Saturday

Hari Ke 82 (Isnin 12/7)

Kalau hari C.O Frances bertugas, dia bukak pintu ke rec-yard tuh awal, itu yang aku suka tuh sebab boleh aku lama-lama kat luar. As I said ituhari, pagi lah masa aku paling suka sekali, melepak kat luar tuh aku rasa bebas, tenang dan damai. Since Batavia nih tak jauh dari Buffalo Airport, selalu aku tenung ke atas, membayangkan yang suatu masa nanti aku akan berada di awan biru.

Aku dah terkemput-kemput lari barulah Ky-Vietnam/US datang nak join aku, so another few rounds aku lari, then dia masuk ke Unit sebab nak main domino. Then Amir-Bosnia yang baru siap working out sama Yousef-Somali, cuba join aku, dapat 3 rounds jer dia. Itu yang dia amazed macamana aku boleh lari berpuluh-puluh rounds tuh.

Seriously aku tak perasan yang aku ada a set of soccer player punya kaki until Yousef-Somali beritahu aku. Dulu pernah Parminder-India kata yang kaki aku besar, macam bunting padi gitu, tapi aku gelakkan aje, aku kata, orang yang kaki besar nih tandanya ada benda lain yang besar jugak ekekekek.

Lepas dari tuh teruslah aku singsing, aku lipat seluar aku sampai kat paras lutut, dan aku tak terasa letih pun bila lari a few more rounds tuh sebab aku tahu yang ramai orang tengok. Selama aku kat sini tak pernah aku pakai shorts, masa buat exercise pun aku pakai uniform penjara.
"Yo Gandi, those are massive!", kata LondonBoy.
"I wish I had legs like yours", kata Yousef-Somali.
"No wonder you never wear shorts", kata Dexter-Jamaica.

Masa tengah melepak kat upper tier, Xavier-Puerto Rico yang tengah sembang sama gang Bible Study tuh suruh aku tunjukkan betis aku, pelik aku sebab apa pasal harinih ramai orang yang nak tengok betis aku? Eh, betis ker kaki? Yang bawah lutut tuh, kaki kot? Dan aku pun pelik, dan aku pun fikir, ini sure masa aku mandi dia duk mengintai nih sebab tak pernah pun dia ke rec-yard pagi-pagi, tak pernah pun gang diaorang tuh tengok aku lari/buat exercise pagi-pagi. Diaorang tuh jenis yang work-out kat dalam Unit, buat bar, bergayut, they work on their body.

Lepas lunch terus main pung pong sama Ky-Vietnam/US, dia tak dapat main domino pasal lantai dipolish, semua meja ditunggangterbalikkan. If only dia nih bukan hantu domino, sure aku jadi member baik dia, sebab we have lots and lots of things in common (kecuali part main domino tu lah kan?) Aku betul-betul suka sembang dengan dia sebab masa tu ajelah aku rasa happy, having intelligent conversations. Dengan orang lain tuh, sembang-sembang bodoh, aku mudah resah kalau sembang bodoh nih. Sebab aku classy punya orang kan? Ekekekekke

Petang aku tak keluar sangat pun, takat keluar sekejap ambik angin, then masuk balik ke Unit. Aku ralit menengok Amir-Bosnia sama Yousef-Somali and a few others yang buat work-out. Sumpah nak tergelak tengok diaorang nih, they flex their muscles every few minutes, then tunjuk kat orang. And they talk about body diaorang constantly, pathetic gila sebab after a few push ups, after a few sit-ups, diaorang tengok cermin.

Lepas dinner Ky-Vietnam/US ajak aku ke Quiet Room, macam Study Room lah lebih kurang, ada satu komputer (yang tak ada internet access of course) dan satu typewriter. Dia ada access to Law Library sebab dia ada register (aku malas lah nak register benda-benda gitu), so we spent like 2 hours browsing all cases yang ada distore kan kat Pusat Tahanan nih. Aku banyak search cases yang involved dengan Malaysians, tak ada pun nama Melayu, semuanya nama-nama Cina. Banyak jugak casesnya. Tapi semuanya jenis yang memburukkan nama Malaysia aje, pasal tak selamat duduk di Malaysia lah sebab diaorang tuh Cina/Kristian, pasal suaka politik lah. Cibai punya Cina. Ada jugak kes dadah, kes samun. Dan semua diaorang tuh dah dideport balik ke Malaysia, tak ada pun yang menang kes diaorang.

Malam main ping pong sama Amir-Bosnia, selama ini dia main gitu-gitu aje tapi tadi aku asyik puji dia, kata da ada skill, so itu yang dia bersemangat nak main betul-betul tuh, dia nak main hari-hari. Sesambil main tuh, biasalah kan, sembang-sembang, especially pasal Nasir-Iran. Aku tanya dia, what took him so long untuk perasan yang Nasir-Iran tuh annoying, aku dulu sekejap aje dah tahu yang aku memang tak boleh ngam dengan mamat tuh, itu pasal aku tak pedulikan dia sangat. Macamana pun tak ada lah aku sampai meluat kat Nasir-Iran tuh, macam Amir-Bosnia nih yang kata he can't stand Nasir-Iran at all.

And it looks like we are back to "normal", Nasir-Iran dan Yousef-Somali ikut kitaorang main ping pong, lepas tuh sembahyang sama-sama, Yousef-Somali yang imam kan.