Tuesday

Hari Ke 70 (Rabu 30/6)

Ada Singh baru masuk tengah malam semalam, bila Parminder-India perasan, teruslah dia berkerabat dengan Mamat tuh. "This is the second time you being dumped by him", kata Dexter-Jamaica kat aku. Memang pun, bila aje ada Indian yang masuk sini, Parminder-India terus lupakan aku. Aku peduli apa, aku rasa kalau ada Malaysians atau Indonesians yang masuk sini, sure aku pun buat macam tuh jugak.

Bosan sangat harinih sebab puas kitaorang menunggu Commisary tapi tak datang pun. Sampaikan aku nak jogging pun tak aman, kejap-kejap masuk Unit, kejap-kejap jenguk ke dalam. Rupanya Commisary datang lepas lunch.

Talipun DeLinn tadi tuh, sabar jer lah, tak berapa clear line dia, sebab dia pakai 013 kot? Ada lagi ker orang pakai 013 hah? Orang kampung jer rasanya yang pakai nombor 013 tuh.

Tak berapa ramai yang datang Muslim Service harinih, Rabu memang tak seramai Friday punya Service. Tapi bagus jugak lesson harinih. ImamAli-Somali yang kasi lesson, dia ajar pasal wudhuk, istinja' dan aurat. Walaupun nampak macam benda simple aje tapi ramai yang tak tahu, ramai yang tanya soalan. Soalan-soalan yang kadang tuh rasa macam soalan bodoh aje. Ada yang tanya things like, kencing berak nak kena basuh ker sebelum sembahyang? Basuh berak guna kertas toliet aje, boleh ker?

Ada satu Mamat Tunisia dari Unit C4 tuh kata ada a Malaysian kat Unit dia, so terus aku sampaikan pesan suruh dia datang Service, sebab boleh jumpa. Dia kata dia dah beritahu mamat tuh tapi dia tak nak datang pasal takut, sebab dia bukan Islam.

Geram dan lost my temper kat Amir-Bosnia, pasal dia mencarut-carut aje, aku tahu dia bergurau tapi lebih-lebih pulak. Sejak masa Service lagi dia mencarutnya, kuat pulak tuh, sampaikan malu aku. Kat Service, memang biasa sangatlah diaorang sembang sambil mencarut. Walaupun dia mintak maaf lepas tuh dan kitaorang ok aje tapi aku rasa macam tak best aje lepas tuh.

The rest of the day saw me feeling a little down, tak pasal apa aku pun tak tahu. Amir-Bosnia perasan, so dia cuba nak cheer me up. We got into talking macam biasa, melepak kat Unit aje lah sebab malas nak keluar. Since I was a little moody and down, tak ada lah aku bergurau dan cerita yang bukan-bukan, kitaorang sembang pasal ugama.

Banyak aku nasihat dia, yang jugak nasihat kat diri aku sendiri. Dia kata yang dia puas hati dengan life dia sejak empat lima tahun kebelakangan nih, sebab dia kata dia nak fix kan hidup dia. Dia dah tak buat jahat macam dulu, dan dia rasa dia puas hati dengan cara hidup dia. Aku kata lah yang dia selalu buat baik. Then aku kata yang jangan mudah puas hati dengan diri sendiri, nak kena selalu perbaiki ibadat. Buat baik dengan Tuhan tuh tak sama dengan buat baik sesama manusia. Ada setengah orang, dia baik sesama manusia, dia suka tolong orang etc, tapi dia tak buat baik dengan Tuhan. Itu yang salah tuh.