Sunday

Semuanya Bermula Di Sini

Bila officer Munoz tanya aku kalau-kalau aku nak terus disoal siasat, aku kata yang aku lapar dan mengantuk dan aku tak nak buang masa diaorang sebab masa tuh dah 11-30 malam.

"Do what you have to do guys, I don't really care, my life has just ended", aku kata gitu kat diaorang. Officer Lippa bawak aku ke satu bilik lain, sambil tanya kalau-kalau aku nak makan. Aku ambik dari dia sekeping biskut, sebungkus raisin dan apple juice. Walaupun lapar tapi tak ada selera langsung nak makan sekeping biskut tuh. Aku makan segenggam raisin sebab diaorang nak bawak aku jumpa Officer lain.

Ada dalam sejam aku dengan that Officer, mengira duit yang ada kat dalam pocket aku tadi tuh. Then dia listkan satu persatu barang yang ada dalam bag aku - laptop, digital camera, 2 t-shirts (1 yang Zaidee kasi, satu lagi yang Wak kasi. T-shirt yang aku pakai tuh DeLinn yang kasi. Aku appreciate pemberian orang, aku pakai.
Yang aku suka lah, banyak jugak benda lain yang orang kasi tapi aku tak sentuh pun Oooppsss

Duit aku yang jumlahnya $847-07 ditaruk dalam satu kampit plastik barang-barang lain yang dalam pocket aku (kunci, wallet etc) ditaruk dalam kampit yang lain dan barang lain yang dalam bag aku (laptop,camera etc) diasingkan. Aku disuruh sign a few forms, kasi kuasa kat ICE (Immigration And Custom Enforcement) untuk simpan barang-barang aku tuh for a period of 30 days dan kalau aku tak claim balik barang tuh, semuanya akan didestroy. Bodoh kan, aku akan dipenjara, macamana aku nak claim barang tuh kan?

Setiap Officr yang tanya aku, masing-masing ada form yang aku perlu tandatangan. Dan semakin lama semakin ramai yang tanya aku itu-ini, benda-benda yang sama. Dan semakin aku sedar yang there's no way out dan aku terpaksa akur dengan perintah diaorang.

Ada a few Officers lain yang tanya dan ambik notes apa yang aku cakap. Supervisor diaorang lah semuanya tuh. Sorang tuh, plain-clothed guy yang besar pangkat dia gayanya, tenung aku semacam aje. Macamlah aku nih jahat sangat, macamlah aku nih baru lepas bunuh orang. Kesalahan aku cuma overstaying dan guna ID yang tak sah aje.

Ingatkan habis dah lah jumpa officer Lippa sama Officer Munoz tuh, tapi aku sekali lagi dibawak ke bilik lain. Aku diterangkan dan disuruh tandatangan satu persatu, satu form yang ada ayat-ayat macam "You have the right to remain silent....., benda-benda gitu tuh. Geleng-geleng kepala aku dibuatnya sebab dah berjam-jam aku disoal siasat barulah dikasi chance yang aku ada right to remain senyap, suruh my Lawyer aje yang cakap on behalf me me. Tak masuk akal, kan? Macam siot aje.

Pukul 1 lebih aku drantai kaki, tangan dan perut, aku dipindahkan ke lokap di tingkat bawah. itupun habis beria-ia sangat nak rantai aku sana sini. Agaknya Officer yang tukang merantai aku tuh faham perasan aku, dia kata, "This is only a procedure". A few times dia cakap gitu bila aku geleng-geleng kepala tak percaya yang aku dirantai seluruh badan.

Kat lokap tuh aku cubalah lelapkan mata tapi tetap tak boleh tidur. Every 15 minutes akan ada Officer yang masuk lokap untuk periksa aku. Since aku tak tahu waktu, tak ada jam kat situ, aku tak boleh agak pukul berapa aku dirantai sekali lagi untuk dibawak ke tempat lain. Masa lalu depan Days Inn tuh, aku siap tundukkan badan aku sebab manalah tahu kalau-kalau ternampak AM sama Nekrock. Aku malu berkeadaan begitu. Dan aku terfikir jugak pasal AM sama NekRock, boleh ker diaorang tidur lena? Aku langsung tak dapat tidur.

Rupanya aku dibawak ke Court di tengah bandar Buffalo yang dipenuhi gagak-gagak tuh. Lepas diambik gambar, difinger-printed etc, aku dimasukkan ke dalam lokap. Ha, ini baru dia betul-betul lokap berpalang tuh. Jacket aku pulak tak dibenarkan dipakai so kesejukanlah aku kat lokap tuh. Ada lah a few hours aku menunggu, entah apa yang aku tunggu kan pun aku tak tahu. Mengerekot kesejukan aku.

Then aku dirantai semula untuk dibawak ke tingkat atas. After a few minutes ada one gagak yang dari luar lokap, sambil duduk, tanya aku a few things. Sambil dia tulis apa yang aku cakapkan. Tapi kali ini soalan-soalan dia semuanya berkaitan income aku. Dia kata yang Judge akan tentukan yang based kan on my info tuh samada aku mampu untuk appoin my own Lawyer. Apa-apa lah, aku menurut aje. Lepas tuh aku diiring balik ke tingkat bawah, dimasukkan ke dalam lokap yang di dalamnya ada 3 inmates yang semuanya pakai uniform kaler oren (itu orang yang ada Federal case tuh, criminal Kelas 2), 2 orang Latinos dan seorang gagak. One of the Latinos tuh, Espinoza-Guatemala, dia tunjuk cara macamana orang Islam sembahyang kat yang sorang lagi. Dia kata dia suka dan selalu ikut pergi Muslim Service setiap Rabu dan Jumaat. Dan dia kata kemungkinan besar aku akan ditempatkan kat Detention Center sama dia tuh.


Aku tak tahu apa tapi diaorang kata masing-masing ada court hearing. So lepas seorang, seorang dibawak keluar, dalam sejam setiap sorang. Aku punya hearing yang terakhir sekali so lepas semuanya dibawak keluar baru lah tiba turn aku. Semuanya pengalaman baru bagi aku, pengalaman yang tak pernah aku imagine akan aku alami so aku ikut aje lah apa yang diaorang suruh aku buat.

Menggerunkan jugak bila masuk Court tuh, 2 Officers yang mengiringi aku tuh jadi saksi, kitaorang masing-masing dikasi Affidavit yang menceritakan apa tuduhan-tuduhan terhadap aku. Ada seekor gagak jantan (Prosecutor rasa nya), satu gagak betina dan akhirnya masuk this one lanky lady yang terus datang kat arah aku. Terus dia tanya aku kalau-kalau aku cakap Inggeris. "I went to a school in the UK", aku kata gitu kat dia.

Barulah aku tahu yang dia tuh Attorney aku (sebab dia kasi aku card dia dan dia suruh aku cuba sebut nama dia, Kimberly Schester. Dalam lima minit gitu kitaorang berbisik-bisik sambil tukar-tukar info. Alah, macam yang dalam wayang tu lah. Dia tanya aku pasal my legal status, pasal kesalahan aku (dia ingatkan aku nak cross masuk Canada masa aku ditahan tuh) dan dia explain macamana nak contact dia pasal susah nanti nak menalipun dari penjara.

"Oh yeah, difinetely!", kata dia bila aku tanya yang betul ker aku akan dipenjarakan. Aku tanya dia macamana dengan barang-barang aku yang masih kat Rainbow Bridge tuh sebab aku kena taruk satu nama orang yang boleh claim barang tuh bagi pihak aku. Aku tak ada sapa-sapa yang boleh disuruh ambik, lagipun nak kena ada nama, alamat dan contact number. Manalah aku ingat phone numbers orang, zaman sekarang nih kita storekan semua tuh kat cellphone aje, kan? The only person yang boleh tolong aku hanyalah dia. Tapi dia tak nak pulak sebab dia kata kalau dia ada more than 200 clients dan semua clients dia suruh dia ambikkan barang masing-masing, kat mana dia nak store kan barang-barang tuh.

"Don't worry, you'll get your stuff back eventually, dia kata gitu. Lega aku mendengarnya.

"All rise!", kata gagak betina tuh bila Judge masuk, dan a few minutes lepas Judge tuh baca Affidavit, dan lepas dia baca notes pasal income dan savings aku, then dia explain yang aku mampu appoint my own Lawyer dan tanya aku kalau-kalau aku nak buat begitu. Teruslah aku kata yang aku nak that lady (Kimberly) yang duduk sebelah aku tuh mewakili aku.

Tak lama mana pun court proceeding tuh, gagak jantan (Prosecutor kot? Sorry, aku manalah tahu benda-benda Law gini nih, Pak Mat Po tak pernah pun sembang pasal benda-benda gitu dengan kitaorang) tuh explain yang bersabit kesalahan, aku boleh dipenjara selama 5 tahun dan didenda $250,000. Holy fuck! Itu kesalahan sebab guna ID palsu, dan juga sebab aku dicharge under Federal Law. Bila dah habis selesaikan masalah Federal, aku akan kena selesaikan masalah Immigration pulak nanti. Apa-apa lah, aku pun blur jugak pasal semua tuh, dan bila mengenangkan yang aku akan dipenjara, itu buat aku teringat kat masa mula-mula aku kenal Zaidee dulu tuh, 5 atau 6 tahun lepas. Dia ada buat lawak "don't drop your soap" dah lah kalau kata aku ditangkap dan dipenjara di Amerika.
Dan diaorang tetapkan date 20 Mei untuk Court Hearing selanjutnya. Kimberly suruh aku plead guilty aje, dan 2 bulan lepas tuh aku akan dideport balik ke Malaysia. Aku dok lah congak-congak, yang kalau macam tuh, mungkin aku akan bebas awal Puasa atau sebelum Raya. Unless kalau aku nak challenge the verdict dan nak stay di Amerika, kes aku akan dipanjangkan lagi. Dan makna nya it will take years nak selesaikan semuanya tuh. Makna nya aku akan berada di Detention Center selama bertahun-tahun selagi kes belum selesai. Itu aku punya assumption lah kan?

Bila aku fikir yang aku tak ada sapa-sapa kat US nih (yang nak bail me out, yang nak bayar/cari Lawyer), itu yang aku fikir lebih baik ambik jalan mudah aje lah. Aku sanggup dideportasi, kalau dah gitu jalan hidup aku kan?

Lepas tuh aku dibawak masuk lokap semula, without having the chance to say goodbye kat Kimberly. Aku then nya dikasi makan, dikasi satu brown paper bag yang ada half a pint of water, sebungkus potato chip, dan bacon sandwich. Lapar sangat, aku kuis jer bacon tuh, aku makan roti nya aje. Ada a few hours jugaklah aku kat lokap tuh sebab lepas dirantai lagi, aku dibawak keluar yang masa tuh dah senja pun dah. Aku dibawak ke Balai Polis, Erie County Holding Center.