Monday

Hari Ke 49 (Rabu 9/6)

Hujan renyai-renyai kat luar tapi aku selamba aje jogging, dapatlah dalam 30 rounds. Tengok kat banner kat atas tuh, gambar sebelah kiri, sebijik macam tuh tempatnya aku jogging hari-hari tuh. Itu gambar rec-yard kitaorang.

Keletihan, aku tertidur masa head-count pukul 11-15 pagi. Sedar-sedar dah 12-30, orang dah makan. Pundeks betul, tak ada sapa yang kejutkan aku. Selalunya aku kejutkan orang since bunk aku kat hujung jugak, so on the way nak turun ke lower tier, aku akan tarik kaki LondonBoy, King-Trinidad, Amir-Bosnia, Ky-Vietnam/US, Chen-China, budak Sudan tuh, aku bangunkan diorang. Tapi tak ada sapa yang bangunkan aku kalau aku tertidur.

Masa lunch, Ky-Vietnam/US gaduh sama Mack-Ukraine, yang duduk semeja dengan dia sama Dexter-Jamaica. Sampai bertampar-tampar guna roti dengar ceritanya, aku tak perasan sangat pun sebab meja aku kat bawah tangga, memang tersorok sikit dari meja-meja lain.

8 orang dari Unit kitaorang yang datang Muslim Service harinih, still kontingen yang paling besar lah. Raju-India pun datang jugak, Parminder-India yang ajak datang, nak jumpakan dia dengan a few other Singhs dari Unit lain.

Ada Mamat Somali yang baru masuk Detention nih kasi ucapan. Bergema ucapan dia, kuat dan macam menggerunkan gitu. Lantang. Buah butir ucapan dia tu lah, saspen aje mendengarnya sebab kat sini ramai yang memerhati. Dia tuh baru masuk, dah nak komplen sana sini, dah kata yang Muslim ditindas, things like that. Then again dia tuh kat luar sana, dengar ceritanya, Imam dan pendakwah. Pendakwah kena berani, kan? Tapi bagi aku, nak berani pun kena lah tengok tempatnya jugak kan? Berani biar bertempat, kata orang kan? Entahlah.

Lepas tuh ada mamat gagak mana tah yang baca some ayats from the Quran. Service hari Rabu nih sapa-sapa jer boleh kasi ucapan, pengajaran, kalau nak biar ImamKhan-Pakistan cakap, sure meleret-leret, bosan aku kitaorang. OOppppsss

"Take good care of him", aku kata kat satu Brader nih yang ajar this one guy dari Spain, ajar sembahyang. Aku ingatkan mamat tuh memang Islam sebab sebelum ini aku selalu nampak dia dengan Brader tuh, rupanya dia baru masuk Islam tadi. Dari cerita yang aku dengar, most Braders yang masuk Islam tuh dari Unit A, Unit yang macam The Box tuh, yang macam proper penjara lah, yang ada cell masing-masing. Semua yang kes berat-berat.

Sepanjang hari hujan turun, bosannya lah sebab tak dapat nak keluar. Masing-masing semuanya melepak kat dalam Unit, bila ramai-ramai gitu, mulalah nak gaduh aje kerjanya. Masa tengah main chess sama Amir-bosnia, Garcia-Puerto Rico bengang kat aku pasal aku tegur dia yang buang sampah merata-rata. Aku melawak aje sebenarnya, tapi sebab dia rasa macam guilty sebab campak sampah dia kat luar trash bin, itu yang dia bising tuh. Dia nih one of the elite members of that gang Bible Study tu lah.

Amir-Bosnia jeling-jeling jer Garcia-Puerto Rico tuh, sambil kata, kalau sapa-sapa cuba nak gaduh dengan aku, dia akan protect aku. Dia tak kisah, dia tak kira kalau dia akan dihantar ke The Box, asalkan tak ada orang "sentuh" aku.

Yeay, that's my boy!

Mamat Angola (yang ada screw yang longgar) mengamuk, marah-marah kat C.O Schrimmel sambil kata "I am sick!" I am sick!" (Yang buat lawaknya, accent dia tuh, bunyinya, "Ayam sick, ayam sick", itu yang aku nak tergelak tuh). Dia nak mintak pergi Medical Dept tapi C.O Schrimmel suruh dia isi request form, so itu yang dia marah tuh. Macam-macam yang dimakinya, last-last dia lempar barang sambil jerit, "Fuck America!". Tapi C.O Schrimmel cool aje, mungkin dia tahu yang Mamat Angola tuh senget sikit otaknya.

Lama sangat sessi lepas Asar tadi, Jihad-Morocco kasi ucapan sampai sejam lebih. Mulanya dia sambung baca buku ituhari, then dia kasi penerangan. Yang buat kitaorang bengangnya, contoh-contoh dia tuh semuanya macam menyindir, memperli Shaban-Palestine aje (yang dah tak ada kat sini). Itu yang Yousef-Somali stop kan dia dari terus kasi contoh-contoh macam tuh sebab obvious sangat. Aku yang mendengarnya pun macam tercengang-cengang aje. Tapi dia teruskan jugak ucapan dia, dan bila dia sampai bab yang jangan berbangga-bangga sangat dengan apa yang kita ada, dengan kekuatan dan kehebatan kita, ternganga aku bila dia kasi contoh ayat-ayat like, "I fucked more bitches than you do, so what?