Monday

Hari Ke 27 (Selasa 18/5)

Pedro-Congo kena dihantar ke The Box lagi awal pagi nih, sebab buat bising sampai lewat malam. Dia nih suka ambik tahu pasal orang, kalau ada orang gaduh, dia nak jadi orang tengah, kalau ada apa-apa hal, dia sure nak tahu dan nak involve. Lantak ko lah, nak berkorban pasal orang sangat tuh kononnya, dah kena masuk The Box.

Pagi nih suruh Dexter-Jamaica “repair” kepala aku, kasi tebas sampai licin mana-mana yang tak ditebas semalam tuh. Luka-luka pun dah kering, dah sapu lotion. So harinih aku taklah seburuk semalam. 20 haribulan nanti aku kena pergi Court,tak ada lah rasa malu sangat kot.

Masa nak tunggu head count pukul 11, sampailah ke masa lunch, aku sama Dexter-Jamaica macam terpukau gitu dengar cerita Orlando-El Salvador. Dia cerita kisah dia yang dah 20 tahun lebih merantau, gila punya cerita, hebat punya cerita. Kisah dia yang dah 6 kali dideport, kisah dia lari dari penjara di Mexico, kisah dia masuk US secara haram, ditangkap dan dipenjarakan, dan dia dihantar ke Canada dan masa di sana dia cuba masuk Amerika lagi. Sebijik macam cerita dalam film.

Kat luar hujan tengahari tadi tapi aku degil, aku keluar jugak. Itu yang bila petang, kepala aku pening-pening. Nasib baik Nasir-Iran kasi aku ubat pening kepala so melepak kat bunk sekejap, sesambil cover balik baca Quran/Terjemahan pasal pagi tadi tak sentuh pun Quran.

Banyak sembang aje aku harinih. Orlando-El Salvador puas mintak maaf dengan aku sebab dia ingat aku bengang dengan dia, sebab aku diam aje (aku diam tuh sebab pening kepala). Masa main chess dengan dia tadi tuh, aku terbengang jugak, dia nih kalau main tuh, nak menang aje kerjanya. So bila aku nampak macam nak menang, mulalah dia bengang.

Then sembang-sembang dengan Sebastian-Mexico, mamat nih aku (dan orang lain jugak) macam tak perasan aje kewujudan dia. Sebab dia nih macam terencat akal gitu, macam retarded. Kepala kecik jer. Tadi, masa aku main chess sama Orlando-El Salvador, aku terperasan yang dia nih (Sebastian-Mexico) macam terrer main, sebab dia ada kasi a few hints, dan bila aku ajak dia main, cara dia main tuh nampak macam orang yang genius. Dia fikir-fikir, dia buat “calculations” dulu, sedangkan dia “terencat”.

Lagi satu, ada something yang buat aku selalu peratikan dia. Aku terperasan yang dia nih banyak bulu hidung. Terjulur keluar gitu, yang peliknya, satu lubang aje. Tapi kan, berpusu-pusu bulu hidung yang keluar, keras aje. Macam bulu berus lukisan gitu. Itu yang aku dok fikir, dia nih tersedut berus lukisan ker masa kecik dulu?


Malam pulak sembang-sembang sama Ky-Vietnam/US dan Luis-Ecuador. Diaorang nih nampak aje macam rileks gitu tapi masing-masing jiwa gelora. Ky-Vietnam/US kata adik dia suruh dia tulis blog, tullskan pengalaman dia masa ditahan. Dia kata yang keluar penjara nanti dia nak botakkan kepala jugak, dan dia nak travel the world for a few months.


Luis-Ecuador nih pulak, dia nih asyik batuk-batuk aje, makan makin kurang. “I think I'm gonna die”, dia kata gitu.