Friday

Hari Ke 81 (Ahad 11/7)

C.O Frances suruh aku sapu rec-yard lagi pagi nih so aku dengan suka hatinya mulalah bersihkan apa yang patut, CoolieBoy-Guyana ada tolong, then Nasir-Iran datang. Bising diaorang bila dapat tahu yang kerja aku tuh tak dibayar, aku volunteer aje sebenarnya.

Mousa-Guinea Unit B2 tuh ada pagi nih, so sembang sekejap dengan dia. Dia kata ImamKhan-Pakistan jaga dia dengan baik sekali dan dia bersyukur dapat bertemu dengan ImamKhan-Pakistan dan aku. Selama hidup di penjara, kali ini dia betul-betul rasa happy dan bermakna, whatever he means lah. Very Islamic cara diaorang, kalau guna tandas, diaorang pasang cadar, buat macam khemah gitu.

Sepagian aku sembang sama this guy dari Haiti (dulunya kawan baik Raymond-Haiti tapi sejak Raymond-Haiti dihantar ke The Box, dia tak ada kawan lain), sampaikan masa aku buat cardio pun dia ikut. Tak adalah kitaorang sembang kuat-kuat sebab bike tuh kat hujung, lagipun ada a few yang masih tidur. Tapi rupanya Yousef-Somali memang tak berlaga angin sama mamat nih, dan aku pun pelik, walaupun kitaorang tak adalah buat bising tapi Yousef-Somali marah kat mamat tuh. Berlarut-larutan, mencarut-carut, sampaikan aku pelik, sampaikan aku jadi bengang. Fikir aku, kalau dia marah mamat tuh, sure dia marah aku jugak pasal aku tengah bersembang sama Haitian tuh.

I thought I had some respect left tapi lepas pada tuh aku dah hilang langsung respect kat Yousef-Somali. So kitaorang blah, dan masa C.O lalu dekat kitaorang, Mamat Haiti tuh beritahu kat dia, C.O DioGuardi kasi tahu yang sejak Yousef-Somali dihantar balik ke Unit nih (dulu kan ker dia dibebaskan sekejap? Sehari jer kot?), perangai dia dah berubah, dia jadi semakin "out of control".

Dari dulu dah aku tak berapa yakin, kurang sedap hati sama Yousef-Somali nih bila dia yang imamkan sembahyang (banyaklah benda nya, tak payah lah aku tulis contoh-contohnya), dah lah bila cakap tuh mencarut aje kerjanya, selalu terhenjut-henjut menari, menaynyi, mandi bogel (now, bukanlah aku mengintai orang mandi macam yang Dexter-Jamaica buat tuh tapi biasalah kat sini, masa aku mandi pun aku tahu ada yang pura-pura nak guna sink, tapi sebenarnya nak check me out ), banyaklah benda yang aku tak berkenannya.

Petang tuh aku just kept to myself, Yousef-Somali ada datang mintak maaf tapi aku kata apa perlunya mintak maaf dengan aku sebab dia tak ada pun marah aku dan aku tak ada pun bengang kat dia (bengang dalam hati ada lah), dia patutnya mintak maaf sama mamat Haiti tuh tapi dia tak nak. Nampak sangat dia nih tak bagus orangnya.

Aku melepak ajelah petang tuh, masih feeling a little tak best. Aku tengok aje, dan aku terfikir, yang aku rasa ada baiknya kalau aku tak rapat sangat sama Amir-Bosnia, sama Brothers lain. Biarlah diaorang sesama diaorang tuh tengok tv sama-sama, sembang pasal benda-benda yang aku tak suka, pasal artis, pasal lagu, pasal tv (I used to like all that stuff).

Bukan aku dah give-up mengajar Amir-Bosnia nih tapi ada masanya aku rasa macam buang masa aje kot? Entahlah, kalau kat Malaysia nih, sure orang kata yang aku nih buang masa aje cuba mengajar orang macam dia nih. Tapi aku bukan kat Malaysia, aku kat Buffalo, New York. Kat Detention Facility.Aku tak boleh fikir macam tuh, aku kena fikir universal gitu, yang seteruk mana pun orang tuh, kita tak boleh lepas tangan gitu aje. Aku kena ajar dia, bawak dia ke jalan yang lurus. Walaupun aku sendiri ikut jalan yang bengkang bengkok.

Ketidakberapasukaan aku kat Yousef-Somali tuh berlarut-larutan sampai ke malam. Masa nak Isyak, kitaorang macam bergaduh lagi, berdebat gitu. Dia nak tunggu pukul 11 baru nak sembahyang Isyak (pukul 11-05 kitaorang dah kena get ready untuk head count pukul 11-15 tuh) , alasan dia yang Isyak tuh panjang masa nya dan lebih afdal dilewat-lewatkan. Tapi kitaorang tahu yang dia nak habiskan tengok tv, I don't really mind kalau dia nak tangguhkan sembahyang sebab nak baca Quran (yang macam Nasir-Iran sama Ahmed-Somali selalu buat dulu tuh), ta[i bila dia berdalih gitu tuh, itu buat kitaorang, aku terutamanya, lagi bengang.

Dah lah incident pagi tadi masih buat aku hangat. Nasib baik lah Amir-Bosnia sama Nasir-Iran setuju dengan aku, diaorang pun sama nasihatkan Yousef-Somali.

Ky-Vietnam/US, mamat Trinidad, and a few others ada masa kitaorang bertegang urat tuh. Yousef-Somali kata yang kalau kitaorang tak nak sembahyang dengan dia pun dia tak kisah, so terus dia blah gitu aje, so aku yang imamkan sembahyang. Terketar-ketar aku sebab masa tuh masih marah, masih panas, patutnya aku tunggu reda sikit tapi dah tak ada masa, C.O dah a few times suruh balik ke bunk masing-masing for head count.

Aku dah terlelap rasanya bila Yousef-Somali datang, mintak maaf, sambil kata ,"I don't like to fight with Brothers". "Me either", aku kata gitu.