Sunday

Hari Ke 87 (Sabtu 17/7)

Another world record today, aku punya world lah kan? Mulanya aku lari for 45 laps, then Yousef-Somali ikut aku, so kitaorang lari for another 40 rounds. Aku ingatkan dia dah nak berhenti lari bila dia masuk ke Unit so aku sambung lari sorang-sorang. Tak lama lepas tuh dia datang balik semula so kitaorang lari lagi for 50 rounds. So, tak termasuk jalan-jalan, adalah 150 laps aku lari pagi nih.

I was on cardio bike bila Amir-Bosnia yang tengah menalipun mak dia tuh panggil aku suruh turun ke bawah, ke dekat dia kat phone booth tuh. Dia tanya aku, apa maksudnya, bila nenek dia dikebumikan dulu tuh, burung-burung riuh menanyi, berkicau-kicauan. So aku beritahu dia, yang setahu aku lah, the moment the last person leaves the grave yard, malaikat akan datang untuk sessi soal jawab, dan para haiwan boleh dengar what's going on down there. Kalau haiwan-haiwan riuh berkicau menyanyi, itu tanda nya berita baik tapi kalau haiwan tuh resah, riuh rendah, lari ke sana-sini, buat bising, itu tandanya berita tak baik. Allahualam.

Petang, aku tak join sangat diaorang sembang kat pagar sebab aku melepak sama this one Jamaican yang asyik tanya apa kes aku sampaikan aku dikasi uniform sama wristband oren, so aku ceritakanlah pasal aku.

Masa aku join diaorang sembang pun bila ImamKhan-Pakistan nak kasi Amir-Bosnia air jampi/air tahlil yang dibaca semalam sama Mousa-Guinea. Sempat aku bisik dengan ImamKhan-Pakistan tuh semalam, suruh kasi "power" sikit jampi tuh.

"He will fast this year, just watch him!", kata ImamKhan-Pakistan kat aku, so kitaorang happy-happy aje lah lepas tuh. Best pulak rasanya, tenang aje, all is good.

Yousef-Somali cuba nak sembang dengan Salleh-Afghanistan, kitaorang yang suruh sebab dia nih berani dan straight to the point sikit orangnya, bukan nya macam kitaorang nih yang penakut. Tapi Salleh-Afghanistan tuh kata yang dia tak nak cakap dengan sapa-sapa, dan kalau kitaorang insist, dia akan report kat C.O, dia kata he doesn't want any associations whatsoever, he's safe being alone. I'm 100% sure yang dia nih Islam walaupun dia kata dia tak ada ugama.

Dexter-Jamaica gaduh pulak malam nih, gaduh sama kawan baik dia, Baker-Jamaica, sampai berbaling-baling makanan dari upper tier, lawak menengoknya, sangatlah dramatiknya bapok kalau gaduh, kan? Dengan Ky-Vietnam/US dia masih belum bertegur jugak walaupun ada nampak gaya macam diaorang dah nak berbaik-baik sebab masa aku main chess sama either Parminder-India, atau sama Amir-Bosnia, diaorang tengok jugak. Dan masa main ping pong pun diaorang ada jugak sama-sama main.

Gang-gang Bible Study panggil aku tadi, suruh aku tuliskan nama diaorang in Jawi sebab diaorang nampak aku tuliskan nama Amir-Bosnia sama Ky-Vietnam/US, so berkerumun masing-masing kat bunk aku. Aku bukan reti sangat pun tapi kalau dibandingkan dengan yang Nasir-Iran tulis, aku punya lebih senang diaorang nak tiru.