Wednesday

Hari Ke 77 (Rabu 7/7)

Busy day harinih sebab Ahad lepas diaorang cuti so itu yang semuanya nak dibuat harinih. Mulanya tukar linens, then hantar laundry, then bercukur, then handing out barang-barang Commisary. The only day when everybody's happy adalah hari datangnya barang-barang Commisary.

Ky-Vietnam/US joined me again this morning, walaupun aku dah nak berhenti lari, so terpaksalah lari lagi sama dia. All in all adalah dalam 70 rounds aku lari, dia kata dia tak boleh lari more than 40 laps so dia pelik apa pasal aku selamba aje lari.

"It's all in your head, Ky", aku kata gitu. Memanglah, the more isi kepala aku dok fikir, the more rounds aku boleh lari. Aku suka lari-lari gitu, funny but it's true biasanya aku kalau ada masalah aku akan just walk away (atau pun run away dari masalah tuh) tapi bila aku berkeadaan macam nih (ada masalah), aku akan lari jugak. Lari untuk hilangkan fikir masalah.

Both Singhs (Parminder sama Govinder) ikut pergi Muslim Service harinih, aku tengok ada dua muka baru, sorang dari Albania, sorang lagi dari Kazakhstan. Dua-dua nya beruniform biru. Dengar ceritanya ImamAli-Somali dah dibebas (sebenarnya dia dihantar ke Guantanomo Bay, nanti aku cerita kat entry aku yang towards the end of my stay kat tahanan nih, Ghaly-Egypt yang kasi tahu) so macam aman lah balik Service kitaorang. ImamKhan-Pakistan asyik merungut pasal masa ImamAli-Somali nak blah, tak ada pun dia tinggalkan apa-apa pesan kat detainees seUnit dengan dia yang ramai tuh, ada dalam 10 detainees Muslim dari Unit C2 tuh. If only he knew cerita sebenar lah kan?

Again, ImamKhan-Pakistan cerita pasal sembahyang sunat, dia asyik tekankan pasal benda-benda sunat sedangkan benda-benda wajib banyak yang patut didahulukan. Aku tahu, ramai Brothers kat sini yang tak berapa reti sembahyang, semuanya jenis ikut-ikut aje, ada yang tak tahu Al-Fatehah, ada yang tak reti nak ambik wudhu.

Nampak sangat fikiran aku masih bercelaru sebab masa sembang sama mamat Kazakhstan tuh aku tertanya dia kalau-kalau dia pernah tengok movie, Tulpan, one of my current favorites. Film Kazakhstan tuh, a blockbuster. Tapi dia tak tahu pun, dan dalam keriuhan orang lain yang sembang itu ini tuh, aku boleh termenyanyi lagu Rivers Of Babylon, lagu dari film tuh.

Tak keluar ke rec-yard pun aku petang nih sebab aku rasa macam tak sedap hati aje sebab CoolieBoy-Guyana asyik berkeliaran kat area bunk aku. Asyik tanya-tanya aku, baik jer nampak gayanya dengan aku. Dia tahu aku banyak jajan, dia nampak aku tadi pikul my laundry bag yang penuh dengan jajan tuh mengalahkan Father Christmas lagi. Dia tahu yang aku tak ada locker. Dia tahu aku simpan jajan aku kat box di hujung bunk aku. Dia ni lah my prime suspect selain Chris-Romania dan Dexter-Jamaica.

Tersiksa jiwa raga aku bila terpaksa melepak kat bunk untuk mengawasi jajan-jajan aku dari curi sampaikan aku fikir, sedihnya hidup aku nih, masalah takut jajan dicuri pun dah consumed my whole evening.

Terralit pulak jadinya baca buku yang Ky-Vietnam/US kasi pinjam tuh, itu yang sampai ke malam aku baca. Macamana pun aku tak adalah macam nak tunjuk kat orang yang aku nih "terrer" orangnya sebab baca buku Investment macam tuh, so bila ada yang lalu lalang, aku buat pura-pura termenung, sambil sorok buku tuh bawah bantal.

Dexter-Jamaica gaduh sama Ky-Vietnam/US masa main chess, teruk Ky-Vietnam/US kena maki dek bapok tuh, dia nih memang angin, selaras lah dengan kebapokan dia tuh, dia pakai bantai aje maki orang. Kesian aku kat Ky-Vietnam/US yang sensitif tuh, tapi aku tak lah side sapa-sapa sebab both of them are my friends.