Tuesday

Hari Ke 52 (Sabtu 12/6)

Lama jugak kat luar buat exercise harinih, sama Nasir-Iran dan Mamat Angola aje, banyak sembang aje sebenarnya, dengar cerita Mamat Angola tuh, macamana dia boleh dimasukkan ke Detention Center nih. Nak gelak pun kesian sebab aku rasa dia nih macam ada screw yang loose nya lah sebab dia kata masa tuh dia nak apply for work permit sedangkan dia punya visa, semuanya dah lama mati.

He came to America
like 25 years ago. So orang kat pejabat tuh suruh dia datang the next day, dia melepak kat motel (di Vermont) sementara menunggu tuh. Besoknya ada lah sekumpulan orang yang bawak dia ke Detention Center, nih janji diaorang tuh nak hantar dia ke tempat nak apply work permit. Memang gila lah kan, macam menyerah diri gitu.

Beritahu Dexter-Jamaica yang ada orang curi cookies sama noodle soups aku yang aku taruk kat box aku. Tahu lah Dexter-Jamaica tuh bapok, kan? Sure mulut besar, kan? So kejap aje ramai yang tahu. Aku rasa aku boleh agak sapa yang curi, kalau tak CoolieBoy-Guyana, sure Dexter-Jamaica sendiri sebab diaorang berdua aje yang pernah bukak box aku.

Main ping-pong sama Dexter-Jamaica, Nasir-Iran dan Ky-Vietnam/US, terrer gak aku harinih, menang aje semua games. Lepas tuh keluar ke rec-yard, melepak-lepak sambil jemur towels. Aku duduk kat tengah panas tuh sambil berkelubung bawah towel. Tak ramai yang kat luar, masing-masing ralit tengok World Cup.

Parminder-India mintak nak guna phone sebab duit yang dia masukkan belum clear lagi, so aku dengan senang hati kasi dia guna. Mamat Honduras pulak ternampak, so dia mintak nak guna jugak. Aku tak kasi. Then CoolieBoy-Guyana pun mintak. Jugak, aku tak kasi. Kedekut aku nih! ekekekekeke

Lepas dinner jalan-jalan sama Ky-Vietnam/US, sembang-sembang. Aku dengan dia nih memang ngam, mungkin sebab dia pun Asian. Kalau sembang dengan dia, semuanya benda-benda serious, pasal travel, pasal world news, pasal stock markets (dia minat trading pasal bekas awek dia main stocks).

Dia selalu tanya aku kalau-kalau aku tahu
self-fulfilling prophercy tuh apa, itu yang buat aku lebih ngam dengan dia tuh sebab kalau benda-benda macam tuh memang at my finger tips lah kan? Kan ker aku (dulunya) classy punya orang? Ekekekekek

Dengan Asians lain (Chinese 4 orang tuh) aku tak reti nak sembang, diaorang pun tak reti sembang gak. Pasal diaorang tak reti English. Dengan Parminder-India, sembangnya sembang ringan-ringan aje.

Nampak gayanya aku dah kena jadi full-time Imam lah kat Unit C1 nih pasal Jihad-Morocco dah lama tak sembahyang dan Nasir-Iran sama Ahmed-Somali asyik tolak aku ke depan aje setiap kali nak sembahyang.

Pedro-Congo gaduh sama Jose-Cuba malam nih, dia punya next-bunk neighbor. Jose-Cuba tuh kerja kat dapur, shift pagi, pukul 5-30 am. So setiap hari dia masuk tidur awal. Pedro-Congo nih pulak, lepas conduct Bible Study, selalu discuss sama gang-gang dia. Kat kawasan bunk kitaorang. So Jose-Cuba marah, rupanya Pedro-Congo dah lama bengangnya kat Jose-Cuba nih. Diaorang tak pernah sembang pun, tak bertegur sapa gitu. So melarat-laratlah bertekaknya. Aku sikit pun tak salahkan Jose-cuba, Pedro-Congo tuh yang arrogant sangat, dia ingat dia boleh berkuasa sebab dia yang lead Bible Study tuh kononnya. Aku kasi signal kat Jose-Cuba, suruh dia mintak tukar bunk lain.