Thursday

Hari Ke 34 (Selasa 25/5)

Pundek betul, tak boleh tidur aku lepas breakfast tadi pasal ramai sangat yang datang bersembang-sembang dengan Pedro-Congo yang dibawak semula ke sini lewat malam semalam. Semuanya berkerumun kat bunk kitaorang. Rupanya dia dibawak ke New York City, ke Consulate dia, untuk uruskan pasal travel documents dia. Mungkin dia akan dideport ke Portugal (keluarga dia dah ke sana semuanya) walaupun dia dah jadi rakyat Canada.

Lepas lunch aku berjemur kat luar, then sembang dengan Max The Lawyer. Dia nih dah 2 tahun kat sini, orang panggil dia Lawyer sebab dia nih tahu banyak hal pasal benda-benda Law nih. Tiap-tiap hari dia pergi Law Library, dia banyak tolong orang, kasi nasihat untuk kes masing-masing. Cuma satu ajelah yang aku musykilnya, kalau dia terrer sangat pasal Law, nak saman orang itu ini, apa pasal dia masih kat sini di Detention Center nih? Lama tuh 2 tahun tuh.

He's a Jamaican, dah 45 tahun di Amerika. Bebas nanti, lepas saman US Government, dia akan ke Australia, nak jadi macam Crocodile Dundee. Dalam sejam bersembang dengan dia, dia kata yang aku patutnya bebas by October. Best jugak dengar kisah dia, dengar nasihat dia, some bull-shits, some inspiring thoughts, tapi I ended up having so much respect for him.

Dan aku rasa best pulak duduk tahanan nih sebab ini aje peluang aku berkenal rapat, mendengar cerita orang. Selama ini aku duduk Amerika, aku banyak menyendiri aje, tapi bila di sini, bermacam ragam dan cerita yang aku dengar, yang boleh aku jadikan tauladan.

Lepas tuh sempat bersembang dengan Lau-Ipoh sekejap, dia kata yang esok dia akan bebas sebab kawan dia yang kat Virginia dah on the way ke Court (di Virginia lah) untuk bail him out, $10,000, duit tuh akan dapat balik nanti once dia dah sampai Malaysia. So kasi dia aku punya email address, dia kata yang by September dia akan balik Malaysia, dia pun takut sebab dah 15 tahun tak jejak kaki di negara sendiri.

"Apa lancau mau duduk sama mak?", dia jawab gitu bila aku tanya nak duduk mana bila sampai Malaysia nanti.

Ky-Vietnam/US kata yang dia baru jumpa Lawyer dia pagi tuh, bad news, dia punya hukuman mungkin dari 18 ke 24 bulan, meaning dia akan di sini up to 2 years. Lepas tuh baru selesaikan pasal Immigration pulak yang could take years. Sedih aje aku mendengarnya, dia lagilah sedih bila cerita kat aku. Dia punya kesalahan tuh Level 16 ke 14, aku punya Level 6 ke 4, whatever the fuck that means lah kan?

Luis-Ecuador pulak, tak habis-habis suruh aku doakan dia pasal esok dia ada Court hearing. Nak tergelak pulak rasanya, sesambil bergayut kat pagar rec-yard tuh, sorang demi sorang datang bersembang, masing-masing kasi updates pasal kes masing-masing. Kat sini, kat sapa lagi nak mengadu kalau tak dengan kawan rapat, kan? Tapi so far, aku belum mengadu pun lagi, aku macam masih blank lagi dengan news pasal kes aku, aku macam "lantak lah apa nak jadi, aku terima aje, apa aku boleh buat". Unlike diaorang yang bila ada aje news, terus cerita kat member-member.

Jihad-Morocco ikut kitaorang sembahyang jemaah ini hari, rupanya dia dah bertegur sapa sama Nasir-Iran. So dia jadi Imam, aku jadi Imam pencen aje lah. What a relief lah kan sebab "gang kitaorang yang Islam nih" dah macam dipandang serong pasal Keita-Sierra Leone dah keluar Islam. So, walaupun dah kurang seorang ahli jemaah, dengan adanya Jihad-Morocco, tak lah nampak sangat. Lagi baik kalau Shaban-Palestine ikut kitaorang berjemaah, itu baru 100% yang Islamnya berjemaah. Gang Bible Study tuh semakin membesar, semakin laju bisnesnya, adalah dalam 10 orang yang ikut. Tapi kalau dikira percentage, kecik sangatlah, dalam 20% out of yang beragama Kristian.

Mamat Guyana yang tukang serve makanan, yang hand out trays, dia marah kat aku pasal aku lambat sikit masa dinner tadi. Kitaorang sembahyang Asar dulu, so orang dah dinner baru kitaorang join. Yang Islam lain tuh, diaorang semuanya makan Kosher foods so trays diaorang memang dah sedia ada, since aku sorang jer yang vegetarian, Mamat Guyana tuh terpaksa hold my tray sampai aku datang. Itu yang dia tegur tuh. Aku nih kan, orang tegur sikit aje aku pun nak sentapz, aku lupa yang aku duduk kat tahanan.

So lepas Maghrib aku cerita kat jemaah, diaorang suruh cari solution. Aku kata senang aje, dinner dulu baru lah sembahyang sebab ada hadis kata yang kalau makanan dah tersedia, kita kena dulukan makan, then baru lah sembahyang. Lagipun, sembahyang lepas makan tuh lebih aman, waktu masih panjang dan tak payah nak tergesa-gesa. Aman pun aman, tak asyik teringat pasal makanan aje kan? Nasir-Iran tak setuju dengan cadangan aku. Aku dah agak dah, dia nih selalu berlaga angin sama aku. Ituhari, masa kitaorang tengah nak sembahyang, ada C.O yang buat inspection. "But we are going to pray, Sir", kata Nasir-Iran. C.O tuh buat tak kisah aje, so aku lipat balik semua sejadah, aku suruh C.O tuh check apa-apa yang patut sambil gelak tuh aku kata, "Do what you have to do, Sir". Then barulah kitaorang sembahyang.

Dalam 11 lebih masa lepas head count, masa semua orang nak tidur, Edil-El Salvador (yang sebelah bunk Dexter-Jamaica) sakit. Entah sakit apa aku pun tak tahu, tapi sakit gayanya. So ada lah yang suruh C.O tuh panggil Medical Team. Kejap tuh kan, menderu C.Os lain yang datang, bila tengok pihak Medical bawak stretcher. Ada dalam 25 C.Os yang berlari datang tuh, sure diaorang ingatkan ada yang bergaduh sampai nak kena sediakan stretcher lagi. Diaorang nih kan, over-reacting biasanya, diaorang ingatkan kat sini orang jahat-jahat nak bergaduh aje kerjanya. Since Edil-El Salvador nih tak reti sangat English, so Orlando-El Salvador lah yang jadi translatornya.

"Don't talk to him like that! We are not animals", kata Orlando-El Salvador kat Doctor/Nurse yang merawat Edil-El Salvador. Cara Doktor/Nurse tuh handle, cara dia suruh Edil-El Salvador tuh buat itu ini, cara dia cakap, ya amat lah kasar nya. Kitaorang yang berkerumun kat situ jadi bengang habis tapi tak siapa yang berani bersuara.

"There you go, Orlando!", aku kata gitu, dari bunk aku. Geram sangat aku kat Doktor tuh.