Thursday

Hari Ke 62 (Selasa 22/6)

Mungkin sebab semalam tak dapat buat exercise, itu yang jadi malas aje nak jogging harinih. Dapatlah lari 20 laps aje, buat cardio pun dalam setengah jam aje. Selebihnya main chess sama Dexter-Jamaica dan Parminder-India.

Tengahari pulak, right after Zohor, hujan lebat, so tak dapat nak melepak kat rec-yard. Orang lain sibuk tengok World Cup, aku sama Amir-Bosnia bersembang. Dia banyak cerita pasal abang dia yang jadi truck driver, has his own wheelers. Siap kasi aku tengok gambar-gambar dia sekeluarga lagi. Abang dia hampir setiap minggu since Amir-Bosnia dipenjara, akan hantar latest pictures untuk dia. Rapat diaorang nih since bapak diaorang mati awal tahun lepas.

Aku tengah lari-lari sama Ky-Vietnam/US bila Dexter-Jamaica panggil kitaorang, dia kata Amir-Bosnia flipped out. Dia gaduh sama Raymond-Haiti, semuanya berpunca dari turn siapa nak guna bilikair.

Diaorang masih bertekak masa kitaorang masuk ke Unit tuh so aku tarik tangan dia, aku suruh duduk, Ky-Vietnam/US urut-urut bahu dia, aku kata, "Think of your Mom, think of your brothers". Degil orangnya Amir-Bosnia tuh, walaupun Raymond-Haiti dah senyap aje (takut gamaknya sebab tengokkan badan Amir-Bosnia yang penuh tattoo tuh), dia asyiklah provoke, asyiklah ajak Raymond-Haiti tuh bertumbuk kat corner kat tempat kitaorang sembahyang jemaah tuh.

C.O DioGuardi kasi signal kat aku yang dia nak talipun C.Os lain, terus aku kata, "C'mon man, we are good, we are good". Mamposlah kalau Amir-Bosnia dihantar ke The Box, sah lah dia akan lama lagi kat tahanan nih. Bila semuanya dah cool, biasalah, masa tu lah Pedro-Congo masuk campur, kasi nasihat to both of them. Jadi orang tengah lah kononnya.

Malam, masa kitaorang tengah lepak-lepak, C.O Plimpton termuntah-muntah, then terus tersungkur kat meja dia. Berkejar semua orang. Tak lama tuh ramailah C.Os lain yang datang, sakit apa pun tak tahu lah. Pelik jugak, dia tuh muda sangat lagi orangnya.

Aku tanya Edil-El salvador, sama sorang mamat Honduras nih, apa pasal diaorang tak join dah gang Bible Study. Biasanya dalam pukul 10 malam, masing-masing junjung kerusi ke corner belah sana tuh untuk join Bible Study, tapi kebelakangan nih dah macam susut aje nampak gayanya. Itu yang aku curious nak tahu tuh. Edil-El Salvador beritahulah yang after a few times dengar Pedro-Congo and the gang kasi ceramah, study, diaorang boleh buat penilaian sendiri. Diaorang tak suka dan tak setuju dengan cara gang elite Bible Study tuh (Pedro-Congo and the gang, namely Xavier, Garcia-Puerto Rico, mamat Dominican Republic etc) sebab diaorang tuh, masa ceramah, beria sangat, bersemangat sangat. Tapi selebihnya diaorang asyik tengok tv aje kerjanya, tengok Spanish Channel yang penuh dengan pelakun-pelakun separuh bogel tuh. Dan kalau tengok program nyanyian ker for example, some of them turut sama menyanyi, sambil menari-nari lagi (Latinos kan ker suka dan pandai menari?). So itu yang buat diaorang tak join dah Bible Study punya group tuh.