Monday

Hari Ke 48 (Selasa 8/6)

Entah pasal apa tapi malam semalam susah betul aku nak tidur. Lepas breakfast tadi dah tak boleh nak tidur pulak sebab masa tuh nak kena tukar linen, dan nak bercukur. Lepas tuh dah nak kena jogging.

Halfway jogging, kena kejutkan Nasir-Iran sama Ky-Vietnam/US, itu memang tugas aku hari-hari, kejutkan diaorang dari tidur pagi sebab diaorang pun nak buat exercise, cuma diaorang nih malas sikit, diaorang tak macam aku yang kalau pagi-pagi memang excited, best part of my day adalah waktu pagi.

Ky-Vietnam/US kata yang aku sama dia jauh bezanya, aku nak buat charity work bila balik Malaysia nanti sedangkan dia nak kaya raya. Dia nih memang dari keluarga kaya, dia ada his own companies, so dia akan kembangkan empayar perniagaan keluarga dia tuh.

So aku cerita kat dia apa yang buat aku berfikir yang aku nak buat charity work aje. It all started sejak aku kerja jaga King Mongkut, for more than 2 years aku jaga King Mongkut, itu semua menyedarkan aku yang how fragile life is. Sekarang pulak, sejak ditangkap dan dipenjarakan nih, semakinlah aku sedar yang life is not all about being selfish.

Aku memang selfish, selama ini aku asyik dan hanya fikir pasal diri aku sendiri aje, aku tak ada fikir pasal orang lain, aku sentiasa macam Lone Ranger, ke sana sini sendiri-sendiri. So it's about time lah aku redeem myself dengan buat benda-benda mulia like menjaga anak yatim etc. Semoga tercapai cita-cita aku tuh. Amin.

Tak lama biasanya diaorang (Nasir-Iran sama Ky-Vietnam/US) jogging, biasanya dalam sesetengah jam aje, then tinggallah aku sendiri-sendiri pulak. Then ternampak ImamKhan-Pakistan yang dari Unit sebelah tuh, so sembang-sembang dengan dia melalui pagar besi tuh. Biasalah, bila dia tanya aku pasal Brothers lain, aku terus cerita pasal Nasir-Iran yang merajuk dan sembahyang sorang-sorang tuh, jugak pasal Jihad-Morocco yang macam kasi Islam such a bad name dengan dia yang selalu gaduh dengan orang lain, selalu cari pasal etc.

Basically ImamKhan-Pakistan nih setuju dengan pendapat yang aku suarakan, dia kata aku bukannya suka ambil tahu kisah orang tapi aku berfikir Ummah, which is a very good thing. I can just senyap dan mind my own business tapi hidup bermasyarakat nih, aku kena ambik tahu pasal orang lain jugak, especially Brothers.

Respect pulak aku kat Jihad-Morocco nih kadang tuh, petang tadi dia buat selamba aje ajak Nasir-Iran join kitaorang sembahyang (Mungkin jugak sebab dia tak tahu yang Nasir-Iran nih dah sembahyang sorang-sorang pasal Jihad-Morocco kan ker jarang sembahyang?). Dia kata dia ada benda yang nak didiscusskan, so itu yang Nasir-Iran terpaksa join sembahyang jemaah tuh.

So lepas Asar tuh Jihad bacakan buku pasal setan. Dia kata yang for the past few days, setan-setan cuba memecah-belahkan kitaorang, cuba menyelinap masuk. The way dia explain tuh aku suka, memang betul yang setan akan cuba kacau, sentiasa ada tricks untuk melemahkan iman kita. Itu yang kena hati-hati tuh.

Yousef-Somali pulak kata yang dia akan dipanggil untuk bela diri in a few days dan dia mintak kitaorang doakan semoga case dia didismiss so that dia boleh bebas. Dah hampir 2 tahun dia ditahan di sini (aku tak tahu pun apa kes dia, aku tak nak ambik tahu, tak ada orang yang ceritakan kat aku, tuh pasal aku tak tahu). So masing-masing macam happy lah jugak pasal semuanya dah berbaik semula, masing-masing pun macam bersemangat untuk jaga nama Islam.

Petang tuh sessi sembang berat sama Amir-Bosnia kat rec-yard. Dia tanya pasal tattoo, pasal arak, sex dan benda-benda yang jadi permainan dia selama ini. Aku memang tak reti nak nasihat kalau bab-bab tuh, dan aku pun kena berdiplomatik, kena jaga hati dia, takut dia terasa, macam mencabut rambut dalam tepung lah gitu, kena buat perlahan-lahan dan berhalus aje.

Aku banyak guna perkataan repent, repent dan repent, sambil tuh aku ceritakan a few stories kisah dalam Quran atau kisah Nabi yang aku tahu, pasal a few examples orang yang buat jahat mulanya dan dia repent, dan Allah akan terima taubat dia tuh.

Perlahan dan slow aje aku bercerita-cerita tuh sebab at the very same time aku terfikir yang selama hidup aku, tak pernah aku bercerita pasal ugama, menasihatkan orang with stories macam tuh. Biasanya orang yang akan cerita-cerita ugama dengan aku, dan aku hanya dengar aje, tapi sekarang nih aku pulak yang "terpaksa" bercerita ugama. Itu yang buat aku jadi semakin insaf, and no thanks to keadaan kitaorang sembang tuh yang sambil kepala kat lutut, sesambil tangan kuis-kuis batu kat rec-yard tuh, aku rasa diri aku kecik sangat di mata aku sendiri.

Gua tahu yang Amir-Bosnia ada sikit itu respect sama gua, bukan sebab aku berketayap tuh, tapi sebab aku punya style dan approach yang jauh berbeza dengan style orang lain, Nasir-Iran, Jihad-Morocco dan Yousef-Somali, just to name a few. Amir-Bosnia kata lah yang dia tak suka dan tak berapa percaya sangat kat diaorang tuh, sebab, walaupun dia tak kuat ugama (kata dia lah kan?) tapi dia dapat nilaikan perangai orang. Diaorang tuh kalau masa sembahyang, memang gaya macam bagus tapi the moment habis aje sembahyang, lain pulak caranya. Dia kata yang dalam ramai-ramai tuh, aku sorang jer yang "tak ada apa nak dikomplen". Dan cara aku pulak, (again, dia kata lah kan?) dia kata dia akan rasa "safe" bila bercerita dengan aku, bila mengadu dengan aku, bila mintak pendapat dengan aku. Dengan orang lain tuh, the moment dia bukak mulut aje, the moment dia tanya aje, teruslah ada yang kata things like "That's harooommmm!!!!! (Ok, teka sapa yang suka cakap macam tu tuh ekekeke), "That's kuffar, Brother", itu yang buat dia macam patah semangat untuk balik kepada Islam tuh.

Eh, dah lah, malaslah aku tulis panjang-panjang tapi towards the end Amir-Bosnia kata, "I'll definitely remember you for a long time, Brother!". "I don't give a fuck, I don't care shit about them", dia kata lagi, mengrefer kat Brothers lain tu lah.

Janjinya nak sambung discussion lepas sembahyang petang tadi tuh right after isyak tapi diaorang terralit tengok tv. Dalam ramai-ramai tuh, Amir-Bosnia aje yang kalau aku tunjuk signal dari jauh kata nak sembahyang, dia akan terus datang siap sedia nak sembahyang. Yang lain tuh buat bodoh jer, sampaikan Amir-Bosnia pulak yang terpaksa panggil diaorang sorang-sorang. Lepas tuh terpaksalah tunggu diaorang nak get ready semuanya.

Gagak best friend Shaban-Palestine ada beritahu kitaorang yang dia ada talipun awek Shaban-Palestine, dia ada news yang Shaban-Palestine mungkin akan balik semula ke tahanan nih in like a month or so. Sekarang nih dia di penjara di Ohio.

Pelik jugak aku, apa pasal gagak tuh selalu talipun awek Shaban-Palestine tuh (she's in New Jersey). Dan aku pelik jugak, kan ker Shaban-Palestine ada bini kat negara dia sendiri. Tapi, bukan aku sorang yang pelik, orang lain pun pelik jugak, Nasir-Iran for example, itu yang dia selalu dan asyik mengumpat bercerita pasal Shaban-Palestine aje sama gagak tuh bila diaorang buat exercise pagi-pagi.

[Ish, gila Cik Wokz nya aku nih, semua kisah orang aku tau. Then again, bukannya aku menyibuk nak ambik tahu, aku tertahu sendiri aje, dan aku akan jadikan pengajaran. Mana yang baik tuh aku akan ingat, yang buruk tuh aku akan jadikan sempadan.

Ok, now I feel better ekekekekek.......]