Saturday

Hari Ke 20 (Selasa 11/5)

Lepas breakfast aku tak tidur dah sebab nak tukar linen and stuff, lepas tuh nak hantar uniform untuk dilaundry, lepas tuh nak beratur untuk bercukur. Aku bercukur every 3 days, malaslah nak cukur hari-hari.
Lepas tuh terus talipun Awie, gelak-gelak aje kitaorang, tapi dalam gelak-gelak tuh biasalah dia nih, sempat mengutuk aku seseround dua. Tapi kutukan dia selama ini memang patut pun , kutukan dia membuka mata dan menyedarkan aku. Kalau dia kasi nasihat-nasihat lain yang tak boleh pakai tuh, aku carut-carutkan aje, aku pundek-pundekkan dan lancau-lancaukan aje.

Bila aku kata yang balik Malaysia nanti aku nak senyap aje, aku nak tengok aje orang, sebab aku akan berada dalam keadaan miskin, bodoh dan rendah diri, lagilah dia kutuk aku. Dia kata yang kalaupun aku tak nak contact sesiapa, tapi dia mesti dicontact pertama-tama sekali sebab dia nak pastikan yang aku tak ada masalah kat Immigration Malaysia nanti. Kelas-kelas member aku.

Dan bila aku kata yang first thing aku nak buat bila balik Malaysia nanti yang aku nak makan masakan Melayu, terus dia tanya aku apa aku nak makan, siap nak bawak aku ke Kampung Bharu lagi, sedangkan aku rasa aku nak ke Nilai aje sebab tak kan aku sanggup tunggu sampai nak ke Kampung Bharu, kan?

Dia tak setuju aku publishkan blog yang aku tulis kat penjara nih yang menceritakan perjalanan hidup aku selama ditahan, aku pun rasa macam malas dan rugi aje kalau aku publishkan kat internet. Iyalah, pengalaman aku mahal, kan? Mana boleh nak kasi orang baca free gitu aje kan? Ekekekekeke

Lebihkurang 4 tahun lepas kitaorang macam ada janji yang nak bukukan blog aku, now that cerita aku dah semakin menarik (with me being detained kan?) dan dah nak sampai ke penamatnya, lagilah aku rasa macam nak private kan aje blog aku tuh. Aku nih kedekut jugak orangnya.
The rest of the day tuh macam biasa aje, cuma aku macam banyak fikir aje. Aku pelik sebab apa setiap hari aku asyik mengalirkan airmata aje. Apa yang buat airmata aku senang sangat keluar mengalir? Sebab sedih mengenangkan nasib? Sebab insaf menengok dan melalui kehidupan harian? Sebab tak sanggup menghadapi hari-hari yang bakal mendatang? Sebab menyesal dengan apa yang terjadi, menyesal dengan cara aku melalui hidup aku selama ini? Sebab aku lemah? Sebab aku tak berdaya? Sebab aku baru terperasan yang dengan pembalasan dunia pun aku dah tak tahan inikan pulak nanti pembalasan di Akhirat yang maha hebat macam yang aku selalu baca dalam Quran tuh? Sebab aku rasa Tuhan "sayang" aku dengan menyedarkan aku?

Dan aku pun pelik apa pasal orang lain tak ada yang sedih pun, apa pasal aku sorang aje yang asyik berendam airmata? Orang lain tak ada hati perasaan ker? Keras sangat ker hati diaorang tuh sampaikan tak ada reaksi, tak ada kesan pun kat diaorang. Macho sangat ker diaorang? Bapok ker aku?

Whateverlah tapi aku nekad yang from now on aku akan cuba untuk tahan airmata aku dari keluar. Dah dekat 3 minggu aku kat sini tak kan aku nak sedih-sedih lagi, tak kan nak buat macam masa mula-mula sampai ituhari? Kalau orang lain boleh buat selamba dan rileks aje, aku pun nak buat gitu.

Malam nih lepas Maghrib, Nasir-Iran sama Ahmed-Somalia buat discussion sambil baca Terjemahan Quran. Aku join jugak sekali cuma aku tak puas hati sebab terpaksa Isyak dalam keadaan kelam kabut sebab masa tuh dah nak dibuat head count. Diaorang terralit, bila aku signalkan diaorang kata waktu dah lewat diaorang buat tak tahu aje.