Monday

Hari Ke 69 (Selasa 29/6)

Pasal apa tah, pagi nih Ky-Vietnam/US yang kejutkan aku untuk jogging. Lepas breakfast tuh aku tidur semula macam biasa, sedar-sedar dia dah bersedia. Kitaorang tak cakap banyak pun, kitaorang just lari, lari dan lari. Tak henti-henti. More than 50 rounds kitaorang lari. Kalau aku sorang tuh, dah lama dah berhentinya tapi sebab berdua, terpaksalah tunjuk macho sikit kan?.

Puas aku gelakkan Amir-Bosnia yang nak join Art Class yang akan diadakan seminggu sekali. Dexter-Jamaica sama Ronald-UK pun join jugak. Dexter-Jamaica tuh aku boleh faham lah kan, tapi Amir-Bosnia nih, macam susah nak percaya sikit. Aku kasi dia tiga minggu aje, aku sure lepas tuh dia akan berhenti. Dia macam aku jugak, tangan tak ada seni. Dia dulu kerja construction, nail and hammer yang jadi mainan dia.

Aku sembang sama this one Mamat yang baru masuk sini last week, senyap, sorang-sorang aje dia nih. Dia sebelum nih takat angguk-angguk aje lah kat aku, tapi tengahari tadi, dia berterima kasih kat aku pasal aku bangunkan dia tidur. mamat lain buat tak tahu aje sedangkan bunk dia nih dekat dengan tempat makan.

So dia macam nak berkawan dengan aku. Rupanya dia duduk kat Kew Gardens, New York, tak jauh dari Forest Hills (AM, NekRock, kalau kita jalan lebih kurang 5 minit dari Pinang Restaurant yang kita pergi tuh, itulah Kew Gardens. Jalan ke depan lah, bukan jalan ke belakang ekekeke). So kitaorang bercerita pasal tempat-tempat kat Forest Hills yang dia selalu pergi, jugak tempat-tempat kat Kew Gardens yang pernah aku jelajahi. Kaya orangnya mamat nih, duduk kat area yang ramai Jews tuh, ada rumah banglo dua bijik. Dia baru dihantar dari state prison atas kesalahan memiliki senjata api. Dia tokay business, itu pasal dia ada pistol, anak buah dia jugak, orang senegara dia jugak yang buat taik palatnya, macam kena blind-sided gitulah lebih kurang. He's very bitter, dia kata yang dia akan cari mamat tuh bila dia keluar nanti, dengar ceritanya mamat tuh dah balik ke Ecuador, dan dia nanti akan dideport balik ke sana lah. Dia kata dia dulunya baik tapi lepas 2 tahun dipenjara, dia banyak simpan dendam.

Puas jugak aku bertekak sama Nasir-Iran tadi, he's such a pain in the ass lah, aku tengah melepak sama Amir-Bosnia sambil tengok tv, then dia kata (dia melawak tapi aku tak suka dia melawak sama aku) "That's haroooommmmm!!!!!!!!!!!". So bila aku explain yang tengok tv tuh tak haram, cuma certain programs yang boleh dijatuhkan hukum haram, mulalah dia ambik Quran. Melarat dari situlah bertekak nya, aku jadi geram tuh bukan apa, dia nih kalau masa "alim" nya tuh, tv pun dikata haram. Tapi, yang selalu gaduh sama orang, yang selalu mencarut-carut kat orang tuh apa ke jadahnya? Eh, aku pun selalu jugak mencarut jugak kan?. Amir-Bosnia langsung tak peduli pun, dia memang meluat sangat sama Nasir-Iran yang mood dia selalu swing tuh.

Dia selalu perli Nasir-Iran yang macam lembab jer tuh. Ingat dak pasal Tahiyyat dulu tuh? So kedua-dua diaorang dok hafal lah Tahiyyat tuh, aku tak tahu bila masa nya Amir-Bosnia hafal, cuma dia kata sebelum tidur dia baca. Dan dia pun dah hafal pun dah. Nasir-Iran ni ajelah yang belum hafalnya, tiap kali sembahyang dia akan taruk kertas (yang ada tulis Tahiyyat tuh) kat atas sejadah depan dia, so masa Tahiyyat dia baca dari kertas tu lah. Masalahnya, dia tak hafal-hafal pun lagi sedangkan Amir-Bosnia dah reti baca semuanya dah, yang wajib-wajib ajelah. Yang sunat-sunat macam doa Iftitah tuh aku tak ajar pun sebab kat sini tak ada pun yang tahu doa Iftitah tuh apa.