekarang nih, as semakin dekat aku nak dideport, semakin takut aku jadi nya. Ini yang orang kata reality bites tuh.

Melayan ngelamun punya pasal, sampaikan aku terberhenti baca Quran/Terjemahan sebab nak layan lamunan aku sedangkan aku baca Quran/Terjemahan tuh sebab nak kasi hati tenang, tenteram, tak payah nak fikir-fikir sangat pasal masalah akan datang, in the first place kan?

Entah lah, apa pasal fikiran aku jadi tak tenteram ni hah? Tiba-tiba aje tuh.