Saturday

Hari Ke 21 (Rabu 12/5)

Masa aku tengah sembahyang Subuh tadi, C.O tuh tegur aku, aku tak layan dia sebab aku tengah sembahyang. Aku tunggu siap baru jawap teguran dia, itu yang dia bangang tuh. Dia tak kasi aku sembahyang kat situ, kat kawasan kitaorang selalu sembahyang Jemaah tuh pasal itu orang lain punya bunk area. Dia suruh aku either sembahyang kat corner hujung sana tuh tempat kitaorang main ping-pong atau kat bunk aku sendiri.

Bodoh jer jadinya aku harinih pasal dah tak ada siapa yang nak ditalipun. Lagipun, lepas fikir-fikir, aku malaslah nak selalu sangat menalipun, nanti nampak sangat yang aku nih tak ada tempat nak bermanja. Dah dapat menalipun empat atau lima orang yang penting-penting tuh sudahlah kan? Bukanlah orang lain tuh tak penting tapi diaorang sure sibuk dengan family masing-masing. Tak nak lah aku kacau diaorang. Kelima-lima yang aku talipun tuh, diaorang tuh jenis yang boleh dikacau. Dan aku pun tak lah rasa mengacau diaorang sangat bila kacau diaorang tuh. Since duit account talipun aku tinggal a few dollars aje so tadi aku beli another $25 talk time.
Kesian pulak aku menengok kan Rasta-Guyana tuh, makan pun sorang-sorang sambil berdiri. Mulanya aku nak ajak dia makan kat meja kitaorang tapi Parminder-India sama Luis-Ecuador kata biarkan dia sorang-sorang sebab dia yang saja cari musuh.

Walaupun sikit jer yang aku baca harinih tapi ada dua pengajaran yang aku dapat dalam Quran:
1. In the Hereafter, the life of this world shall appear to be no more than a day or part of a day.
2. Do not envy others for their wordly riches.

Tak ramai yang pergi Muslim Service harinih, 5 orang aje dari Unit C1, dalam 25 orang aje semuanya yang datang pun, lebihkurang setengah dari biasa. Ada satu detainee nih (gagak) yang nak masuk Islam tapi masa ImamKhan-Pakistan tanya sesiapa yang ada kemusykilan bolehlah tanya, so adalah this one Brother, Osama-Sudan, yang asyik tanya itu ini. Jadi geram kitaorang dibuatnya sebab mamat tuh nak masuk Islam, dia pulak yang banyak tanya soalan. Buat malu kat non-Muslim guests aje mamat tuh. Dan biasalah, termengalir airmata aku dibuatnya, masa nak mengwelcome mamat tuh sebagai Brother seugama.

Tak keluar ke rec-yard pun lepas dinner, melepak kat dalam aje sambil main chess, sambil gelak-gelak. Macam happy jer aku nih. Kat sebelah bunk aku nih kan, my closest neighbor sebenarnya, adalah this one guy dari Jamaica. Dia nih bapok, semua orang tahu, the way he walks, the way he talks. Nama dia Dexter. Aku tak pernah tegur dia pun sebelum ini pasal aku rasa dia annoying tapi deep in my heart kata yang he's a nice guy, very knowledgeable, funny and very well-liked. He's such a riot lah lebihkurang gitu.
So tadi aku main chess dengan dia, jadi tersuka pulak aku kat Dexter nih, I like the way he carries himself, I admire the way he speaks his mind. He gets what he wants, itu yang aku respect sangat tuh. So tadi, the whole evening aku main chess dengan dia and it turned out to be so much fun, terjerit-jerit kitaorang, termelompat-lompat kadang tuh.
ll