Sunday

Hari Ke 45 (Sabtu 5/6)

Tengah malam semalam agaknya, atau awal pagi tadi, ada dua orang baru. Dua-dua nya Indians, satu tuh Singh, satu lagi Indian biasa. Dua-duanya gantikan tempat Mexicans yang bebas dua tiga hari lepas. Tapi tak lama lepas breakfast, one of the Indians dipindahkan ke Unit lain. Tinggallah Singh, yang bila dia tahu aje ada another Singh kat sini (Parminder-India) terus dia membontoti Parminder-India ke sana sini. Since aku tak ada apa nak dikasi, aku cuma beri dia sebuku sabun. Parminder-India yang berusaha dapatkan dia cawan, tumbler, stuff like that.

Tak main chess sangat aku harinih pasal tak ada gang. Amir-Bosnia sama Ky-Vietnam/US ralit tengok tv, tengok movie Alice In Wonderland. Kat sini, weekend aje, akan ditayangkan film-film, sampailah Monday. Bagus jugak movies selection diaorang, filem baru-baru. Tapi kebanyakannya semua aku dah tengok sebab masa aku kat New York City dulu aku kan ker selalu tengok wayang? Kadang tuh sampai 3 movies a week gitu.

Dexter-Jamaica pulak kerja jadi Barber, Parminder-India pulak sibuk since dia dah dapat kawan baru, LondonBoy pulak sibuk main handball sama Rasta-Guyana, so aku melepak sorang-sorang ajelah kat meja di upper tier yang tak ramai orang tuh. Sesambil tengok tv History Channel yang tak ada suara tuh, aku baca Quran/Terjemahan, selama ini tak pernah aku baca Quran/Terjemahan kat meja. Biasanya aku baca kat bunk aje tapi since tak ada orang lalu lalang, itu yang aku baca kat situ tuh.

"Allah inflicts upon you one sorrow after another to teach you a lesson; so that you may not grieve for what you lose, nor at any misfortune you may encounter", aku hafal ayat dalam Surah tuh, aku nak gunakan that ayat bila sembang sama Amir-Bosnia nanti. Dia nih tak reti baca Quran or even terjemahan tapi kat shelf dia ada Quran. Kat sini, setiap Muslim tuh biasanya akan ada "pacakkan" Quran kat shelf masing-masing, just to let orang lain tahu yang diaorang nih Muslim.

Dah jadi macam routine lah pulak, lepas lunch/Zohor, lepas main chess, aku akan ke yard jalan-jalan sekeliling. Dan aku akan macam tahu yang a few minutes later either Amir-Bosnia atau Ky-Vietnam/US akan datang cari dan ikut aku jalan-jalan. Ky-Vietnam/US tanya aku, apa yang aku nak buat bila balik Malaysia nanti. Aku beritahu yang aku belum fikir pun lagi pasal tuh, the thoughts yang aku berada dalam Detention Center nih masih overwhelm me, so aku nak layan, nak habiskan fikir pasal aku kat sini dulu sebelum aku mula nak fikir apa yang aku nak buat bila keluar nanti.

Dia punya jawapan, bila aku tanya dia, apa yang dia miss the most kat sini, sama aje dengan jawapan aku. The internet. Itu yang dia miss sangat tuh. Dia nih macam aku jugak, his life is centered around the internet.

Dia kata dia suka sembang dengan aku, dia kata my choices of words tuh lain dari orang lain, so bila aku kata yang I went to a school in the UK, baru lah dia yang patutlah "you look, sound and think different from other deitainees".

Jose-Cuba (yang bunk bawah/sebelah aku) komplen kata ubat dia kena curi. Aku tahu sapa yang curi tapi aku tak beritahu dia siapa, malaslah, takut nanti diaorang gaduh-gaduh. Kat sini, benda kecik-kecik, pasal programs tv, pasal turn nak mandi, for example, itu selalu jadi bahan pergaduhan. Mamat Hounduras, bunk mate Parminder-India yang curi ubat Jose-Cuba tuh, sebab aku nampak masa lepas breakfast tadi tuh. Again, aku walaupun nampak macam selalu termenung tapi aku peka dan prihatin sangat dengan apa yang berlaku di sekeliling aku.

Nasir-Iran ajar Amir-Bosnia Tahiyyat, dia tuliskan untuk Amir-Bosnia. Then bila aku tengok, aku kata yang Tahiyyat tuh salah, lain dari apa yang aku baca, sampaikan terpanik aku sebab kalau betul aku salah, makna nya sia-sia ajelah sembahyang aku selama ini. Sejak kecik lagi tuh, alamak!

So lama jugaklah berdebat dengan Nasir-Iran (itu pun lepas aku konfiden sangat yang apa yang dia tulis tuh salah), dari benda kecik gitu, sampai jauh melaratnya perdebatan kitaorang. Nasir-Iran sampai bawak keluar Quran lagi, aku pun tak reti nak explain kat sini tapi the more dia argue, the more aku naik angin pasal dia tak faham apa sebenarnya yang aku nak beritahu dia in the first place. Aku tahu yang dia, Syiah punya orang, diaorang suka tambah-tambahkan bacaan dalam sembahyang. Semuanya ditambah.

So akhirnya aku suruh Ahmed-Somali tuliskan apa yang dia baca masa sembahyang. Dan Tahiyyat dia sama dengan Tahiyyat yang aku baca (walaupun dia kata dia cuma reti Tahiyyat awal aje) Dan bila Nasir-Iran tahu yang his so called Tahiyyat tuh salah (totally different dari Tahiyyat, entah apa-apa ayat yang dibaca), mulalah dia kata yang dia tak nak sembahyang sama kitaorang, dia nak sembahyang sorang-sorang. Then teruslah dia merajuk.

Then malam tuh bila masing-masing cerita apa pasal boleh jadi macam tuh, Ahmed-Somali beritahu yang sebenarnya Nasir-Iran merajuk kat dia (Ahmed-Somali). Selama kaki Ahmed-Somali sakit, Nasir-Iran lah yang tolong urutkan, Nasir-Iran lah yang tolong taruk ice, Nasir-Iran lah yang tolong Ahmed-Somali untuk buat apa-apa yang lain. Tapi semalam Ahmed-Somali dah macam sihat so dia kata dia boleh buat hal sendiri-sendiri dah, itu yang Nasir-Iran kata yang dia macam dah tak diperlukan lagi. Dan sekarang, what with dia punya sembahyang pun "salah", itu yang dia membawak diri tuh.

Tersengih aje lah aku mendengarnya.

Masa nak sembahyang Isyak, Amir-Bosnia kata dia nampak Chris-Romania curi cookies dari box this one gagak yang dulu tuh Shaban-Palestine punya best friend. Terkejut jugak kitaorang mendengarnya tapi ada yang kata memang Chris-Romania tuh jenis muka yang tak boleh percaya. Amir-Bosnia pun kata yang on his first day here, Chris-Romania lah yang mula sekali approach dia tapi sekarang nih dia cuba nak avoid Chris-Romania tuh pasal dia kata he's of no good.

Tak boleh aku nak tidur awal harinih pasal Dexter-Jamaica asyik mengacau aku, tanya aku apa yang aku nak ceritakan sangat kat dia. Salah aku jugak sebenarnya sebab sebelum aku nak tidur tuh aku ada kata kat dia, "Dexter, c'mere, I'm dying to tell you something!" sambil tutup mulut lagi tuh. Mengalahkan Dexter-Jamaica yang bapok tuh lagi gayanya aku nih. So itulah, Dexter-Jamiaca pun asyiklah, "What is it? What is it?", sambil tarik-tarik selimut aku sepanjang malam. Chris tuh Dexter-Jamaica punya good friend, bunk pun sebelah menyebelah.