Tuesday

Hari Ke 73 (Sabtu 3/7)

Bising lagi pagi nih, Raymond-Haiti mengamuk kat C.O Miss Fischer yang sama-sama C.Os lain buat raid kat bunk dia. (Kitaorang panggil Miss fFscher nih Trash Picker) Macam-macam yang dimakinya, kadang tuh dia cakap berlembut jugak, mungkin dia perasan yang silap-silap dia akan dihantar ke The Box.

Memang pun, tak sampai setengah jam lepas tuh Raymond-Haiti disuruh pack semua stuff dia, dia akan dihantar ke The Box. Punyalah happy kitaorang pasal once dia dihantar ke sana, dia tak akan balik ke Unit nih dah, dia akan dihantar ke Unit lain pulak. Amir-Bosnia lah yang paling happy nya, sebab ituhari kan ker dia gaduh sama Raymond-Haiti tuh?

"Do you believe in Karma, Gandhi?", dia tanya aku.

Again, pagi nih aku lari a few rounds aje, sebab aku dah mandi pagi masa tak ada orang (most of the Detainees pergi barber service yang sekali sebulan tuh), so aku jalan-jalan ajelah. Sampai kejang kaki aku berjalan dalam masa dua jam tuh.

Ingat dak kat Mamat Congo (bukan Pedro-Congo The Preacher tuh) yang dia punya charge pasal masturbating in public tuh? Sapa tah yang beritahu dia aku dari New York City, so itu yang dia asyik tanya aku aje. Nak bersembang dengan aku aje kerjanya. Dia asyik tanya pasal sex shops kat NYC, pasal benda-benda gitulah. Berapa harga, lawa-lawa ker awek kat situ, things like that. Malaslah aku kata aku tak tahu menahu sebab nanti nampak macam tak macho, kan? Ekekekekke

Dia asyil mengikut aku aje, aku buat cardio pun dia datang nak sembang, aku main chess sama Parminder-India pun dia sama tarik kerusi nak sembang. Aku melepak kat rec-yard sama Amir-Bosnia pun dia ikut sama. Then bila aku sigung-sigung, kuis-kuis kaki Amir-Bosnia pasal suruh dia tengok gelagat Mamat Congo tuh, bila C.O Dioguardi nampak kitaorang, terus dia kata, "You guys are like old-married couples". Tersengih jer kitaorang. Sebab kitaorang tahu yang orang lain pun perasan yang kitaorang memang rapat.

Petang tadi Yousef-Somali suruh aku tolong pegang/simpan radio/headset dia sebab dia nak main basketball. So tadi lepas face count pukul 4-15 pm, aku tuned in lah, dengar local radio, soft rock station. Meremang bulu tengkuk aku bila dengar lagu Tracy Chapman (Give Me One Reason) yang dah lama aku tak dengar tuh. Aku macam tahu yang Dexter-Jamaica suka lagu tuh, so aku suruh dia tune in jugak, rupanya itu his all-time favorite song. So terhangguk-hangguklah kitaorang berdua sambil nyanyi lagu tuh. Macam susah nak percaya, memang aku pun pelik, tapi itulah hakikat nya aku, kat kepala ada ketayap tapi mulut ternyanyi-nyanyi.

Dan sepatutnya masa lepas face count tuh time aku baca Quran/Terjemahan tapi tadi tuh aku terus aje dengar radio tuh sampailah waktu dinner pukul 5-15 pm. Macamana pun aku janji yang lepas nih aku tak nak buat gitu lagi dah, itu kali pertama dan terakhir kot.

Semakin lama aku semakin tak suka perangai Yousef-Somali nih tau dak? Selain dari selalu menyanyi terlalak-lalak tuh, dia suka mencarut dan terjerit-jerit. Memanglah dia gagak, tapi gagak Islam patutnya lain lah sikit dari gerombolan gagak lain tuh. Tapi dia sama aje macam diaorang, yang bezanya, masa sembahyang dia ikut sembahyang. Tapi kebelakangan nih dia selalu lambat sembahyang, puas mengajaknya barulah dia barganjak dari depan tv. Kadang tuh (Isyak) kitaorang tak sembahyang sama dia pun sebab dah lewat, puas menunggu dia habis tengok tv.