Thursday

Hari ke 80 (Sabtu 10/7)

Aku tengah lari-lari, jalan-jalan sama Ky-Vietnam/US pagi nih bila aku nampak satu orang gagak dari Unit sebelah (Unit B2) tengah bersandar kat pagar antara Unit kitaorang ke Unit dia tuh. Pakai ketayap gagak tuh tapi aku tak adalah tegur sebab biasa lah kalau gagak pakai cap, topi, tutup kepala macam tuh. Agaknya dia nampak aku pakai ketayap (ketayap aku kaler hitam), bila aku lari kat depan dia, so dia kasi Salam.

So aku tinggalkan Ky-Vietnam/US, aku sembang lah dengan Mousa-GuineaBissau tuh, dia baru masuk sini lewat malam semalam, baru dihantar dari Allegheny County Jail, dia dah 2 tahun lebih kat penjara tuh. Dia kata dia tukang Azan kat masjid Aqsa di Harlem, NYC dan ditangkap pasal masalah immigration, ditangkap masa tengah jual barang kat Canal Street di Chinatown Lower Manhattan.

Bila aku ingat-ingatkan balik, rasanya mungkin pernah tengok dia nih, masa aku mula-mula sampai New York dulu tuh sebab aku pernah lepak kat Masjid Aqsa tuh. Aku beritahu dia yang kat Unit dia tuh ada ImamKhan-Pakistan, dia kata dia belum jumpa sesiapa pun yang Islam sebab dia sampai pun lewat tengah malam semalam, Isyak sama Subuh pun dia tak sembahyang sebab pakaian kotor.

Lama lah kitaorang sembangkan, sampai dekat waktu face count 11-15 am aku masih melepak sama dia lagi. Aku suruh dia cari ImamKhan-Pakistan kat Unit dia tuh, then aku suruh dia datang semula ke rec-yard lepas lunch/Zohor sebab aku ada banyak benda nak tanya dia. Kuat ugama gayanya dia nih, bila jawab tuh konfiden aje, dan jawapan dia bernas-bernas belaka. Unlike ImamKhan-Pakistan tuh yang bila jawab apa-apa soalan aku, lembab, slow aje, aku pun tak berapa konfiden. Bukanlah mengutuk ImamKhan-Pakistan tapi aku rasa aku boleh bezakan orang yang berilmu dengan orang yang kurang sikit ilmu nya.

Aku jenguk-jenguk jugak kat luar masa lepas Zohor tapi tak nampak pulak Mousa-Guinea tuh so aku masuk balik ke Unit, sembang-sembang dengan a few amigos. LondonBoy gaduh sama CoolieBoy-Guyana, pasal turn nak mandi. CoolieBoy-Guyana siap ambik pensil dua batang, sebagai senjata. Kat sini gitulah, kalau gaduh tuh masing-masing ambik 2 batang pensil, nak cucuk lah kononnya. Gaduh pun kat ceruk corner, kat area bunk Nasir-Iran, sebab kat situ jer yang selamat dari kamera yang banyak tuh. Aku suka dengan style LondonBoy nih, he speaks his mind, kalau orang tak suka, dia peduli apa. Dia selalu jugak sembang dengan aku dan kalau dia bergurau-gurau pun dia tak lah sampai naik atas kepala, dia kata yang neighbors dia kat London ramai yang macam aku, pakai ketayap.

Amir-Bosnia pulak gaduh sama this one gagak yang baru masuk sini dua tiga hari lepas. gagak tu lah, baru aje masuk sini dah nak kembang sayap, tak respect langsung orang-orang lama.

Dan Nasir-Iran pulak asyik dok marah kat this very young amigo yang perangainya mangada-ngada sangat. Aku tengok kelaku nya amigo tuh semalam, terus aku tak suka, terus aku malas melayannya, terus aku buat tak tahu aje.
Lepas dinner baru lah aku nampak ImamKhan-Pakistan sama Mousa-Guinea kat rec-yard, so teruslah bersembang sama diaorang. Terralit aku jadinya, seronok sembang-sembang dengan orang yang kuat ugama nih, in times like this aku nak dengar nasihat-nasihat, pandangan-pandangan, things pasal ugama. Laju jer airmata aku mengalir, aku tak kisah pun sebab pagi tadi masa sembang sama Mousa-Guinea pun aku dah merah mata, dan tiap kali aku sembang sama ImamKhan-Pakistan, memang airmata aku sentiasa keluar pun.

Aku rasa best pulak sebab bila difikirkan balik, kat luar sana, kat Malaysia even, tak pernah pun aku sembang-sembang, aku jadi rapat sama Imam. Kat sini aje aku boleh berkawan, jadi baik dengan Imam. Diaorang pun manusia biasa aje kan?

Ralit punya ralit, dekat pukul 9, dah nak masuk Maghrib, barulah kitaorang masuk ke Unit masing-masing. Tak pernah selewat itu aku masuk ke Unit, biasanya dalam pukul 7 aku dah tak keluar dah tapi tadi tuh sebab seronok sembang sama ImamKhan-Pakistan sama Mousa-Guinea.