Tuesday

Hari Ke 53 (Ahad 13/6)

Terkejut aku pagi nih bila nampak Amir-Bosnia bangun sembahyang Subuh. Semalam lagi dah dia kata yang dia nak bangun Subuh. Dia kata dia tak tahu pun yang kitaorang bangun sembahyang setiap pagi. Harinih dia punya birthday sebenarnya. Lagipun dia tiap-tiap pagi, dalam pukul 5 tuh, kena beratur untuk ambik ubat, biasanya dia tidur semula. Macam Jihad-Morocco lah, dia pun kena ambik ubat jugak every morning, at 5, tapi dia tidur semula lepas tuh.

So dari jauh ajelah aku kasi dia thumb up pasal kitaorang tak boleh sembahyang berjemaah kalau pagi-pagi sebelum 6-15 am. Lepas sembahyang pun tak boleh berkeliaran kat bunk, kena terus sambung tidur balik.

Tak buat exercise, tak lari pun pagi nih lepas bercukur. Sebab terpaksa mandi. Bukan wajib mandi, cuma mandi yang terpaksa. sebab aku nak berak. If you catch my drfits lah kan, dan without going into much details, aku kalau nak berak tuh, aku terpaksa mandi dulu.

So bila dah siap mandi semua tuh, malaslah berpeluh-peluh sangat, so aku jalan-jalan ajelah kat rec-yard. Biasanya sesambil jalan tuh aku baca lah apa-apa Surah, berzikir ker, things like that. Tapi tadi tuh kejap aje gitu nya, selebihnya aku banyak berangan aje. Macam-macam yang aku fikirkan. Dari apa dan macamana aku nak tulis cerita aku kat blog (itu penting tuh, my top priority, now that aku ada cerita best) bila balik Malaysia nanti, sampaikan macamana penerimaan keluarga aku sebab dah lama tak jumpa, sampaikan apa yang aku nak buat first, second and next. Apa aku nak makan, apa aku nak buat, (kerja-wise lah kan?) kat mana aku nak duduk, ke mana nak pergi. Macam-macamlah yang aku fikir. Mengeri dan menakutkan.

Tapi deep down aku tahu yang balik nanti aku akan jadi pendiam, dan yang pentingnya aku nak berubah lah sikit, nak jadi baik gitu. Not that aku tak baik orangnya tapi aku nak buat lagi baik. Keadaan pun dah banyak berubah kan? Tak pun, I believe that things will change - change is the only thing we can truly count on in life. kan?

Sesambil tengok Germany vs Australia, aku dengar Nasir-Iran sama Ahmed-Somali berdiskusi sesambil baca Quran/Terjemahan. Adusss, aku semakin lembab baca Quran/Terjemahan, tapi, macam yang aku cakap a few days ago, aku baca tuh macam buat syarat aje. Nih aku dah rasa guilty sebab aku cuma baca buat syarat aje. Dulu nya rasa guilty sebab tak baca sebanyak sebelumnya, itu yang baca dua tiga jer ayat sehari tuh. Sekarang nih rasa guilty sebab baca sikit jer tuh. Entahlah macamana, tak ikhlas ker aku selama ini?

Again, cadangnya tak nak order apa-apa barang Commisary tapi dekat $40 jugak habisnya, order cream shaver untuk Raju-India, sabun untuk Mamat Guatemala yang baik dengan aku tuh, teh dan kopi untuk Parminder-India (sekarang nih dah bertiga yang minum teh/kopi tuh, aku, Parminder dan Raju-India, dan Mamat Honduras bunk-mate Parminder-India selalu curi kopi kitaorang), dan jajan untuk Dexter-Jamaica. Dah teroder barang untuk orang, terpaksalah order jugak barang untuk diri sendiri, kan? 3 dozens granola bars yang aku order sebab aku sama Amir-Bosnia suka granola bars tuh.

Panik gak aku sebab account aku tinggal $600 lebih aje, belum sampai 2 bulan kat sini aku dah belanjakan lebih dua ratus. Untuk beli barang, jajan dan menalipun. Aku tak tahu yang berapa lama lagi aku akan ditahan nih dan aku kena pastikan yang keluar nanti aku kena ada at least $500, untuk buat belanja masa sampai Malaysia nanti.

Sembang sama Luis-Ecuador dan Ky-Vietnam/US kat yard, Luis-Ecuador akan bebas besok sebab bini dia dah bayar bond, cuma terlewat sikit, tak sempat untuk dibebaskan sebelum pukul 3.

Puas kitaorang gelakkan dia pasal dia risau sangat macamana nak balik ke Poughkeepsie nanti tuh. Pihak Detention Center akan hantarkan dia ke bus stand yang tak jauh dari sini, lepas tuh pandai-pandailah membawak diri. Aku suruh dia naik bas ke Buffalo dan ambik Greyhound atau Amtrak dari sana.

Dia nak suruh bini dia drive dari Poughkeepsie (lebihkurang 4 jam dari sini) tapi aku kata yang itu menyusahkan bini dia aje. Sebab bini dia baru seminggu kerja, dulunya tak kerja sebab ada business dan sejak Luis-Ecuador ditangkap, business tuh macam lingkup dan bini dia terpaksa cari kerja.

Itu yang aku kata, aku tak akan menyusahkan orang, I will crawl balik ke New York City if I have to, bebas dari tahanan nih dah bagus sangat dah. Ky-Vietnam/US kata dia sanggup jalan kaki balik ke Georgia, Atlanta kalau dibebaskan harinih.

So aku kasi dia guna phone account aku untuk dia call bini dia, suruh kansel plan bini dia untuk drive ke sini. Parminder-India pun mintak nak call bini dia sekejap sebab dia kata tiba-tiba dia terasa rindu kat anak dia yang umur 4 tahun tuh.