Monday

Hari Ke 3 (Sabtu 24/4)

Hari ketiga di Facility nih. Aku cuba-cuba sembang dengan a few inmates/detainees yang lain, yang aku rasa jenis yang boleh dibuat kawan. Sorang tuh nama dia Orlando, asal dari El Salvador. Bunk dia dekat jugak dengan bunk aku. Bunk dia actually dekat corner, kat tempat kitaorang sembahyang berjemaah. Dah a few months ditahan, ditangkap pasal immigrasi jugak masa dia datang dari Canada. Dia ada Canadian punya PR, dah 20 tahun lebihdia buat hal, keluar-masuk US/Canada.

Sorang lagi yang sembang dengan aku, Ky, a Vietnamese yang dah 15 tahun duduk Amerika. Tinggal di Atlanta sama keluarga dia yang semuanya dah jadi citizen pun dah. Dia ni lah yang aku nak buat kawan sebab sejak semalam dua lepas aku dah perhatikan dia nih. He looks very educated, active, not to mention yang dia nih Asian. Tapi yang buat aku selalu perhati dia, aku macam kesian kat dia sebab bila tengok dia, aku akan rasa yang how unfair life is sebab he looks so innocent, he doesn't deserve to be locked-up like this. Dia ditangkap masa tengah driving, masa tengah bercuti dengan girlfriend dia kat kawasan Niagar Falls, diaorang ter-termasuk Canada. Lagipun ada macam sedikit kelainan kat legal papers dia. Dia kata dia expect akan lama di sini.

"This whole system is a big Mafia. They will hold you as long as possible because the government pays them a few hundred sdollars a day (per person) for maintenance", gitu lebihkurang kata dia. He really reminds me of that tennis player, Michel Chen kot nama dia, speaks perfect American English.

So dapatlah dua orang kawan baru. Martin-Poland pun dapat jugak kawan lain, ada this one Polish guy yang dah tua yang selalu melepak sama dia. Kebetulan pulak Orlando-ElSalvador sama Ky-Vietnam/US suka main chess, so kira ok lah pasal aku pun boleh jugak main chess.

Harinih tak tahan sangat, aku berak. Buat pura-pura nak mandi. Pukul 2 lebih, masa tuh ramai yang keluar kat rec-yard sebab cuaca pun elok. Dan yang lain tuh ralit tengok tv/main chess. So aku buat pura-pura mandi, dan bila tak ada yang tengok ke arah shower area, terus aku lari kejap kat jamban. Siksanya lah kalau begini, mana nak tahan berak, mana nak tahan malu. Tapi memang lega lah dapat berak tuh kan? ekekekeke

Rupanya Martin-Poland pun bermasalah yang sama. Puas kitaorang gelak bila cerita macamana nak mengatasi masalah nak mandi/berak, macam-macam idea yang dikasi. Semuanya idea kotor-kotor, aku kalau kasi idea kotor memang nombor satu. Dia kata yang awal pagi (12 malam sampai 6 pagi) masa yang sesuai untuk berak (tak boleh mandi pulak masa nih), kecuali C.O aje yang nampak pun.

"I wish I had a pen, paper and a camera", aku kata gitu kat Martin-Poland masa kitaorang tengah melepak kat meja sambil tengok gelagat detainees lain kat bawah sana tuh. Dan aku cerita lah pasal aku ada blog (dah banyak cerita yang lain yang kitaorang sembangkan so dah tak modal lain lagi dah, tu pasal aku bukak cerita pasal blog tuh. Lagipun dia pun dah jadi member rapat aku), menceritakan pasal kehidupan aku sebagai illegal immigrant kat US. So sekarang (with me being detained) nih cerita aku dah macam sampai ke kemuncaknya. Dan kalaulah aku ada camera (laaa, ada camera pun tak guna jugak pasal tak boleh ambik gambar), sure menarik blog aku jadinya nanti.

"Now I really have a good story to tell", aku kata kat dia gitu.

"Why don't you contact any publishers when you get out? Write a book, man! Write a book", kata dia gitu.

Sementara tunggu masuk Maghrib, aku sembang sekejap dengan Nasir-Iran yang baru siap kerja di dapur. Aku tengok dia tengah tekun menulis, in Farsi. So aku tanya dia apa yang dia tulis. So dia kata lah yang dia tulis kisah dia, pengalaman dia yang dah bertahun-tahun duduk di berbagai penjara (aku tak tanya pulak atas kes apa), dan dia nak publish buku masa dia keluar nanti. Ooooooo. So dia tunjukkan aku hasil penulisan dia, tebal nya, walaupun tulisan nya besar-besardan jarang-jarang. Terus aku jadi bersemangat nak tulis pengalaman aku ditangkap dan ditahan di sini walaupun aku tak sure samada hasil tulisan aku tuh nanti boleh dibawak keluar atau tidak masa dibebaskan nanti. Dengar ceritanya tak ada apa yang boleh dibawak keluar. Tak apa lah, aku nak tulis jugak, nasiblah kalau tak dibenarkan bawak keluar nanti tuh. Lagipun apa aku nak buat kan, menulis tuh satu bahan teraphy bagi aku. Lagi pulak kalau aku ber-dear-diary-ber-dear-diary, it's like talking to a different person altogether kan? So lepas sembahyang teruslah aku ke meja C.O Frances yang baik orangnya tuh, nak mintak kertas dan pensil (pen tak boleh guna)

"What are you going to write?", dia tanya aku.

"My stories of course", aku kata gitu.

"Don't mention my name, I don't want to get involved", jawab dia.

"Why not? You are one of the nicest C.O", aku kata gitu. "Ok then, maybe I'll just mention the nasty ones", aku sambung lagi.

So harinih, Sabtu 24/4 aku mula buat draf blog aku, yang akan aku tulis semula nanti bila dah dideport balik ke Malaysia, yang aku tak tahu bila. 3 bulan, 4 bulan, 5 bulan....

Martin-Poland tanya aku apa pasal aku tak pernah menalipun pun sedangkan orang lain asyik bergayut aje. Ada 4 talipun kat situ, dua untuk gagak dan Muslims dan dua lagi untuk Asians dan white. Itu segregation tuh kan? Tah sapalah buat rule macam tuh. Maknanya kan, aku boleh guna keempat-empat talipun.

So aku beritahulah dia yang aku ada 2 sebab. Sebab pertama, aku tak ada duit dalam account penjara aku. Setiap detainee yang baru akan dikasi satu pin number yang harus diaktivatekan segera, dan dikasi 3 minit free call, just cukup untuk beritahu person on the other end untuk masukkan duit melalui credit card ke account penjara dia. Kalau aku ada duit pun kat account aku, sapa yang aku nak call pasal semua nombor talipun aku storekan kat cellphone. Zaman sekarang nih mana ada orang hafal nombor kan?

Itu yang Martin-Poland tanya kalau-kalau aku nak contact orang memalui email, dia boleh suruhkan girlfriend dia tolong emailkan. Bagus jugak idea tuh. Aku nih bukannya selalu beremail-emailan dengan orang tapi seseminggu lepas aku ada bertukar email sama NekRock pasal aku nak suruh dia transferkan duit melalui PayPal dia ke PayPal aku. Aku adalah buat online business deal sesikit so adalah dalam $500 kot yang nak ditransfer. So aku ingat sangatlah email NekRock tuh. Masalahnya NekRock tengah bercuti, dan aku tak tahu pun kat mana NekRock sama AM sekarang. Entah-entah masih di Niagara Falls tunggu aku, entah-entah masih di New York tunggu aku jugak, entah-entah dah di washington DC, destinasi diaorang seterusnya.

Tapi bila mengeningatkan yang masa aku sama NekRock ituhari, tangan dia tak lepas dari berry dia, itu yang aku kasi email address NekRock kat Martin-Poland. Bolehlah dia talipun girlfriend dia suruh emailkan kat NekRock.