Friday

Hari Ke 64 (Khamis 24/6)

Walaupun Adin-Mexico tak bangunkan aku tapi aku tersedar jugak masa dia bersiap-siap untuk dideport pukul 3 pagi. Rupanya dia dah taruk sebungkus cookie sama 2 tumblers kat kaki bunk aku, so aku ambik ajelah. Aku rasa happy for him, aku boleh rasa yang dia lagi lah happy nya after years of being jailed kan?

Walaupun cuma 2 minggu kenal dengan dia tapi tapi kitaorang boleh ngam, aku sorang aje lah kawan dia sepanjang dia kat tahanan nih. Tak macam sama Xavier-Puerto Rico yang sebelah bunk aku nih, tak tegur sapa pun, mungkin sebab dia tak reti English kot. Dengan Pedro-Congo dulu pun takat tegur-tegur gitu aje, sampaikan Dexter-Jamaica selalu tanya aku, "why don't you talk to your bunkies?".

So lepas bersalam-salaman, lepas janji yang aku akan talipun dia dalam seseminggu lagi, so aku merelakan dia pergi. Aku kena keep in touch dengan dia nih, iayalah, dia kan ker duduk kat Acapulco? Acapulco? Hmmm, dari kecik lagi aku nak ke Acapulco, sedap nama tempat tuh, lawa pun lawa, kan? Senanglah aku nanti, kan? Iyalah, mana lah tahu yang aku nak mengembara kat Amerika Tengah/Selatan pulak nanti kan?

Aku yang beria-ia sangat nak talipun El Salvador harinih sebab aku rasa kesian sangat kat Edil-El Salvador tuh, so aku cuba talipun guna Bahasa Spanish. sekali cuba aje terus dapat, terkejut aku jadinya. Then bila dah dapat connect, aku pass kat dia, dan aku pun teruslah ke rec-yard, untuk jogging. Punyalah terkejut aku dibuatnya sebab bila aku dah siap jogging pun dia masih menalipun. Itulah manusia, tak reti menghargai pertolongan orang, suka ambik kesempatan. Puas aku fikir, yang dia nih tak fikir ker benda-benda gitu? Aku ingatkan dalam sesepuluh minit aje dia akan guna talipun tuh, tapi sejam lebih. Aku tak pernah menalipun selama itu.

So aku tak nak kasi lagi dah dia menalipun rasanya sebab masa aku check balance, cuma tinggal $4 aje sedangkan aku mulanya ada dalam $45. Aku cuma nak kasi 2 tiga bungkus Cheetos ajelah sebab semalam kan, aku ternampak dia makan Cheetos yang aku beri dia. Masa tuh aku kat upper tier, melepak kat kerusi sambil tengok-tengok orang. Aku nampaklah dia kat bawah sana tuh, pegang Cheetos sebungkus, sambil makan sambil tengok tv. Bila ada orang duduk sebelah dia, dia tak offer pun orang tuh, instead dia sorok bawah peha. Pas tuh, dia bungkus elok-elok, dia simpan elok-elok, untuk dimakan waktu lain gamaknya. Kesian sangat aku menengoknya. lain jauh dari aku, yang kalau nak makan apa-apa, aku sure kasi kat orang satu meja dengan aku. Bukan kasi sikit--sikit, bukan share dengan apa yang di tangan aku tuh, tapi aku diaorang sorang satu.

Lepas face-count, dapat surat dari Attorney Kimberly Schester, Court Date aku ditunda dari 20 Julai ke 4 Ogos. Fuck! Geram aku dibuatnya, dah lama sangat dah aku tunggu, ini dilambatkan lagi. In a few days akan ada Probabtion Officer sama wakil Attorney datang jumpa aku untuk interview nak buat pre-sentence report, dan menurut surat tuh, 4 Ogos nanti aku akan buat plea (aku akan plead guilty) dan Judge akan dimintak untuk sentence kan aku on the same day. sSve masa sikit, menurut surat tuh. Whatever the fuck it means lah kan? Fuck! Fuck! Fuck! (Ish aku nih, ketayap kat atas kepala tapi mencarut jer kerjanya. Alah, "fuck" nih bukannya apa sangat, itu perkataan seharian yang detainees sini guna, lagipun aku bukan cakap, aku tulis aje, kan? ekekekeke)

Dua tiga rounds petang nih hujan tapi tak lah lebat. Melepak dan jalan-jalan kat rec-yard sama kat Ky-Vietnam/US then sembang sama Amir-Bosnia. He's furious pasal Bosnia Embassy yang kat Chicago lambat proses dia punya travel documents. Dengar ceritanya, mak dia terpaksa ke sana (dari Missouri) untuk buat passport baru, untuk mengesahkan yang Amir-Bosnia nih anak dia. Or something like that lah.

Berita baik dari Ky-Vietnam/US petang nih, his lawyer paid him a visit dan kasi tahu some good news, yang Ky-Vietnam/US mungkin akan dikasi bonds, Lawyer dia tengah berusaha untuk percepatkan Plea Bargain/Agreement dia.

Jadi bodoh jer aku malam nih pasal dengar bad news aku tuh. Tapi kira bagus jugaklah sebab bila aku down gitu tuh, aku dapat banyak sikit baca Quran/terjemahan, sebab nak tenangkan hati.