Tuesday

Hari Ke 55 (Selasa 15/6)

Aku tak perasan pun yang Ahmed-Somali dibebaskan pagi nih. Tiba-tiba aje. Lepas breakfast dibebaskan, dengar ceritanya lah. Ky--Vietnam tanya aku, apa pasal Ahmed-Somali tak even ucap good bye kat kitaorang, kat aku sama Amir-Bosnia.

Memanglah aku rasa macam nak sentapz tapi apa aku peduli. Lagipun mungkin dia sibuk, sebab dibebaskan secara mendadak, so tak sempat nak jumpa orang macam aku yang tak lah penting nih. Bengkek jer aku sama Amir-Bosnia bila tahu yang dengan kitaorang berdua yang Muslim nih aje Ahmed-Somali tak bersalam, tapi dengan Brothers lain dia sempat bertukar-tukar contacts.

Seharian lagi harinih kat luar pasal diaorang sambung bersihkan lantai. Once every few months diaorang akan bersihkan lantai, dikikis dan digilap. LondonBoy sama gang Bible Study yang ambik kontrak bersihkan lantai tuh.

Harinih asyik cerita pasal Jihad-Morocco aje kerjanya. Amir-Bosnia yang cerita kat Dexter-Jamaica pasal mamat tuh, aku dengar aje. Sebelumnya Ky-Vietnam/US ada tanya aku pasal Jihad-Morocco tuh. Diaorang macam pelik, diaorang nak tahu apa pendapat kitaorang tentang Jihad-Morocco pasal dia tuh nama aje Islam tapi perangainya entah apa-apa. Bukannya kitaorang nih suka back-biting tapi kitaorang cerita tuh sebagai peringatan untuk semua, memang contoh di depan mata kitaorang.

Mamat Guatemala tuh nak guna talipun aku rupanya, tapi dia macam takut-takut nak mintak. Itu yang aku tengok, dia asyik berkeliaran kat aku, tapi aku sibuk sembang sama orang lain. Dexter-Jamaica tanya aku, apa pasal aku selalu kasi orang guna account talipun aku, so aku kata lah yang since aku tak ada siapa sangat nak ditalipun, itu yang aku tak rasa ralat kasi orang lain guna. Lagipun diaorang memang perlu untuk menalipun. Terus dia kata yang dia selama ini baru sekali menalipun family dia pasal dia tak ada duit. Of course aku offer kat dia nak guna account aku, kan?

Dua tiga hari nih aku selalu mengantuk lepas head count pukul 4-15 pm tuh. Biasanya itulah time aku baca Quran/Terjemahan, sampailah waktu dinner 5-15 pm. Tapi sekarang nih, lepas baca dua tiga ayat, aku cuba lelapkan mata. Kebelakangan nih aku tak berapa nyenyak tidur malam lah. Ada aje sebabnya, pasal ada orang gaduh lah, pasal orang buat bising lah. Kadang tuh sebab aku banyak sangat layan fikiran aku, sampai terbawak-bawak mimpi.

Aku main chess, then ping pong dengan Adin-Mexico, mamat nih baru masuk semalam, dia nih neighbor baru aku lah, gantikan tempat Jose-Cuba yang dah pindah ke lower tier. Cool aje orangnya, rambutnya panjang sampai ke bontot, tapi diikat rapi. Dia baru aje habis jalani hukuman penjara kat Texas selama 7 tahun sebab kesalahan seludup 2 lbs dadah. Dia mungkin tak lama kat sini sebab dia dalam proses-proses terakhir untuk dideport.

Sepanjang sembang dengan dia tuh, dia asyik cakap yang dia macam tak percaya yang in a few days dia akan bebas. Iyalah kan, dah 7 tahun kat penjara, kan? Kalau aku lah gamaknya, sure dah lama mati nya.

Tempat Luis-Ecuador pulak digantikan Mamat Honduras. Yang lawaknya, masa aku tengah main chess sama Adin-Mexico, Dexter-jJmaica cuit bahu aku, lepas tuh sambil gelak-gelak tutup mulut, dia berbisik dengan aku, dia kata dia nampak mamat Honduras tuh berak sambil mencangkung atas toilet bowl. Macam Melayu berak lah kot? Dexter-Jamaica tuh kan ker bapok, dia selalu menigntai orang mandi/berak.

Dan cakap pasal berak, Jihad-Morocco, bila tiap kali diajak sembahyang, biasanya dia akan kasi excuse yang dia baru guna tandas, dia belum istinja', meaning dia berak tak basuh. Maksudnya dia kena mandi dulu. Itu pasal dia tak dapat join kitaorang sembahyang tuh. Itu excuse dia lah, Amir-Bosnia yang kasi tahu aku sebab dia sorang nih aje yang berani dan selamba aje ajak Jihad-Morocco sembahyang. Orang lain tak berani.

Dan cakap pasal berak jugak lagi, Nasir-Iran kata yang dia pelik, dia selalu tertanya-tanya, bila masa aku berak sebab dia tak pernah terserempak tengok aku berak.

"You'll never catch me taking a shit!", aku kata kat dia gitu, sambil gelak-gelak. saspen jugak aku nak berak nanti nih. Diaorang semua ingatkan aku berak tengah malam atau awal pagi, aku iya kan aje. So itu yang dia offer kat sapa-sapa yang terserempak dengan aku (tengah berak), 3 soups. Aduss, sampai gitu sekali.