Friday

Hari Ke 63 (Rabu 23/6)

Commisary yang sepatutnya esok, datang harinih. From now on, Commisary akan dapat setiap hari Rabu. Cepat pulak datangnya tuh, pukul 8.30 pagi, dah datang makcik tuh sambil sorong kotak-kotak berisi barang, masa aku tengah nak exercise, so tak jadi nak jogging awal-awal.

Amir-Bosnia mengamuk lagi, kali ini sebab order dia ditolak sebab melebihi maksimum $40.00. Terlebihnya berapa sen aje, diaorang patutnya bertolak ansurlah, buang any item untuk jadikan kurang dari $40.00. Ini tak, lorders yang lebih aje dari jumlah tuh, walaupun satu sen, akan ditolak. Aku nak kasi half of my stuff tapi dia tak nak, Amir-Bosnia kata banyak sangat dah aku kasi kat dia, lagipun Ky-Vietnam/US dah kasi dia a few things. So aku, dengan alasan takut barang dicuri, aku simpan jajan aku kat box dia, lepas ambik semua barang lain, dan lepas kasi apa-apa yang patut kat Dexter-Jamaica sama Parminder-India. That way senanglah aku nak share jajan aku dengan dia. Ky-Vietnam/US pulak suruh aku mintak my own locker sebab dia nak tumpang barang, banyak sungguh jajan dia nih, dia nih lah yang kalau tengok dia, sure dia tengah makan jajan.

Pedro-Congo bebas tengahari nih. Happy aku dibuatnya, memang aku selalu mintak yang biarlah dia bebas cepat, bukan sebab apa, sebab aku kurang berkenan dengan dia. Awal pagi tadi mamat Trinidad yang dah 10 tahun dipenjara tuh, dibebaskan.

Tak ramai yang datang Muslim Service harinih. ImamKhan-Pakistan, masa bersalam dan berpelukan dengan aku, dia suruh aku azan tapi aku kata suruh orang lain aje lah. Aku takut nanti orang kata aku nih alim, orang tak nak berkawan dengan aku. Biasanya Jihad-Morocco atau Yousef-Somali yang azan. Orang kuat-kuat semuanya dari unit aku.

Tak lama Service nya harinih, dalam 10 minit aje, the rest tuh tak buat apalah, masing-masing bersembang aje kat atas hamparan tuh, atau kat bench. Bosan aku jadinya sebab aku tak ada kawan nak sembang, Amir-Bosnia biasalah, dia sembang dengan that 2 Bosnians kawan dia, Amin dan Samir.Iyalah, dah lah kat Unit sentiasa aku sama dia aje, tak kan masa Muslim Service pun aku nak sembang dengan dia jugak kan?

Adin-Mexico dipanggil ke Processing Department petang nih, dia akan dideport awal pagi esok, pukul 3 pagi. So tolong-tolong dia kemas barang, dia nak kasi aku cookie ssebungkus sama granola bar tapi aku tak ambik sebab aku tahu yang dia cuma beli sebungkus cookies dan 4 granola bars. Dah lah dia kasi satu kat Amir-Bosnia (sebab ituhari Amir-Bosnia ada kasi dia something).

Nasir-Iran pulak nak some of my stuff pasal duit dia belum masuk ituhari so dia tak dapat nak order barang Commisary. Kira macam dia nak pinjamlah, minggu depan dia akan ganti balik semua. So aku suruh lah dia ambik apa-apa yang dia nak. Dia ambik 2 bungkus cookies, 5 granola bars dan sebungkus besar cajun nuts yang Parminder-India kasi aku sebab selama ini aku aje yang kasi dia barang. Aku tak sempat nak sorok cajun nuts tuh sebenarnya dan tak sampai hati pulak aku nak beritahu Nasir-Iran yang aku nak sangat cajun nuts tuh. See, walaupun itu barang aku sendiri, tapi aku tetap tak sampai hati nak beritahu dia. Baiknya aku nih kan?

Petang nih Mamat Trinidad yang dibebaskan pagi tadi, dihantar semula ke sini. Rupanya flight dia penuh dan diaorang terpaksa reschedule balik dia punya deportation sebab tak banyak flights ke Trinidad. Mungkin a few days, mungkin a few weeks lagi dia akan berada di sini. Tapi apalah a few weeks tuh bagi mamat Trinidad sebab dia pernah dipenjara 10 tahun, kan?

Banyak kali aku cuba talipun tapi tak dapat-dapat, Edil-El sSlvador nak talipun family dia for the very first time tapi sebab tak ada siapa yang faham English (untuk ikut apa instruction kat phone tuh) kat rumah mak dia tuh, so itu yang tak dapat tuh. Kesian aku kat dia nih, dah lah tak ada duit, English dia tak berapa bagus sangat, dan dia nih macam clueless aje, kena kitaorang yang push dan nasihat dia what to do next, things like that. Kalau tak tuh, asyik melepak kat bunk ajelah sambil nyanyi lagu Lady Gaga yang ada words like, "Don't Call My Name, Don't Call My Name, Alejandro"

Malam, aku melepak sorang-sorang kat bunk, bila ada orang macam nak tegur aku, aku buat pura-pura macam baca Quran so diaorang tak jadi tegur. Sebenarnya aku tak buat apa pun, aku melepak aje tengok orang.


Dear Diary,
Today is going really slow for me.
I keep checking the clock but it doesn't seem to be moving much.
So I looked at another clock and I get the same answer. Must just be me.
Or maybe time is standing still. Wonder what it's waiting for?