Saturday

Hari Ke 17 (Sabtu 8/5)

Tak lama lepas breakfast, masa orang semua sambung tidur, terus aku berkejar ke talipun. Tak ada sapa yang guna pun. Dua tiga kali aku cuba talipun my parents tapi the lines were never connected. Tak adalah dengan ringing tone ker apa ker tapi ada mesej kata yang lane tak dapat sambung. Entah-entah sebab tak ada orang angkat kot, sebab my parents pergi sembahyang kat surau. Atau memang tak dapat connect langsung. Aku pun tak tahu.

Frustlah sekejap so terus tunggu waktu nak bercukur. Lepas tuh terus talipun AM. Sekali aja dicoba aje udah bisa nyambung. Lega dapat dengar suara AM, biasalah AM cool aje, so itu yang buat aku pun sembang dengan tenang. Terus tanya AM apa yang diaorang buat lepas aje aku ditangkap dua minggu lepas tuh. Diaorang tak jadi singgah rumah Ila kat Rome, NY esok harinya sebab takut malam sangat sampai New York City. AM kata dia ada tulis alamat rumah sewa aku kat buku 555 dia (masa aku jalan sama AM dengan NekRock ituhari, kitaorang ada singgah kat park, aku perasan yang AM sama NekRock selalu tulis benda-benda kat buku, yang aku fikir dalam hati, "ish diaorang nih, benda-benda gitu pun nak tulis. Tak boleh ingat gitu aje ker?) so diaorang managed untuk ke rumah aku (naik teksi sebab sesat bila cuba naik subway), tunggu tuan rumah aku balik dan berjaya ambik barang diaorang yang disimpan kat bilik aku. Smart!Lega aku mendengarnya.

Rasa macam kejap aje sembang dengan AM tapi lebih dari setengah jam kitaorang sembang, happy-happy, gelak-gelak, cuma sekali tuh aje aku tertakdapat-tahan sedih, terkedu lah kejap. Lepas dari tuh terus kontrol macho ekekekeke Empat-lima kali lepas tuh aku cuba talipun my parents, tapi masih tak connect. Tak tenteram aku jadinya, pasal apa tah. Itu yang baca Quran pun masih tak tenteram, tak dapat nak concentrate, so baca sikit aje lah.

Sejuk pulak petang nih, tak ada pun orang keluar ke rec-yard, so aku melepak kat bunk Parminder-India aje lah, sembang dengan dia the whole evening. Parminder-India nih, lepas makan aje sure dia akan buat teh, lepas tuh dia akan cari aku kasi teh tuh. Kalau aku tak ada kat bunk, dia ambik cawan aku, dia cuci, dia tuang teh, lepas tuh cari aku, even sampai kat rec-yard cari aku. Baik orangnya. Mungkin sebab aku jer yang baik dan selalu sembang dan main chess dengan dia, aku selalu kasi dia makanan yang aku tak lalu nak makan. Dengan orang lain ada lah dia tegur tapi takat tegur gitu-gitu ajelah.

Dia dah 8 tahun fighting for his case, pasal immigration status dia, dan jugak pasal kes-kes lain macam drunk driving etc. Dia nih dah biasa keluar masuk penjara so memang experienced punya oranglah. And very knowledgeable. Dia beritahu yang bila aku dideport nanti aku tak akan ditahan polis, tak akan dipenjara, macam yang PakCik Laos cakap tuh. Aku cuma akan diinterview oleh Immigrasi dan polis Malaysia aje. Lega aku mendengarnya dan rasa macam tak sabar pulak nak dideport balik walaupun experience tuh akan merupakan kemaluan aku yang paling besar. Iyalah, kaki, tangan dan badan aku akan digari dan aku akan diescort oleh 2 Marshalls. As if kesalahan aku nih membunuh orang.

Tapi, kalau difikir balik, kalau ada yang masih ingat, kat blog Dendam Perantau aku dulu ada aku kata aku nak balik tahun 2010, aku even ada projek, called Projek AIB (stands for Aku Ingin balik). Aku macam tahu-tahu aje yang aku akaan balik tahun ini dengan penuh keaiban.

Kebetulan lepas Maghrib tak ramai orang yang bergayut kat talipun (sebab Sabtu malam biasanya ada program menarik) kat tv so aku cuba contact NekRock. Gelak-gelak aje sembang dengan NekRock, terus kasi dia password untuk blog aku sebab nak suruh dia updatekan sikit pasal aku now that dah ada orang yang tahu pasal aku ditangkap. Kalau tak ada orang tahu pun memang aku nak suruh NekRock update kan jugak, apa nak dimalukan, kan? Bukannya ramai orang Malaysia yang dipenjarakan kat US kan? Bukan nya ramai orang yang dapat experience macam aku kan?

Aku janji, di tempat dan waktu yang sama malam esok, nak talipun NekRock lagi sebab aku ada suruh dia dapatkan nombor-nombor talipun a few friends. Kesian aku kan, nak mengadu hal lah tuh kan? Nampak sangat aku nih kekurangan kasih sayang ekekekekeke

Masa aku tengah melilau-lilau cari orang yang nak diajak main games, aku ternampak Rasta-Guyana tengah sembang sama Ray-Trinidad so aku pergi kat bunk diaorang, saja jer nak bertanya khabar.

"Are you here to listen to the words of Jesus Christ?", Rasta-guyana tanya aku.

"Alright", aku kata gitu sambil angkat bahu, sambil pandang Ray-Trinidad yang semenjak dua menjak nih asyik berkepit dengan Rasta-Guyana tuh aje.

"I'm talking to you, are you listening?", Rasta-Guyana tanya aku. Ish, annoying nya dia nih, kata aku dalam hati.

"I'm talking to you, are you listening?", dia tanya aku lagi.

"Yeah", aku jawab ringkas gitu sambil pandang dia.

"Do you beleive in Jesus Christ?", dia tanya lagi.

"I do", akau jawab. "We Muslims, we beleive in Isa, or Jesus", aku jawab macam tuh.

"Do you beleive that Jesus, son of God, is our savior?", dia tanya lagi.

"No I don't", selamba aje aku jawab gitu.

"If you don't beleive in Jesus, don't waste my time then.....", Rasta-Guyana kata gitu.

Belum sempat dia habiskan ayat, terus aku kata, "Alright!", sambil kenyit mata kat Ray-Trinidad, then aku blah.