Wednesday

Hari Ke 74 (Ahad 4/7)

Today's July 4th, America punya Independence Day, kalau aku kat New York City nih, sure dah bersemangat nak ke Chelsea Piers, bisa nonton kembang api dong! Tapi aku kat sini, kat dalam Detention Center nih, tak ada fireworks pun.

When I laid down to go to bed the other night, I had what felt like a small fireworks display in my head... popping noise, felt like sparks... What in the world could that be?

I just kept to myself the whole day thru', tak bercakap sangat pun, bila diaorang tanya apa pasal aku macam depressed aje, aku katalah yang my cat died. LondonBoy boleh percaya lawak aku tuh, he's such a naive guy.

Yang aku banyak bercakap pun masa menalipun Deo, ituhari aku suruh dia google pasal Survivor, The Amazing Race, aku nak tahu sapa yang menang. The 2 things yang aku miss sangat. Aku suruh jugak dia cari details pasal Ayat Seribu Dinar, Surah apa ayat tuh sebab aku rasa ituhari dia kasi salah. Puas aku tanya ImamKhan-Pakistan kalau-kalau dia tahu ayat tuh dari Surah apa, sampai dia tanya aku, "Is it from the Quran, Brother?", dia tanya aku. Daaaa!!!!!!

Beritahu Deo yang aku mungkin tak talipun dah dalam masa sesebulan nih pasal aku tak ada apa nak cerita sangat pun. Lagipun biasalahkan, rasa macam malu pulak gitu sebab asyik nak mengadu kat orang aje kerjanya aku nih. Tengoklah macamana nanti, biasanya gitulah, lepas menalipun orang aku selalu terfikir yang lepas nih tak nak talipun dah. Tapi, lepas tuh mulalah membilang hari, bila nak talipun lagi, rasanya macam baru lama sangat dah tak menalipun,sedangkan baru minggu lepas aku menalipun.

As for now aku nak mengadu kat blog aje lah, kat kertas yang aku tulis nih, walaupun tak best sebab tulis blog nih macam one way gitu, kalau sembang dengan orang, mungkin orang boleh kasi nasihat, pandangan. Kat sini tak ada siapa yang nak kasi nasihat, advices, yang ada pun nasihat-nasihat yang tak boleh dipakai. Nasihat-nasihat bodoh.

Lepas lunch aku ke rec-yard, tak jalan-jalan pun, instead aku berkelubung sebab jemur towel. Aku duduk gitu tak ada siapa yang tegur.Pasal aku down sangat hari ni nih? Ker sebab weekend kot? I bloody hate weekends. Weekends kat sini lah maksud aku. Masa kerja kat Forest Hills dulu, weekends, especially Sunday, itulah hari yang paling aku suka sekali. Sebab Ahad aku dapat gaji, selalunya aku treat myself dengan makan kat restoran yang aku suka (Room Service kat Chelsea for example), then tengok wayang.

Spent the whole evening, even after dinner, lepas Maghrib, kat bunk aje, baca Quran/Terjemahan dan buku Dummy series yang Ky-Vietnam/US kasi pinjam. I'm thinking of going back to macam masa aku mula masuk tahanan ni dulu tuh, asyik melepak kat bunk, membaca aje kerjanya. Now that Ramadhan pun dah dekat, aku kena tingkatkan ibadat aku, buat benda-benda yang baik.

"I'm fucking bored, Gandhi, let's play chess", kata LondonBoy sambil tarik kaki aku yang tengah meniarap kat bunk. Tengah sedap-sedap main tuh, aku nampak Nasir-Iran, Amir-Bosnia sama Yousef-Somali bersembang kat bunk Nasir-Iran. Macam serious aje diaorang bersembang. So biasalah kan, tegak jer telinga aku sebab nak dengar apa yang diaorang sembangkan, nampak macam bertengkar, nampak macam gaduh tapi Yousef-somali ada masanya gelak-gelak,

Betul pun diaorang gaduh, tak lama lepas tuh Amir-Bosnia datang kat aku, sambil mencarut-carut, dia ceritalah apa yang diaorang argue tuh.