Monday

Hari Ke 24 (Sabtu 15/5)

Nasir-Iran kejutkan aku for Subuh awal pagi, dalam pukul 4-20 am gitu. Belum masuk waktu pun. Biasanya aku bangun after 6 a.m. First time diaorang (dia sama Yousef-Somali) bangun Subuh. For the last few nights dia sama Ahmed-Somali buat discussion, baca dan huraikan terjemahan Quran, right after Maghrib. Aku joined malam pertama aje, lepas tuh tak join dah pasal aku tak berapa suka cara diaorang buat tuh. Banyak sembang-sembang, pastuh melarat-larat sampai pukul 11 lebih, masa untuk head count, sedangkan masa tuh belum Sembahyang Isyak pun. Bila C.O tegur, mulalah marah kat C.O, kata C.O tuh anti Islam, mulalah kelam kabut nak sembahyang.

Pagi nih ramai yang bengang kat C.Os yang buat raid, spot check. A few C.Os dari Unit lain, awal-awal pagi lagi dah datang buat raid, habis diperiksa setiap orang, semua bunks dichecknya, sedangkan malam semalam dah ada dibuat pemeriksaan. Itulah, kadang tuh sehari sampai 3 kali dibuat raids. Bangga sangat C.Os tuh kalau berjaya rampas banyak barang kitaorang.

So semua makanan yang disimpan, apa-apa benda yang mencurigakan, semuanya dirampas, dibuang. Terkulat-kulat kitaorang menengoknya. Nasib baik tak ada barang aku yang diambil, kecuali satu t-shirt yang aku pun tak tahu apa pasal diambil. Aku tengah melepak kat bunk masa tuh, tengah baca Quran/Terjemahan, so bila aku nampak segerombolan trash pickers tuh, terus aku kuis epal, oren dan susu yang aku sorok tuh kat bawah tilam. Dan bila diaorang sampai kat bunk aku, aku terus berdiri kat hujung tilam, kat tempat harta aku disorok, so bila diaorang belek-belek tilam aku, tak adalah diaorang belek sangat pun, so selamatlah aku.

“Am'a pray to God for the downfall of this place”, kata Chris-Romania.

“...terrorizing this place, taking our foods, taking our clothes. What a bunch of mother-fuckers. We are human-beings!”, kata Raymond-Haiti. Biasanya C.Os yang buat raid tuh, diaorang tak peduli pun kalau kitaorang mengomel, mengutuk diaorang. Lagi dikutuk, lagilah diaorang check betul-betul, disepah-sepahkan barang-barang kat box dan shelf.

Makanan aku jadi rebutan ramai harinih. Aku sama Rasta-Guyana aje yang vegetariannya (Muslims lain diaorang pilih Kosher foods), so harinih kitaorang dapat 2 sets of peanut-butter sandwich sama jelly. Masing-masing mintak kat aku, sebab aku ada offer kat orang, aku memang tak suka peanut-butter. Berebut-rebut memasing tuh sampaikan C.O masuk campur, C.O beritahu kat aku yang kalau nak kasi orang lain, jangan diwar-warkan sangat, just kasi aje.

Jihad-Morocco ada joined kitaorang Sembahyang malam nih tapi itulah, ada aje yang buat tak best nya. Dia bertekak sama Yousef-Somali, entah pasal apa pun aku tak berapa pasti. Tapi the whole thing buat aku jadi bengang aje sebab biasanya kalau sapa-sapa argue, semua orang boleh dengar. Entahlah, mudah sangat diaorang nih bertekak, tak kira walaupun sesama Brothers. Mungkin sebab masing-masing tension dengan keadaan dalam tahanan nih, itu yang buat masing-masing mudah naik angin.

As for me aku cuba kontrol aku punya perasaan, aku tak tahu pada sapa nak marah pun to begin with kan?