Monday

Hari Ke 4 (Ahad 25/4)

Aku bangun tidur lepas breakfast tadi, tengok-tengok ada message kat YM. Ooopsss, bukan kat YM, I wish lah kan ada internet kat sini. Ada message kat request form ituhari, yang mengatakan request aku untuk disediakan vegetarian diet telah diapproved. Saja aku request vegetarian nih, malaslah aku mintak Kosher foods. Buat kaya orang Jews aje, buat apa. Kosher foods kat sini diorder dari luar, most Muslim detainees opt for Kosher foods sebab banyak makanannya, sampai 2 trays.

Lepas lunch aku dapat peluang main ping-pong dua tiga rounds. Kalau selalu main boleh terrer aku nih pasal dah lama tak main. Kat sini, tak kira gagak, tak kira Latinos, ramai yang terrer main ping-pong. Satu lagi main chess, terrer-terrer semuanya. Iyalah, apa lagi nak buat kalau tak main games kan? Lagipun detainees kat Unit nih kebanyakannya bermastautin lama kat sini. So itu yang petandanya, sapa yang terrer main games, most probably dia dah lama ditahan. Ataupun dah pernah dipenjara kat tempat lain dan di bawak ke sini untuk bulan-bulan terakhir sebelum dideport atau dibebaskan.

Harinih hari untuk order barang-barang dari Commisary, kena submit list barang yang nak dibeli (jajan, toilettries etc), and since account aku masih kosong, aku pergi jumpa C.O nak isi request form nak suruh diaorang percepatkan transfer duit aku. Itu ajelah duit yang aku ada, dan kalau dah ada duit nanti bolehlah aku menalipun. The only number yang aku ingat, nombor my parents tapi aku tak akan talipun diaorang, my dad ada heart attack. Basic necessities lain tuh aku boleh tahan lagi pasal kat sini ada disediakan toilet paper, sabun dan berus serta ubat gigi.

Lepas dinner yang tersangat awalnya tuh (5-15 pm) aku melepak kat luar, kat rec-yard. Jalan pusing-pusing yard tuh a few rounds. Sorang-sorang. Then Shaban-Palestine panggil aku ajak sembang-sembang. Dia tanya aku apa pasal aku dipenjara, kat mana aku ditangkap dan apa pasal wristband aku kaler oren, things like that. Then dia cerita pasal dia pulak. Dia nih Canadian resident, kaya raya orangnya, ada business kat US dan Canada. Dia ditahan sebab seludup dadah. Dia kata, setiap kali kontena masuk US, at least $3 juta worth of dadah yang dibawaknya.

Ooooo, tu pasal dia kaya raya. Dah banyak kali dah dia dipenjara tapi sebab dia banyak duit, selalu dibailed-out, things like that. Dia kata ini his last few days kat Detention Center nih, by mid Mei dia akan dibebaskan for good. Dengar cerita dia menggerunkan, tapi kalau orang tengok uniform dan wristband aku sama Shaban-Palestine tuh, orang tak akan dapat bezakan kejahatan dia sama kejahatan aku. Or rather kesalahan dia sama kesalahan aku. Kitaorang dua-dua nih di bawah Federal, dua-dua kitaorang nih dianggap criminals. Dia sebab edar dadah, aku sebab guna novelty ID. Bukan sebab overstaying in America. Kalau aku ditangkap without guna ID tuh dulu aku akan diklasifikasikan under State, aku akan dipakaikan unform dan wristband biru, ada peluang untuk dibail out atau tunggu masa untuk dideport aje.

Sekarang nih aku kena tunggu untuk selesaikan Federal punya charge dulu, lepas tuh baru lah selesaikan pasal Immigration pulak. Then baru akan dideportasi. Lama lah kalau gitu, aku ingatkan dalam sesebulan dua aje kat sini. Hmmm....