Friday

Hari Ke 39 (Ahad 30/5)

Macam semalam jugak, lepas breakfast aku tidur sekejap, then bangun untuk buat exercise, jogging for about an hour. Tak lari sangat pun, jalan aje yang lebih. Awal-awal nih, dapat lari a few rounds dah termengah-mengah, lagipun jalan-jalan lebih sedap dari jogging. Masa jogging tak dapat nak mengelamun sangat tapi kalau jalan-jalan tuh best aje melayan perasaan.

Lepas mandi semua, masa tuh kebanyakan orang dah bangun, aku main chess sama Amir-Bosnia, sesambil ajar dia apa yang patut. Pasal kebersihan, pasal kencing, pasal berak etc. Diaorang nih tak tahu benda-benda gitu, kencing berak tak basuh. Kalau masa Muslim Service tuh pun boleh tahu yang how cetek pengetahuan most Brothers, benda yang basic-basic pun diaorang tak tahu sampaikan macam tercengang-cengang aku mendengarnya. Kita Melayu nih, sedari kecik diajar pasal ugama, so kita ingatkan orang lain pun macam kita.

Harinih start round kedua baca Quran/Terjemahan, tengoklah bila boleh khatam, atau pun tak khatam-khatam sebab aku punya activities sekarang nih dah padat. Dah ramai kawan nih, ada aje yang ajak aku main games, sembang.

Boleh tahan jugak Amir-Bosnia nih, dia walaupun baru tapi macam boleh baca perangai-perangai orang. Dia tak suka kat Nasir-Iran. Sebijik macam aku, aku tak tahu apa dia but ther's something about him yang buat aku selalu jadi bengang. He's annoying. Tadi masa nak Zohor, punyalah aku bengang sebab nak kena tunggu dia yang nak cuci baju, nak buat itu ini. So sementara tunggu tuh, aku sembang sama Amir-Bosnia ajelah, aku rasa macam boleh jadi rapat aku sama dia nih sebab for the last few days aku asyik dengan dia aje ke mana-mana. Masa mula-mula dulu takut nak tegur dia sebab badan yang penuh dengan lukisan tuh. Itulah kaedahnya, jangan mudah nak judge orang.

Lepas dinner, Orlando-El Salvador gaduh sama Nasir-Iran, sebab nya kecik aje tapi masing-masing keras kepala. Dan macam biasalah, Pedro-Congo masuk campur, jadi orang tengah lah kononnya.

Masa aku tengah melepak kat rec-yard lepas dinner, aku terbersembang dengan Singh yang kat Unit B2 tuh. Dia tengah tunggu Parminder-India sama Singh yang lagi sorang, untuk mula baca kitab. Dia tanya aku, bila Nabi Muhammad lahir. Terkejut aku mendengarnya. Aku kata lah tahun Gajah, sambil cuba ingatkan tahun sebenar. Dalam hati aku kata, nasib baiklah semalam aku baca Surah Al-Fil, nasib baiklah aku khatam Quran semalam, kalau tak tuh sure malu besar aku. Then dia ceritalah pasal ugama Sikh yang lahirnya lebihkurang waktu-waktu nabi lahir.

What a good day today, aku asyik menang aje main chess. Semua diaorang kalah dengan aku petang nih, Parminder-India, Dexter-Jamaica dan Ky-Vietnam/US. Amir-Bosnia tak pernah menang pun main sama aku. So tengah main-main tuh aku biasalah, bukak jajan, makan sambil main. Bila Dexter-Jamaica nak, aku terus aje suruh dia bukak box aku, suruh dia ambik cookies yang aku ada 3 bungkus tuh.

Bila dia ambik aje, Yousef-Somali sama Nasir-Iran (yang kebetulan lalu depan bunk aku) rampas cookie tuh dari dia, sambil kata yang itu aku punya cookies, "he doesn't know how to say no". Kesian Dexter-Jamaica, malu dia jadinya bila diaorang rampas dan simpan balik cookies tuh. Dah lama tuh baru aku senyap-senyap kasi kat dia.

Malam-malam biasanya aku sorang-sorang sebab yang lain tuh tengok tv, so masa tu lah aku kalau nak main chess, nak sembang dengan orang lain pun. Lepas melepak, sembang-sembang sama LondonBoy (dia tanya aku apa yang kitaorang buat tonggang tongging a few times a day tuh, aku kata lah yang kitaorang sembahyang), aku main chess sama Sebastian-Mexico, mamat terencat akal yang tersedut berus lukisan tuh. Puas aku menutup hidung sebab dia busuk, tak pernah mandi. Tak sampai hati pulak aku nak blah gitu aje sebab dia tak ada kawan lain dah kecuali aku.