Saturday

Hari Ke 18 (Ahad 9/5)

Snow turun pagi nih, tak lah lebat dan tak ada accumate kat tanah pun tapi the fact yang snow turun in May, itu memelikkan. Selama aku duduk di Amerika, belum pernah snow turun bulan 5, then again ini dah dekat Canada, memang biasa sejuk macam nih. So lepas breakfast aku tak tidur dah, macam biasa lah, sambung baca Quran/Terjemahan.

Parminder-India kata dia tegur Rasta-Guyana pagi tadi, dia tanya, "How are you, my friend?", tapi Rasta-Guyana jawab, "I'm not your friend, I'm a Messiah". Puas aku sama Parminder-India dan Luis-Ecuador mengutuk Rasta-Guyana. Luis-Ecuador memang dari dulu tak suka kat Rasta-Guyana nih yang weird sangat tuh. Lagipun rambut dia tuh tuh yang ditocang tinggi tegak tuh tak pernah dicuci, itu yang kitaorang terpaksa hadang-hadang dengan tangan makanan kitaorang kalau dia duduk semeja dengan kitaorang.

Masa lunch dia duduk semeja dengan aku, Parminder-India dan Luis-Ecuador. Kitaorang tak layan pun dia dan kitaorang pun pelik apa pasal dia tak duduk semeja sama Ray-Trinidad. Kitaorang sembang bertiga aje, sambil gelak-gelak, "Hope he gets the message", aku bisik kat Luis-Ecuador.

Since kat luar sejuk, tak dapat nak keluar ke rec-yard. Melepak kat dalam Unit ajelah akhirnya. Punyalah bosan, menengok orang ajelah kerjanya. Macam-macam perangai dan ragam, it's so impossible to stay sane kat Detention Center nih.

Harinih hari order barang Commisary, tertunggu-tunggu aku pasal ini first time yang pertama aku nak order barang. Aku nak beli cookies, shampoo, hair-gel dan jajan. Puas aku pujuk Parminder-India, kalau-kalau dia nak beli apa-apa guna account aku pasal dia punya account ada $ 100 aje dan dia akan lama kat tahanan nih. So dia suruh orderkan dia sabun, soap dish dan shampoo. Aku order a few extra jajans untuk dia. Totalnya tak boleh lebih $40 seminggu. Mulanya cadang nak beli sejadah (sejadah, kopiah dan buku terjemahan Quran ada dijual) tapi mahal sangat lah, $25 satu. Mungkin minggu depan aku nak order kopiah, rasanya nak pakai kopiah lah balik Malaysia nanti, might as well mulakan pakai sejak dalam tahanan nih.

Dekat $40 jugak total barang yang aku order, dan aku beli jugak 6 cups of noodles walaupun aku tak boleh makan (cuma perasa ayam sama beef aje yang dijual), selebihnya cookies dan granola bars. Aku nak buat baiklah dengan orang, nak kasi/share apa yang boleh dikasi/share.

Tapi at the same time aku kena ingat yang aku kena berjimat, jangan belanjakan sangat duit account penjara aku nih sebab itu ajelah duit yang aku ada dan aku tak tahu pun berapa lama aku akan ditahan. Lagipun, duit itu ajelah yang akan aku guna untuk memulakan hidup baru balik Malaysia nanti. I know yang roads ahead are long and winding tapi aku kena tempuhi jugak.

Parminder-India asyik mengekor aku aje kerja nya harinih. Best jugak ada member persembangan nih. Kalau ikut kata dia lah, dalam sesebulan dari tarikh court date aku 20 May nanti aku akan dideport. Kalau aku tak nak fight case aku lah kan? Kalau aku nak fight, kenalah lebih lama aku kat dalam Center nih, tapi apa barang fighting from the inside kan, tak boleh buat apa. Macamana pun, apa yang aku nak fight pun, aku bukan ada keluarga atau sedara mara kat US nih.

Puas aku sama Luis-Ecuador gelak dengar cerita Parminder-India. Dia tahu segala selok-belok procedures, apa proses-prosesnya, kat mana dan bila akan dideport. Semuanya dia tahu. Nama tempat, nama jalan, nama building, locations, semuanya tuh. Basically aku nanti, bila dah confirm tarikh untuk dideport, aku akan dibawak ke Buffalo Airport, naik Immigration plane yang penuh dengan deportees lain, dibawak menuju Newark. Dalam plane nanti barulah gari kaki, tangan dan badan aku dibuka. Di Newark nanti aku akan ditempatkan kat Faciility lain yang sebijik macam Detention Center nih jugak. Masa dalam perjalanan ke Malaysia, akan ada dua orang Marshalls yang akan escort aku, di kiri dan kanan aku, sepanjang waktu sehinggalah aku tiba di KLIA, then baru aku diserahkan kat Immigration Malaysia.

Kecoh jugak tengahari nih sebab Yousef-Somali gaduh sama mamat Congo (bukan Pedro-Congo). Yousef-Somali nih, walaupun Islam, tapi dia macam gagak-gagak yang lain jugak perangainya, nak gaduh aje kerjanya. Dah tau yang Mamat Congo tuh banyak screw yang loose, dia dok layan jugak gaduh. Sekali tengok aje dia nih, dah tahu yang dia nih tak berapa betul, ala, dia ditahan pun sebab masturbating in public, pastuh mengacau budak-budak sekolah.

Malam nih aku talipun NekRock lagi, dia kasi nombor talipun DeLinn sama Deo. Dia kata dia dah update blog aku, syukurlah, at least ramai yang tahu yang aku ditahan nih, mungkin diaorang akan doa baik-baik untuk aku. Mungkin jugak akan ada yang kata, "Padan muka dia!". Dalam keadaan dan waktu segini, hanya doa ajelah yang aku harapkan. Lepas tuh aku talipun Deo sekejap, dia baru bangun tidur dan nak pergi kerja. Patutlah suara lain aje, ingatkan dia baru pecah suara. So aku janji nak talipun dia lagi malam esok waktu Malaysia (pagi waktu US).

Pedro-Congo panggil aku Mr Writer sebab dia beberapa kali ternampak aku menulis. Kat bunk nih kalau tak tidur, aku either menulis atau baca Quran/Terjemahan. Tak macam orang lain sangat, diaorang jarang lepak kat bunk, kecuali masa head count atau masa nak tidur, itupun asyik sembang dengan jiran sebelah, dengar radio atau makan jajan.