Saturday

Hari Ke 85 (Khamis 15/7)

Aku dah lari for more than 50 rounds bila Yousef-Somali ajak join dia for another few rounds. So aku lari ikut dia, ikut belakang dia, tak macam kalau lari sama Ky-Vietnam/US, kitaorang lari beriringan. Maksud aku, lari sebelah menyebelah.

Dalam 50 laps Yousef-Somali lari. Tak henti-henti. Aku pun ikut lari. Tak henti-henti. All in all adalah dalam 150 laps aku lari dan jalan-jalan hari nih, what a record lah kan, sampaikan betis aku sakit-sakit, nak berdiri pun dah tak larat rasanya. Kalaulah aku kat luar, dah aku pergi buat massage nih.

Amir-Bosnia kata dia rasa macam tak best aje sepanjang hari. Diam dan mengeluh aje dia, aku ajak sembang pun dia macam malas aje. Aku pun susah hati jadinya, bukan lah apa, cuma aku rasa macam kesian gitu. Dah lah geraham dia sakit sampai bengkak-bengkak pipi. Kebetulan pulak semalam aku ada kata kat dia, jokingly lah, yang dia kena work on his head, biar nampak besar sikit, like keep his hair long atau grow beard. Sebab kepala dia nih kecik.

Even dia sendiri mengaku, dan emak dia pun said the same thing, yang kepala dia nih kecik. Tambah pulak sejak dia work out nih, badan dia dah berisi, muscle berketul-ketul, so amatlah terserlah kekecikan kepala dia tuh.

"This is all your fault", kata dia bergurau. Dia salahkan aku lah sebab doakan biar kepala dia besar, itu yang pipi membengkak tuh.

And with his case yang masih belum settle (he's waiting to be deported tapi his travel documents belum ada) itu yang dia masam dan diam aje tuh. Kesian, sampaikan masa berdoa lepas sembahyang, aku mintak biar Tuhan permudahkan, settle kan urusan-urusan dia "dulu". Tak apa lah tak selesaikan permasalahan dan urusan aku "dulu|. Tak apa lah delay kan urusan aku "dulu" pasal I can wait. Aku redha. Aku cool. Tapi, my Muslim Brother nih, Amir-Bosnia, mungkin dia lemah sikit, mungkin dia tak secool aku, lagipun dia dah 8 bulan ditahan, termasuk di penjara di Missouri dulu tuh, so tolong lah dia "dulu".

Sampai aku terlupa yang Tuhan boleh selesaikan masalah umat tuh serentak.

Commisary lady datang semula petang nih, kasi balik barang-barang yang tak ada semalam tuh, so dapatlah another 16 granola bars dan Amir-Bosnia dapat another 10. Tapi itu pun tak menghappykan dia, lepas jer Isyak terus dia panjat bunk, tak ada pun dia wish kan aku apa-apa macam selalunya. Biasanya sebelum kitaorang tidur, ada lah kitaorang pesan like, "Make doa for me, Brother, atau "See you in the morning".

Jihad-Morocco bengang kat aku, melalui Nasir-Iran dia kata yang aku nih racist. Sebab aku tak tulis nama dia untuk pergi Muslim Service. Selama ini aku yang tukang tulis nama diaorang tapi dah 2 minggu aku tulis nama dia, dia tak pergi pun, ada aje lah alasan dia, nak jumpa Lawyer lah, nak istinjak lah. So minggu nih aku tak tulis pun nama dia for Wednesday and Friday, dia terperasan agaknya yang nama dia sorang aje tak ada kat list tuh, tapi nama Parminder sama Govinder-India ada pulak aku tulis.