Saturday

Hari Ke 84 (Rabu 14/7)

Aku tak tidur dah lepas breakfast sebab ingatkan diaorang akan panggil aku ke Medical Department sebab semalam diaorang kata harinih kena ambik darah. Itu yang siap mandi, siap bersiap semua tuh awal-awal. Tapi tak ada pun diaorang panggil aku.

So melepak kat rec-yard ajelah, tak lari-lari pun sangat, join amigos main sepak-sepak bola, shoot bola kat net, stuff like that. Pagi-pagi aje sapa-sapa yang tak reti main basketball boleh berlatihnya sebab kalau petang-petang tuh, semua gang yang terrer-terrer akan turun padang.

Most of us macam disappointed sebab banyak barang Commisary tak cukup, benda yang diorder banyak yang tak adanya. Aku beli 32 granola bars ituhari tapi yang dapatnya cuma 16. Amir-Bosnia, dia order 20 tapi yang dapatnya 10 aje. Dan benda-benda lain pun sama.

Macam hari Rabu lain nya, memang tak ramai yang datang Muslim Service harinih, aku pun ada terfikir yang macam tak nak datang aje tapi takut menyesal pulak nanti kalau termiss satu Service. Ada 3 muka baru, dari Yemen, Somali dan Pakistan. Yang dari Pakistan tuh uniform merah, the other 2 uniform biru.

ImamKhan-Pakistan ambik nama sapa-sapa yang nak volunteer memasak untuk bulan Puasa nanti. Surprisingly tak ramai yang nak, cuma bertiga aje. Aku, Nasir-Iran dan Osama-Sudan yang banyak cakap dan banyak komplen dulu tuh. Walaupun dekat sebulan lagi Puasa tapi kena buat persiapan awal sebab nama-nama tuh akan ditapis dulu, sebenarnya diaorang nak kan orang yang beruniform biru yang kerja di dapur sebab yang beruniform oren nih orang yang ada criminal case. Orang yang beruniform merah tak dibenarkan kerja kat dapur. Sebab kat dapur tuh kan ker banyak peralatan, pisau, periuk belanga etc. Lagipun, dengar ceritanya, setiap tahun sure ada yang bergaduh kat dapur. Iyalah kan, semua kitaorang nih jahat-jahat belaka, kan?

Yousef-Somali yang beria-ia kasi tips macamana nak kerja nanti, sebab last year dia kerja di dapur masa Puasa. Pelik aku, apa pasal tahun ini dia tak nak volunteer pulak? Aku kasi signal kat Amir-Bosnia suruh dia kasi nama dia, tapi serious aje dia kat tak nak.

So lepas Sembahyang, terus dia datang dekat aku, dia kata yang dia tak nak Puasa sebab seumur hidup dia tak pernah pun dia Puasa. Dia cerita yang kat Bosnia, Puasa tuh masa diaorang berparty, minum-minum. Rupanya dia maksudkan Raya. Samir-Bosnia kata yang dia akan cuba Puasa.

Banyaklah alasan yang Amir-Bosnia kasi, dia kata yang dia akan pengsan surenya kalau tak makan. Aku dengar aje lah, sambil kata yang kat Malaysia dan negara-negara lain, budak kecik pun Puasa, dan tak ada pun orang yang mati sebab berpuasa. Nasir-Iran sama Yousef-Somali kata yang macamana pun dia kena Puasa jugak.

"I don't give a fuck about them", kata Amir-Bosnia bila aku kata yang aku kurang berkenan cara diaorang tuh yang gelakkan dia masa kasi nasihat suruh berpuasa tuh. Macamana pun aku dah mula rasa tak best, aku dah mula fikir macamana cara nya nak nasihat dia nih suruh cuba berpuasa.

Deep down aku rasa yang aku kena berdiplomatik sikit, aku kena nasihat halus-halus yang at the same time jangan menakutkan dia. Aku kena fikir yang he was brought up in a very unIslamic ways and society dan niat dia untuk kembali pada Islam tuh jangan dipandang mudah. What if cara aku tuh nanti akan membuatkan dia jauh kepada Islam, hell no I don't want to chase or scare him away kan?

Aku beritahu Mousa-Guinea yang kopi dia (aku ada offer dia kopi ituhari sebab dia baru masuk sini so belum ada kesempatan nak beli barang) ada aku belikan so aku suruh dia tunggu kat pagar, right after Service.

Aku tak kasi Amir-Bosnia ikut aku sembang sama Mousa-Guinea sebab aku kata aku just nak kasi kopi kat mamat tuh. Puas lah nak menghulur kopi sebungkus tuh melalui lubang kat pagar, dah lah kamera banyak.

Then aku tanya lah pendapat Mousa-Guinea, pasal Amir-Bosnia tu lah. Aku suka Mousa-Guinea nih, bukan sebab pendapat dan rational dia sama dengan aku tapi cara dia fikir tuh macam sama dengan aku. Dia kata aku (dan diaorang jugak) kena cari jalan macamana nak suruh Amir-Bosnia tuh berpuasa, dan kitaorang cuma ada masa less than a month. Tapi bila ImamKhan-Pakistan datang join kitaorang sembang, lain pulak cara dia. Mengucap panjang dia sambil geleng-geleng kepala, then terus dia suruh aku panggil Amir-Bosnia.

"He knows me, he's my best friend, I'm gonna stick to what I told him", kata dia sambil tepuk-tepuk bahu aku, bila ImamKhan-Pakistan nasihat dia suruh berpuasa.